Spotify

Valikoidut off-topic-aiheet
Post Reply
el bandito
Posts: 841
Joined: Thu Jan 27, 2005 1:03 am
Contact:

Re: Spotify

Post by el bandito »

Serpent wrote:Varmistuksen vuoksi: eihän sinulla nyt mene prosentit ja prosenttiyksiköt keskenään sekaisin?
Ei. Koko digitaalisen myynnin osuus oli 31% musiikin myynnistä, mutta siihen en puuttunutkaan.
Serpent wrote:Lisäksi, noin tiedottamisessa toisinaan valitaan haluttu tapa laskea noita prosentteja ja se joskus vaatii oivaltavuutta ja luovuutta kirjoittajalta, koska faktat eivät kuitenkaan saa vääristyä.
Eiköhän aika moni toimittaja käytä näitä lukuja niin kuin haluaa, faktojen vääristelykään ei ole aina pois suljettu. Toinen ongelma on se, että toimittajat eivät usein osaa käyttää matematiikkaa, esimerkiksi "puolet enemmän" -termiä moni tuntuu käyttävän silloin kun tarkoitetaan kaksinkertaistumista. MTV3:n uutisissakin on tuohon törmännyt.
Serpent wrote:Pointti nyt on, että asiaa ei voi laskea niin, että 43 + 30 / 2. Aika lailla eri rahat tulee striimistä ja latauskaupoista, soittoäänistä ym. puhumattakaan.
Tarkoitat siis kai (43+30)/2 ? Niin, eihän tätä voi näin laskea. Kyse oli siitä, että askarrutti se osa, joka painoi sen kasvun 26%:iin, koska yksittäisten osien kasvu oli 43% ja 30%. En osannut mieltää soittoäänikauppaa musiikin myynniksi, eikä se tullut edes mieleen.
Serpent
Imperiumi Crew
Posts: 1617
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:16 pm
Location: Turku
Contact:

Re: Spotify

Post by Serpent »

el bandito wrote:Eiköhän aika moni toimittaja käytä näitä lukuja niin kuin haluaa, faktojen vääristelykään ei ole aina pois suljettu. Toinen ongelma on se, että toimittajat eivät usein osaa käyttää matematiikkaa, esimerkiksi "puolet enemmän" -termiä moni tuntuu käyttävän silloin kun tarkoitetaan kaksinkertaistumista. MTV3:n uutisissakin on tuohon törmännyt.
Jep, tähän törmää valitettavan usein, samoin kuin puolet vähemmän jne. Ja samoin nuo prosenttiyksiköt ja prosentit menevät monesti sekaisin.
el bandito wrote:Tarkoitat siis kai (43+30)/2 ?
Touche, niin tarkoitin. Huolimattomuusvirhe.
el bandito wrote:Kyse oli siitä, että askarrutti se osa, joka painoi sen kasvun 26%:iin, koska yksittäisten osien kasvu oli 43% ja 30%. En osannut mieltää soittoäänikauppaa musiikin myynniksi, eikä se tullut edes mieleen.
Se kai siinä on, että striimaus ja digimyynti on niin eri arvoista. 43% lisäys striimeissä voi olla kasvussa kuitenkin vain muutaman prossan luokkaa bisneksen koossa. En jaksanut tarkistaa itsekään oliko siinä tarkempia lukuja mainittu vai ei. Lähinnä tuo oli pointti, että digimyynnin kokoluokka ja alan yleinen tila tuli vähän selvemmäksi. Kuluttajat kun ovat monesti ihan kujalla bisnesten kokoluokasta (tämän huomaa etenkin pelialalla, jonka osa mieltää yhä edelleen "lasten harrastukseksi" ja "nappikaupaksi").
el bandito
Posts: 841
Joined: Thu Jan 27, 2005 1:03 am
Contact:

Re: Spotify

Post by el bandito »

Serpent wrote:
el bandito wrote:Kyse oli siitä, että askarrutti se osa, joka painoi sen kasvun 26%:iin, koska yksittäisten osien kasvu oli 43% ja 30%. En osannut mieltää soittoäänikauppaa musiikin myynniksi, eikä se tullut edes mieleen.
Se kai siinä on, että striimaus ja digimyynti on niin eri arvoista. 43% lisäys striimeissä voi olla kasvussa kuitenkin vain muutaman prossan luokkaa bisneksen koossa.
Nimenomaan, mutta tarkoitinkin lähinnä, että jonkun osa-alueen on täytynyt kasvaa <= 26%, koska kokonaiskasvun kasvuprosentti on 26% ja kahden osan kasvut ovat 43% ja 30%.
Serpent
Imperiumi Crew
Posts: 1617
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:16 pm
Location: Turku
Contact:

Re: Spotify

Post by Serpent »

el bandito wrote:Nimenomaan, mutta tarkoitinkin lähinnä, että jonkun osa-alueen on täytynyt kasvaa <= 26%, koska kokonaiskasvun kasvuprosentti on 26% ja kahden osan kasvut ovat 43% ja 30%.
Niin, tuossahan ei eritellä mikä kasvu on esim. rahallista tai mikä kappalemääräistä tms.
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Digitaalisenmusiikin omistajuus puhututtaa. Tuo olikin ihan mieleenkiintoinen juttu, ja varsinkin perustelut, ettei CD:tä ostaessakaan osteta musiikin oikeuksia hieman nauratti. Luulisi äkkiseltään, että ostit sitten cd:n tai biisit itsellesi mp3:na, olisi ne sinun ja voisit ne siirtää myös lapsillesi. No ei vielä, katsotaan mitä tulevaisuus sanoo.
yartsa

Re: Spotify

Post by yartsa »

Ice wrote:Digitaalisenmusiikin omistajuus puhututtaa. Tuo olikin ihan mieleenkiintoinen juttu, ja varsinkin perustelut, ettei CD:tä ostaessakaan osteta musiikin oikeuksia hieman nauratti. Luulisi äkkiseltään, että ostit sitten cd:n tai biisit itsellesi mp3:na, olisi ne sinun ja voisit ne siirtää myös lapsillesi. No ei vielä, katsotaan mitä tulevaisuus sanoo.
On taas aikamoista. Tässä vielä pätkä päättelyketjua uutisesta:
Musiikkituottajat – IFPI ry:n toiminnanjohtaja Lauri Rechardt selventää tilannetta YleX:lle.

- Sitä tässä on nyt mietitty että voisiko olla sellainen malli, että sen musiikin voisi luovuttaa eteenpäin, mutta itselle ei jäisi enää oikeutta siihen. Sitä mallia ei ole vielä keksitty. Eikä olla kovin lähellä ratkaisua. Käytännössä se on tyssännyt siihen, että ei ole mitään keinoa, jolla voitaisiin varmistaa, että kun luovutat tiedoston, niin et jätä itelles mitään kopiota siitä, Rechardt kommentoi.

Fyysisten levyjen aikana on ollut helppo luulla, että omistaa musiikkia. Pitäisikö vain tottua ajatukseen, että biisit ovat vain lainassa eikä niitä varsinaisesti omista?

- Kyllä. Siinä se ero tulee, ettei digitaalista musiikkia voi myydä eteenpäin toisin kuin cd:n. Kun ostat cd:n, niin et osta silloinkaan mitään oikeuksia musiikkiin, vaan ainoastaan omistusoikeuden siihen fyysiseen muovin palaseen, Rechardt perustelee.
Etenkin tämä viimeinen, vastaansanomaton metafyysinen CD:n ja "digitaalisen" musiikin välinen fundamentaali ero. CD:n myytyään ei todellakaan myyjällä enää "voi olla" 1:1 kopiota musiikista. Koska muovi.
Masza

Re: Spotify

Post by Masza »

Musta jotenkin tuntuu, että kaikki musabisneksen ongelmat on juuri noiden järjestöjen ongelmia... lähes jatkuvaa natinaa
cfe
Posts: 2208
Joined: Tue Sep 03, 2002 1:00 pm
Location: tre
Contact:

Re: Spotify

Post by cfe »

NYT wrote:Raportti: Spotify on pulassa

Teknologiasivusto Cnet analysoi Spotifyn talouslukuja ja epäilee musiikkipalvelun olevan huonossa jamassa.

”Spotifyn tulos vuonna 2011 oli surkea”, arvioi Cnetin Greg Sandoval.

Yhdysvaltoihin laajentuneen Spotifyn liikevaihto nousi 151 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2011, mutta tappiot kasvoivat 60 prosenttia, kertoo markkinatietoyrityksen raportti. Tällä haavaa Spotify pyörii vielä mukavasti sijoittajien varoilla, mutta ei ikuisesti.

Skeptikkojen mukaan Spotify ei tuota voittoa niin kauan, kun palvelu on ilmainen ja levy-yhtiöille maksetaan rojalteja. Cnetin lähteiden mukaan Spotify on parantanut kykyään houkutella käyttäjiä maksamaan mainoksettomasta palvelusta, mutta käyttäjiä ei ole alun alkaenkaan tarpeeksi.
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Varmaan myös kilpailu vaikuttaa siihen ettei Spotifyssä ole tarpeeksi maksavia asiakkaita, tulikin tästä mieleen että onko kukaan tuota paljon mainostettua Rdio palvelua hankkinut, onko siellä metallia ja rockia jne. hyvin tarjolla. Olisihan siitä tarjolla 7 pv ilmainen trial mitä voisi joskus kokeilla, olisiko sitten parempi kun Spotify niin olisi hauska lukea kommentteja noita paljon käyttäviltä. Lisäksi olisi hienoa saada tietoa siitä, miten maksut Spotifyltä artisteille ja levy-yhtiöille ovat kehittyneet, ainakin oma maksuttomuus perustuu edelleen pitkälti siihen, ettei tuosta artistit tienaa jos ei levy-yhtiötkään mutta epäilisin että tilanne elää senkin suhteen.
Shadowplay
Posts: 787
Joined: Sat Aug 24, 2002 5:55 am

Re: Spotify

Post by Shadowplay »

Itseasiassa olen testaillut Rdio:ta ja Deezeriä.

http://www.deezer.com

Rdio ilmeisesti ei ole kovin avoimesti puhunut mitä audio-codeccia käyttävät musiikin jaossa, mutta asiantuntevat foorumit kertoilevat musiikin tulevan 192kbps-tasoisena (ilmeisesti laatu on tosin parantanut jossakin vaiheessa joten en varmuudella voi sanoa mikä codec on).
Työpaikalle moinen taso riittää vallan hyvin mutta sitten kotona tai luurin kautta tulee kuunneltua joko Spotify:n tai Deezerin kautta. Vähänkin paremmilla vehkeillä kuunneltuna huomaa että Rdio on enemmän pakattu ja tukkoinen soundi kuin näissä kahdessa muussa (ainakin muutamassa testatussa tietyssä levyssä).
Rdiossa on ainakin näistä kaikista paras, näppärä softa.
Deezerillä on tuossa halvemmassa laskutusmallissakin käytössä 320kbps ja ainakin parin hyvin tehdyn testin perusteella soundit ovat samaa tasoa tai ehkäpä jopa paremmat kuin Spotify:n.
Yli 2 vuotta tullut käytettyä Spotify:n palvelua ja olen sikäli tyytyväinen mitä nyt jonkin verran oli tuossa taannoin ongelmia android-sovelluksen toimimisen kanssa.
Deezer kaikinpuolin hyvin identtinen Spotifyn kanssa, mutta ei ole erillistä softaa eli selaimen kautta tapahtuu soitto.

Tammikuulle saakka on Spotify maksettuna mutta olen tässä samaan aikaan käyttänyt näitä muitakin, osaksi siitä syystä että katalogeissa on jonkin verran eroja ja kaikki levyt eivät ole saatavilla jokaisella mantereella. Metallin määrästä en osaa sanoa, kun tulee kuunneltua niin paljon muutakin kamaa. No luulisin että noiden palveluiden välillä ei ole suuria eroja, mutta joku uutuus levy on ainoastaan saatavilla yhdessä palvelussa. Mutta yleensä normijulkaisujen kohdalla kaikki levyt ovat saatavilla. Ja mitä nyt olen katellut jonkun bändin back-katalogien kanssa niin tuntuu olevan ihan samat identtiset levyt kaikissa kolmessa kuunneltavina etenkin jos ovat yhtään isomman tai tunnetumman lafkan leivissä..

Kannattaa ottaa noista molemmista trialit. Rdiossa on nettiselaimen/clientin kautta kuunneltava 7pv triali ja Deezerissä on 15 päivän triali ilman rajoituksia (eli luuriin saa myös).
Deezer ilmeisesti vaatii facebook-tunnukset mutta sieltä saa poistettua kaikki kytkökset kyllä.
Serpent
Imperiumi Crew
Posts: 1617
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:16 pm
Location: Turku
Contact:

Re: Spotify

Post by Serpent »

Ja lisää kilpailua Xbox Musiikin puolelta:
http://blogs.technet.com/b/tiedotteet/a ... sioon.aspx
vaikka_Ossi
Posts: 74
Joined: Mon Aug 25, 2008 10:42 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Spotify

Post by vaikka_Ossi »

Napalm records näemmä hiipinyt vähin äänin myös takaisin, kun mm. Ahab, Alestorm ja Kampfar soivat jälleen. Metal bladen paluuta odotellessa...
cfe
Posts: 2208
Joined: Tue Sep 03, 2002 1:00 pm
Location: tre
Contact:

Re: Spotify

Post by cfe »

Täällä kun näistä ansaintamalleista yms puhutaan niin Facebookissa liikkuu nyt kehuja saanut teksti jonka ex-Apulanta Tuukka on väsännyt elikkäs tässä, saattaa olla tl;dr mutta lopussa kiitos seisoo.
Chisu sydän Len Blavatnik?

Nyt kun tekijänoikeuksien puolustajat ja perheenisä ovat pääseet korvauksesta sopuun on ehkä aika pohtia tätä perimmäistä ongelmaa, eli artistien palkkausta.

Artistien puolelta 9-vuotiaan lapsen musiikin laittoman lataamisen ongelmana on pidetty sitä, että hän vie artistilta tulot. Logiikka tässä on se, että jos kopioit musiikkia, artistilla ei enää ole mahdollisuutta tehdä taidetta. Verkosta lataaminen tai kopiointi vaikuttaa artistin tulotasoon levymyynnin osalta ja samalla heikentää myös levy-yhtiön voittoa.

Kuten monet tietävät, suurin taiteellinen panostukseni Apulannassa oli se, että löydän bassosta A:n ennen kuin Piiska- biisin intro loppuu. Kyllä orkesterin merkittävin taiteellinen panos oli Toni Wirtasen säveltäjänkyvyissä. Vaikka minä ja Sipe emme nauttineet kovinkaan suuresti Apulannan tekijänoikeuskorvauksesta, saimme kuitenkin vähintään lukion opettajan palkan työllemme. Siksi kokemuksesta uskon, että muusikoilla ja artisteilla on mahdollisuus elättää itsensä ilman, että jokaisesta alaikäisen lapsen lataamasta levystä tarvitsee olla huolissaan. Minä ja Sipe pärjäsimme ihan kivasti ilman TTVK ry:n lakimiesarmeijaa. Me pärjäsimme siksi, että meidän levytys-sopimuksemme jo lähtökohtaisesti kunnioitti työtämme.

Lyhykäisydessään L-Y:n ja Apiksen sopimus oli niin, että kulujen jälkeen rahat jaetaan 50/50. Keikoista maksettiin 10% - 15% kulujen jälkeen Ohjelmatoimistolle, joka myi Apiksen keikat. Myönnän, että tuloihin vaikuttaa myös suosio. Apulanta on suosittu bändi ja sille riittää kysyntää. Siitä luonnollinen seuraus on, että jää myös rahaakin.

Itse koen, että artisti, säveltaiteilija tai jopa basisti on erittäin tärkeä ajatellen suomalaista hyvinvointia. Vaikeinakin aikoina viihde tarjoaa ihmisille toivoa paremmasta. Katsomme sitten Varesta tai kuuntelemme Sabotagea voimme hetkeksi unohtaa arjen ja unolmoida jostain paremmasta. Jos tekijät eivät saa korvausta työstään on kuluttajan hyvin vaikea nauttia laadukkaasta taiteesta kotona tai konserteissa.

Väitänkin, että tekijänoikeuksiakin suurempi ongelma on artistien palkkaus. Tästä palkkausongelmasta on seuraus, että Chisu tarvitsee jokaisen lapsen pari euroa.(tiedän, että hänellä ei ollut osaa eikä arpaa sotkussa, mutta hänen oikeuksia tässä kuitenkin puolustettiin)

Tällä hetkellä vallitseva käytäntö on, että artisti saa tekemästään levyn tukkuhinnasta (7 - 12€) noin 4 - 15%. Keskiarvo näissä rojalteissa on 6 ja 10% hujakoin. Rojaltti yleensä jaottuu bändin jäsenten kesken tasan jolloin 5 henkisen bändin jokainen jäsen saa 20% tästä summasta miinus verot. Rojalteissa on usein myös ehtoja, esim. että sitä aletaan maksamaan vasta kun valtaosa levynteon kuluista on maksettu.

Rojaltti on siis se arvo, minkä levy-yhtiö kokee Artistien työn olevan levyssä. Ja jos omaa laskupäätä, niin voi helposti todeta, että artisti pahimmassa tapauksessa saa kohtuullisestakin levymyynnistä vain muutaman satasen.

Artistin lisätulot tulevat keikoista, oheistuotteiden myynnistä, mainos-sopimuksista ja tekijänoikeuskorvauksista. En käsittele tässä kohtaa kustannus-sopimusta joka käytännössä katsoen voi viedä jopa 30 pinnaa näistä edellä mainituista tulonlähteistä.

Tekijänoikeuskourvaukselle on erilaisia maksukategorioita esim. mainosrahotteiset ja julkisesti rahoiteut kanavat. Voisi olettaa, että mainosrahotteinen saisi maksaa huomattavasti enemmän teostomaksua kuin julkinen, mutta tämähän menee ihan toisin päin. Eli YLE:n maksama teostokorvaus on merkittävästi isompi kuin kaupallisten kavavien. Eli jos kappale menee YLEX:n soittolistan A-kategoriaan se on lottovoitto tekijöille.

Tekijänoikeuksien mutkat suoriksi historia menee niin, että TEOSTO halusi Tapio Rautavaaran aikakauden artisteille edes jonkun korvauksen tehdystä musiikista mekanisointikorvauksen muodossa. Mekanisointikorvaus on siis tekijänoikeuskorvaus jonka levy-yhtiö automaattisesti tilittää TEOSTOlle. Summa on noin 10 prosenttia levyn tukkuhinnasta. (tukkuhinta n. 8 - 12€ / levy) Pyöresti se on siis euron verran, josta TEOSTO ottaa itselleen toimistokulut. Mekanisointikorvauksen ongelma on se, että artisti joka itse maksaa ja kustantaa levynsä, joutuu silti kierrättämään rahojaan TEOSTOn kautta. Esim. Wirtanen maksaa Sorrossa ja Riistossa mekanisointikorvausta itselleen.

Kunnioitan suuresti Asko Kallosta, hän on kuitenkin yksi Suomen parhaimmista musiikkialan ihmisistä. Askon tallista löytyy myös loistava artisti Chisu, jonka sopimus on päätynyt Warner musicin hallintaan. Sittemmin kansainvälisessä omistuksessa oleva jättiyhtiö Access industries on ostanut itselleen koko Warnerin musiikin.

Miksi monesti hyvin älykkäät, kriittiset ja tiedostavat artistit nyt sankoin joukoin astuvat tällaisen Access industriesin oikeuksien puolelle?

http://en.wikipedia.org/wiki/Access_Industries

Juuri tällaisille jättimäisille, täysin kasvottomille yrityksille annamme oikeuden tunkeutua IP-osotteisiimme. Miksi annamme heille oikeuden kiristämiseen? Vastaus on melko helppo: Me emme halua, että nuorelta lahjakkaalta naiselta tai muilta artisteilta viedään tulot.

Jos olen oikein ymmärtänyt, tämä korvaussumma mitä asianomaisilta vaadittiin, ei ollut edes menossa itse artistille. Lehtitietojen mukaan 27 henkeä on saanut samanlaisen yhteydenoton kuin tämän 9-vuotiaan tytön isä sai. 27 henkilölltä vaadittu korvaus-summa on yhteensä 16 500€. Levy-yhtiön menettämä raha näistä 27 myymättömästä levystä on 270€. Yhden CD-levyn ulosmyyntihinta levy-yhtiöltä on noin 8 - 12€. Näin voidaan päätellä, että näistä ladatuista 27 levystä artisti olisi saanut rojalttia (jos nyt edes maksetaan) noin 16 - 20€. Tämä summa on suurinpiirtein sen yhden levyn tai keikkalipun hinta. En ymmärrä, miten tästä 20€ on noussut näin suuri haloo. Toki ymmärrän, että jos kaikki lataisivat levynsä netistä ilmaiseksi, summa olisi isompi. Mutta kuten on jo aikaisemmin todennettu, ei näistä levyistä kovinkaan paljoa artisteille jää.

Olen huolissani, että Chisun henkilökohtaisen talouden verukkeella tällainen Access industries saa aivan ylimitoiteut oikeudet suomalaiseen yhteiskuntaan. Nyt joka paikassa on artistien suulla toitotettu, että varastaminen on rikos. Se on selvää ja olen siitä ehsottomasti samaa mieltä. Jos kyse on varastamisesta, miten suhtautuisit siihen, että Liisa 9v. pöllii Veijo Essolta pari suklaalevyä ja karkkipussin (n.10€) ja jää siitä kiinni. Veijo E. vie tytön baarin takahuoneeseen ja tarjoaa vaihtoehtoa, jossa hän ei ilmoita tästä kellekään jos tyttö maksaa hänelle karkkien hinnan 30-kertaisena takaisin, mutta tytön pitää myös itse olla hiljaa tästä asiasta.Tietenkin tämänkaltaisen Veijo Esson toiminnan kaikki kieltävät, mutta se on periaatteessa täysin sama toimintamalli jolla Access Industries toimii.

Kaikesta huolimatta olen myös itse artisti (jos artistiutta mitataan sillä, että saa tekijänoikeustuloja). Näin artistina en hyväksy tällaista menettelyä ja toivon, että musiikkiteollisuus keksii jonkun muun tavan säilyttää artistien tulorakenne sellaisena, että me voimme nauttia heidän työnsä jäljestä.

Viime viikolla julkistettu tutkimus osoitti, että Megauploadin alasajo ei vaikuttanut positiivisesti elokuvien lipunmyyntiin. Tätä ei osattu oikein selittää. Yksi syy tutkijoiden mielestä saattoi olla se, että itsekseen leviävä ”word to mouth” markkinointi jää pois.

Uskon, että artistikunta ennemmin haluaa tuotettavan laajan kirjon kaikenlaista musiikkia kuin pelkästään sitä a-kategorian soittolista kamaa. Yksi ongelmien ratkaisu voisi olla se, että tätä yhä tiukentuvaa tekijänoikeuslainsäädäntöä hiukan lievennetään ja samalla Levy-yhtiöt suhtautuisivat artisteihin enemmän investointeina, joille he sitoutuvat maksamaan palkkaa. Kyllä työntekijällä pitää olla kohtuullinen palkka joka kattaa elinkustannukset. Ja mikäli artisti menestyy keskimääräistä paremmin, sitä pitää tietenkin maksaa vieläkin parempaa palkkaa. Uskon, että tällainen tulospalkkaus on käytössä myös monessa Access Industriesin öljy- tai kemikaaliyksiköissä.

Ei tulospalkkaus voi olla sen varassa, että saadaan YLE:n tehosoittoon artisti ja sitä kautta hänelle korvaus tehdystä työstä. Tällainen järjestelmä köyhdyttää musiikkitarjonnan ja vaikuttaa juuri niiden artistien taiteen tekemiseen, jotka oikeasti saavat vain sen muutaman satasen tekijänoikeuskorvausta.

Tunnustan, että olen kopioinut ilman lupaa suosikkiartistejani. Olen myöskin jakanut kopioita kavereille (pääosin tytöille). Voiko joku siis ilmoittaa, mihin palautan rikoksentekovälineeni, muovikorillisen c-kasetteja sekä kaksipesäisen mankan?
Lyhykäisydessään LevyYhtiön ja Apiksen sopimus oli niin, että kulujen jälkeen rahat jaetaan 50/50. [...] Tällä hetkellä vallitseva käytäntö on, että artisti saa tekemästään levyn tukkuhinnasta (7 - 12€) noin 4 - 15%. Keskiarvo näissä rojalteissa on 6 ja 10% hujakoin.
Tuosta ei minun mielestäni ole juurikaan puhetta ollut. On kuiskittu jopa 1-2% osuudesta, mutta näistähän ei toreilla huudella.
cfe
Posts: 2208
Joined: Tue Sep 03, 2002 1:00 pm
Location: tre
Contact:

Re: Spotify

Post by cfe »

Hesari wrote: Uutisanalyysi

Internet pelastaa levytähden

Levyjen myynti jatkoi Suomessa laskuaan, mutta suoratoiston suosio nosti musiikkimyynnin kasvuun. Spotify on nykyään merkittävimpiä tulonlähteitä musiikintekijöille.

Kotimainen äänitemyynti on syöksynyt alaspäin kymmenkunta vuotta, mutta nyt pitkän pimeän tunnelin päässä kajastaa valo.

Vuonna 2012 myynti kääntyi kasvuun ensimmäistä kertaa vuosiin. Äänitemyynnistä kertyi kassaan 42,2 miljoonaa euroa, joka on 1,2 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Syytä kovin suureen juhlaan ei ole. Äänitemyynnin arvo on nyt suunnilleen samalla tasolla kuin 20 vuotta sitten. Vuoden 2001 huippuluku, 68,1 miljoonaa euroa, on vain kaukainen muisto vauraammilta ajoilta.

Sanomattakin on selvää, että laittoman lataamisen haukkaamaa lovea musiikkiteollisuus ei ole onnistunut paikkaamaan. Sen sijaan positiiviseksi kääntynyt tulos kertoo siitä, että nyt tarjolla ovat oikeat työkalut.

Piratismista on tulossa yhä pienemmän piirin harrastus, kun musiikkia voi nauttia helpommin ja monipuolisemmin kohtuullista korvausta vastaan. Ratkaisu on musiikin suoratoisto eli palvelut, joiden avulla musiikkia voi kuunnella suoraan netistä kuukausimaksua vastaan tai ilmaiseksi mainosten lomassa.

Musiikkipalveluista tunnetuin on ruotsalainen Spotify, mutta vaihtoehtoja tarjoavat esimerkiksi Deezer, Nokia Mix Radio tai Music Unlimited. Musiikin kuunteluun käytetään myös videopalvelu YouTubea, jonka mainoksista kertyy vähäisiä korvauksia tekijöille.

Suoratoistosta on jo pitkään maalailtu musiikkiteollisuuden pelastusta. Pitkään ajatus kuulosti utopistiselta: suunnilleen kaikki maailman musiikki olisi oman kännykän tai soittimen tavoitettavissa noin kymmenen euron kuukausimaksua vastaan. Milloin ja missä vain.

Mutta nyt tulevaisuus on täällä. Suoratoiston osuus oli viime vuonna Suomen äänitemarkkinoista noin 19 prosenttia eli 8,1 miljoonaa euroa. Summa kasvoi edellisvuodesta 57 prosenttia. Samaan aikaan fyysiset äänitteet eli cd- ja dvd-levyt menettivät edelleen suosiotaan ja musiikin lataaminen kasvoi vain hieman.

Länsinaapurissa Ruotsissa kehitys on ollut vielä radikaalimpaa. Perjantaina julkaistujen tilastojen mukaan suoratoiston osuus Ruotsin äänitemarkkinoista on jo yli puolet eli 57 prosenttia. Suoratoiston eli striimauksen suosio näkyi myös kokonaistuloksessa, sillä Ruotsissa musiikin myynti kasvoi vuodessa peräti 14 prosenttia.

Musiikkialalla varmasti moni toivoo, että Suomessa seurattaisiin nyt Ruotsin mallia.

Musiikkipalvelut ja varsinkin Spotify herättivät tullessaan myös paljon pahaa verta, kun musiikintekijät kertoivat kauhutarinoita vaatimattomista, muutamien eurojen tilityksistään.

Musiikkituottajien toiminnanjohtajan Lauri Rechardtin mukaan suoratoistosta on sittemmin tullut varteenotettava tulonlähde. Hän kertoo, että kertyneet 8,1 miljoonaa euroa tilitetään artisteille niiden sopimusten mukaan, jotka heillä on levy-yhtiöidensä kanssa. Toisin sanoen samaan tapaan kuin levyistä ja latauksista kertyneet tulot.

"Alkuvaiheessa rahaa ei kertynyt kenellekään, koska rahavirta oli niin pieni", vertaa Rechardt. "Nyt ihmiset ovat alkaneet maksaa kuukausimaksua, mikä on kasvattanut myös liikevaihtoa. Suomessa on jo artisteja, joille Spotify on suurin yksittäinen maksaja."
Balm
Posts: 1200
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:33 pm
Location: Helsinki/Kajaani
Contact:

Re: Spotify

Post by Balm »

:) Kerrankin jotain hyvääkin.
cfe
Posts: 2208
Joined: Tue Sep 03, 2002 1:00 pm
Location: tre
Contact:

Re: Spotify

Post by cfe »

Toi viimeinen lause aiheutti spontaanin :shock: :n.
cfe
Posts: 2208
Joined: Tue Sep 03, 2002 1:00 pm
Location: tre
Contact:

Re: Spotify

Post by cfe »

Hesari wrote:Musiikin latauksen kasvu voi hyödyttää koko alaa

Musiikin nettikuuntelu nosti Suomen äänitemarkkinat viime vuonna kasvuun. Jäljelle jäi polttava kysymys: kenen taskuihin Spotify-rahat katosivat?

Savun hälvettyä poterosta kuului yhtenäinen huuto: kuka vei rahat?

Järkytys oli suuri ja meteli kova. Vielä äsken ovensuussa oli ollut kahdeksan miljoonan euron rahasäkki, mutta nyt se oli poissa. Kukaan ei tunnustanut tunkeneensa seteleitä taskuihinsa. Vain muutama lattialla kieriskelevä kolikko muistutti, että rahat olivat ylipäätään olleet olemassa.

Niin. Kuka vei rahat? Tämä pitää selvittää, vaikka helppoa siitä ei tule.

Aloitetaan alusta. Mistä rahat olivat ylipäätään tulleet?

Musiikkituottajat uutisoi viime viikolla, että äänitemyynti on kääntynyt kasvuun ensimmäistä kertaa vuosiin. Käsin kosketeltavia levyjä myytiin yhä vähemmän, mutta pelastus tuli musiikin nettikuuntelusta: striimaus toi 8,1 miljoonaa euroa, mikä oli 57 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Sieltä ne rahat tulivat.

Tähän saakka voimat on keskitetty musiikkipalvelujen maksamien korvausten arvosteluun. Mutta 8,1 miljoonaa euroa on ihan oikeaa rahaa äänitemarkkinoilla, jonka liikevaihto on 42,2 miljoonaa euroa. Enää ei puhuta vain muutamien eurojen tilityksistä. Joku on sipaissut povariinsa miljoonia.

Kuka vei rahat? Huuto yltyi sosiaalisessa mediassa, mutta kukaan ei tunnustanut.

On mentävä syvemmälle. Suomessa toimii seitsemän Teoston lisensoimaa musiikkipalvelua: Spotify, Microsoft Zune, Music Unlimited, Rara, One Digit, Rdio ja Deezer.

Keskitytään niistä yhteen. Tarkkoja lukuja ei kukaan anna julkisuuteen, mutta käytännössä lähes kaikki striimauksesta kertyvä tuotto tulee toistaiseksi ruotsalaiselta Spotifylta. Sen tulonmuodostus perustuu noin kymmenen euron kuukausimaksuun ja mainosrahoitteiseen ilmaiskäyttöön.

Myös Spotify on luvuistaan vaitonainen, mutta tämän tiedämme: se tilittää 70 prosenttia tuloistaan oikeuksien omistajille eli levy-yhtiöille, muusikoille ja lauluntekijöille. Ennen Suomeen tehtyä kahdeksan miljoonan tilitystä Spotify on siis korjannut päältä nelisen miljoonaa euroa. Myös säveltäjille, sanoittajille ja sovittajille on jo maksettu striimauksesta arviolta 1,9 miljoonaa euroa.

Mutta kahdeksan miljoonan euron kohtalo on yhä selvittämättä.

Sukellamme yhä syvemmälle.

Spotify tilittää rahansa striimausten määrään perustuen eli mitä enemmän kuunteluja kappale kerää, sitä enemmän tulee korvauksia. Yhden striimauksen hinta on alan kuuma peruna, mutta siihen ei ole yksiselitteistä vastausta. Hintaan vaikuttavat tilausmaksujen määrä, striimausten kokonaismäärä, kolmansien osapuolten kanssa tehdyt lisenssit ja mainostulot.

Kyselykierros suomalaisten eturivin muusikoiden keskuudessa paljastaa vain yhden asian: kenelläkään ei tunnu olevan hajua, miten paljon he striimauksesta ansaitsevat. Levy-yhtiöiltä keräämieni tietojen ja maailmalla julkistettujen laskelmien mukaan yhden Spotify-striimauksen keskimääräinen rojalti liikkuu tällä hetkellä noin 0,004–0,005 euron välillä.

Käytetään lukua 0,005 esimerkkinä, mutta älkää kaivertako sitä kiveen. Se muuttuu jokaisessa tilityksessä.

Summa kuulostaa mitättömältä, mutta salaisuus on massan voima. Tuhat soittokertaa tuo viisi euroa, mutta kymmenestä miljoonasta striimauksesta kertyy 50 000 euroa.

Kovilla ovat pienet levy-yhtiöt ja artistit, joiden vuosittaiset striimaukset lasketaan kymmenissä- tai sadoissatuhansissa. Toisin kuin levymyynnissä rahat eivät kasaudu muutaman kuukauden myyntipiikistä, vaan useiden vuosien aikana.

Malli on armoton mutta tavallaan oikeudenmukainen: mitä enemmän kuunteluja, sitä enemmän rahaa. Se suosii hittejä. Pienten nimien on toistaiseksi helpompi kerätä omansa pois myymällä levynsä uskolliselle yleisölleen.

Vahvoilla ovat kolme suurta monikansallista levy-yhtiötä Universal, Warner ja Sony, jotka omistavat valtavan määrän musiikkia. Spotifyssa näistä pienistä puroista kertyy huomattava virtaus. Isot yhtiöt ovat julkaisseet myös suurimman osan hiteistä, joihin todelliset tulovirrat keskittyvät.

Olemme lähellä läpimurtoa.

Warner (markkinaosuus 31,91 prosenttia), Universal (23,66) ja Sony (17,90) kattavat 73,5 prosenttia Suomen äänitemarkkinoista, ja striimausten osuus yhtiöiden liikevaihdosta on suunnilleen sama kuin alalla yleensä eli viidenneksen. Tästä voimme päätellä, että yhtiöiden osuus striimausrahoista lienee myös kolme neljäsosaa eli ainakin kuutisen miljoonaa euroa.

Koska tarkkoja lukuja ei anneta julki, tämä on karkea arvio.

Suuret yhtiöt ovat tehneet sopimuksensa suoraan Spotifyn kanssa, mutta muut joutuvat käyttämään välikätenä jakeluyhtiöitä. Jakelijat vievät 20 prosenttia, minkä jälkeen loput jää pienten levy-yhtiöiden ja itsenäisten artistien jaettavaksi.

Tästä eteenpäin menee vielä vaikeammaksi. Levy-yhtiöt tilittävät artistien osuudet levytyssopimusten mukaan. Sopimukset eivät ole julkisia, ja jokainen niistä on erilainen.

Artistin osuus asettuu noin 8–50 prosentin väliin. Paras tilanne artistille on se, että striimaustulot jaetaan puoliksi levy-yhtiön kanssa. Tavatonta ei kuitenkaan ole se, että striimauksesta maksetaan sama korvaus kuin levymyynnistä eli noin 8–20 prosenttia.

Muusikkojen sopimusasioita työkseen hoitava lakimies kertoo, että juuri jälkimmäiset sopimukset ovat yleistyneet digitaalisen jakelun vahvistuttua. Levymyynnissä alhaista prosenttia on perusteltu tuotantokustannuksilla, kuten levyn painamisella, mutta digijakelussa osa kustannuksista jää pois. Malli on siis levy-yhtiöille entistä edullisempi.

Juuri tämä rojalttiprosentti on artistin kannalta kohtalokkaan tärkeä.

Otetaan kaksi ääriesimerkkiä: Jos Spotify tilittää levy-yhtiölle 10 000 euroa, 50 prosentin sopimuksella artisti saa 5 000 ja 8 prosentin sopimuksella 800 euroa. Levy-yhtiön osuus on vastaavasti 5 000 tai 9 200 euroa.

Joka tapauksessa on selvää, että levy-yhtiöt ottavat kahdeksan miljoonan striimipotista vähintään puolet ja todellisuudessa vielä enemmän. Loput jaetaan artisteille.

Mysteeri lähes ratkaistu.

Lopulta päästään nimiin. Mitkä artistit yltävät Suomen Spotifyssa sellaisiin kuuntelukertoihin, että niistä muodostuu huomattavia tuloja?

Toistaiseksi striimaustilitysten pienuudesta ovat avautuneet muutamat eturivin rockartistit. Heiltä on jäänyt huomaamatta, että netissä vallitsee toinen todellisuus kuin levykaupoissa.

Ensinnäkin huomattava osuus korvauksista tilitetään Suomen ulkopuolelle, sillä striimauksissa painottuvat ulkomaiset artistit. Sadasta kuunnelluimmasta kappaleesta noin kaksi kolmasosaa oli viime vuonna ulkomaisia. Vastaavasti kotimaisille artisteille kertyy striimaustuottoa myös ulkomailta: se on tällä hetkellä pientä, mutta yksi kansainvälisesti valtava hitti, kuten The Rasmuksen In the Shadows aikoinaan, voi kääntää virran toiseen suuntaan.

Kotimaisella puolella painottuvat etenkin hiphop, reggae ja pop, mikä on osin seurausta nykyisten käyttäjien nuoresta keski-iästä. Top 100 -listan neljäntenä on ensimmäinen suomalainen eli JVG:n kappale Kran Turismo, ja perässä tulevat Yön Polte -yhtye, Jukka Poika, Cheek ja Elokuu. Rock ja etenkin metalli loistavat poissaolollaan, klassisesta puhumattakaan.

Kotimaisen hiphop-yhtiön toimitusjohtaja vahvistaa, että Spotify on nyt tärkeimpiä tulonlähteitä, ja esimerkiksi latauspalvelu iTunes jäi kauan sitten taakse. Hän iloitsee myös siitä, että laiton lataaminen näyttää osin korvautuneen laillisella kuuntelemisella.

Striimauksesta maksettavat korvaukset herättävät alalla yhä syvää epäluuloa, mutta samalla käännytettyjen määrä on kasvussa. Jos äänitemarkkinoita tarkastellaan kokonaisuudessaan, potentiaali on kiistaton.

Suomessa striimauksen osuus markkinoista on 19 prosenttia, kun Ruotsissa se on jo 57 prosenttia ja kasvussa. Rohkeimman kuulemani arvion mukaan striimausten euromääräinen arvo voi Suomessa kasvaa jopa kymmenkertaiseksi nykyisestä, kun kuluttajat ottavat palvelut, myös muut kuin Spotifyn, omakseen.

Melkoinen visio. Se olisi 80 miljoonaa euroa. Se olisi kaksi kertaa enemmän kuin koko äänitemyynti nykyään. Siitä luulisi riittävän myös pienemmille tekijöille.
grimnail
Site Admin
Posts: 1047
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:37 pm

Re: Spotify

Post by grimnail »

Spotify johti väkivaltaan
Iltasanomat wrote:Spotify-riita johti kylätappeluun

Lammilaisten ja Hämeenkoskelaisten välisissä kähinöissä käytettiin muun muassa kirvestä ja muovikuulapyssyä.
Kanta-Hämeen poliisin mukaan Lammin ja Hämeenkosken nuoriso elvytteli perjantaina aamuyöllä henkiin vanhaa kylätappeluperinnettä.

Ensin lammilaiset kävivät Hämeenkoskella kovistelemassa nuorta miestä. Riidan aiheena oli internetissä toimivan musiikkipalvelun käyttäminen.

- Vielä ei ole tarkempaa tietoa riidan syistä, mutta Spotifyn käytöstä se oli alkanut, komisario Ilkka Iivari kertoo.
cfe
Posts: 2208
Joined: Tue Sep 03, 2002 1:00 pm
Location: tre
Contact:

Re: Spotify

Post by cfe »

:shock:
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Nyt se on tutkittu suht virallisella tasolla, piratismi ei vähennä musiikin myyntiä. Ihan EU-komission toimesta, wau !
Serpent
Imperiumi Crew
Posts: 1617
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:16 pm
Location: Turku
Contact:

Re: Spotify

Post by Serpent »

Ice wrote:Nyt se on tutkittu suht virallisella tasolla, piratismi ei vähennä musiikin myyntiä. Ihan EU-komission toimesta, wau !
Jep. Eiköhän seuraavaksi musabines tee saman kuin pelibisnes, että "hokaavat" käytettyjen myynnin olevan piratismia pahemman myynnintappajan.

Asiasta takaisin alkuperäiseen eli suoratoistohommiin. Xbox Musicin 3 kk passin sain työyhteyksistä koekäyttööni ja tätä kun tässä just koeajan (uusinta Depeche Modea tykittäen), niin varsin kätevältähän tämä vaikuttaa, kun suoraan Boksiin integroitu. Toki myös Windows-käytiksiin ja -luureihin sekä -tablettilaitteisiin. Kaiketi ihan varteenotettava vaihtoehto Win-luurien/tablettien käyttäjille, sekä Xbox-tyypeille. Ainakin näin äkkiseltään vaikuttaa hyvältä, joskin tuota metallipuolta en ole vielä yhtään kurkkinut, kun vasta otin koeajoon.
cfe
Posts: 2208
Joined: Tue Sep 03, 2002 1:00 pm
Location: tre
Contact:

Re: Spotify

Post by cfe »

Serpent wrote:Joskin tuota metallipuolta en ole vielä yhtään kurkkinut, kun vasta otin koeajoon.
Minusta metallin, vaikka sitä, myös undergroundimpaa Spotifystä löytyy, osuus näissä suoratoistoissa on vielä tosi pieni verrattuna muihin populaarimusiikin lajeihin. Osasyy on varmaan fanikunta joka edelleen tykkää ostaa levynsä ja osasyy itse lafkat, kuten Metal Blade joka edelleen panttaa pääsääntöisesti kataloogiaan. Saas nähdä miten tässä käy.
Serpent
Imperiumi Crew
Posts: 1617
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:16 pm
Location: Turku
Contact:

Re: Spotify

Post by Serpent »

cfe wrote:
Serpent wrote:Joskin tuota metallipuolta en ole vielä yhtään kurkkinut, kun vasta otin koeajoon.
Minusta metallin, vaikka sitä, myös undergroundimpaa Spotifystä löytyy, osuus näissä suoratoistoissa on vielä tosi pieni verrattuna muihin populaarimusiikin lajeihin. Osasyy on varmaan fanikunta joka edelleen tykkää ostaa levynsä ja osasyy itse lafkat, kuten Metal Blade joka edelleen panttaa pääsääntöisesti kataloogiaan. Saas nähdä miten tässä käy.
Joo. Täytyy toisaalta muistaa, että suurin osa metallista on varsin pienten lafkojen hallinnoimaa. Isot valtavirtabändit tosin tietysti tästä poislukien.
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Spotify

Post by Ice »

Spotify kaatunut !!! Hahah, viittasin blogissani siihen, että yhtäkkiä voi streamipalvelu vain lakata olemasta tai toimimasta.
Spotifyn twitter tili wrote:Spotify Status ‏@SpotifyStatus 1 h
We are experiencing some issues with the service at the moment. We are working hard to solve these
Nuclear Holocaust
Posts: 2770
Joined: Wed Dec 31, 2003 8:44 pm
Location: Kotka
Contact:

Re: Spotify

Post by Nuclear Holocaust »

^
Juu, paska nyykähti nurin hah' 8)

CD tai vinyyli ei kaadu.
Post Reply