Moshpit tuskassa

Tuska Metal Fest - keskustelu
Post Reply
av
Posts: 120
Joined: Fri Nov 04, 2005 7:34 am

Post by av »

ihme nillitystä täälläkin. jos violent dancing ei uppoo niin sen bändin näkee syrjemmältäkin. heviporukassa on se kumma vika, että vaikka nähään ettäpitissä heiluu kädet ja jalat niin silti sinne pitää mennä keskelle seisomaan ihan sillä uhallakin että saa suun täyteen lenkkaria. onkohan se sitten itse tarkoitus,kysyn vaan. sillä sen jälkeenhän on helppo muille hevipuritaaneille purnata pittiväkivallasta ja siitä kuinka minä vaan nautin musiikista.
hauntedin ekalla keikalla nosturissa tapahtu aikapitkälti näin hatesongin aikana kuin myös aikoinaan cannibal corpsen aikana joskus lepakossa. eli hevarit otti hardcorekideille herneet nenään ja osa rupes haastaan oieesti jopa riitaa kun eivät tajunneet mennä pitinreunalta vittuun.
ite en enää jaksa pitssä pahemmin pyöriä mutta mielelläni sitä katselen ja samoin tekee myös artistitkin.hyvää musaa voi rauhassa kuunnella röökinsavussa himassakin liian lujalla mutta kun keikalle mennään niin se on bändin ja yleisön kommunikointia,jotkut innostuu jotkut ei.
joskus on tietysti kivaa vaan kattoa suosikkibändin esiintymistä jos ei ole aikaisemmin nähnyt mutta sillonkin on aivan turha mennä siihen lavan eteen tuupittavaks, mielluumin sitä nyt kauempaa kattoo,näkeekin paremmin.

peukut pystyyn stagedivingille,moshpiteille,violent dancingille,crowdsurfingille ja sing a-longeille
HiddenFear
Posts: 82
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:48 pm
Location: Helsinki

Post by HiddenFear »

Tuli tässä mieleen, että minkälainen ohjeistus järjestysmiehille annetaan esimerkiksi stagedaivaamisesta / crowdsurfingista / ylipäätään yleisön käyttäytymisestä? Riippuu tietysti keikkapaikasta, mutta onko jollain heittää faktaa kehiin (kokemusta järjestysmiehenä olemisesta tms.)? Tavastialta olen meinannut lentää pihalle crowdsurfailusta ainakin joskus. Toisaalta Entombedin keikalla ei ollut turvamiehiä ollenkaan... Nosturissa järjestysmiehet oavt joskus yrittäneet estää pitin, joskus taas eivät välitä vittuakaan.
ouzei666
Posts: 363
Joined: Sat Aug 24, 2002 8:20 pm
Location: Kotka
Contact:

Post by ouzei666 »

Provinssissa Testamentin keikalla Chuck kutsu yleisöä lavalle pitämään hauskaa bändin kanssa ja fiilistelemään. Yksi hyypiö tais keretä nousemaan sinne ennenkuin järjestyshenkilökunta tuli estämään etenemisen :P
MartyrForNone
Posts: 589
Joined: Fri Aug 23, 2002 7:03 am
Location: Alppila desolation
Contact:

Post by MartyrForNone »

Jos joku järjestysmiestoiminnasta erityisesti metallipuolelta kokemusta ja näkemystä omaava haluaa sanoa sanottavansa asiasta oman perustellun kantansa ja saada sille näkyvyyttä, yhteyttä voi ottaa. Otan mielelläni vastaan myös vinkkejä, ketä tällaisia henkilöitä ehkä kannattaisi lähestyä.
ouzei666
Posts: 363
Joined: Sat Aug 24, 2002 8:20 pm
Location: Kotka
Contact:

Post by ouzei666 »

Blitzkrieg-Trooper

Post by Blitzkrieg-Trooper »

Vomitonator wrote:
Jussi wrote:^ Nimpä. Ennenkin sanonut, että se pittihän voi olla taaempanakin: musiikki kuuluu ja eikä sieltä nyt kukaan sitä esiintyjää nyt katsele. Kun taas katsojien on luonnollisesti oltava jossain muualla kuin hyvin kaukana / reunamilla.
Öh, pitit on aika spontaaneja, ei niitä oikein viivottimen kanssa mitata, että mihin ne syntyy.

En kyllä vaan pysty ymmärtämään tätä nillitystä, vähän ku valittaisi siitä, että kun menee Yölinnun keikalle kuuntelee bändiä ja saatanan keski-ikäset pariskunnat vaan puskee päin. Voihan sitä tykätä tanssimattakin, vaikka vaihtamalla painoa jalalta toiselle ja taputtamalla.
I hear you brother!
Shrapnel
Imperiumi Assistant
Posts: 86
Joined: Sat Dec 21, 2002 12:03 pm
Location: Helsinki

Post by Shrapnel »

Huvittavinta on, että moni moshpitistä nillittävä päättää aina seistä väkisin siinä pitin reunalla. Ei oikeasti tarvitse siirtyä kuin metri niin välttäisi fyysiset kontaktit pittiin. Sitten pikkaisen lyödään ohimennen tai tönitään pitissä olevia kiivaasti takaisin, kyynerpäällä avittaen (onpahan potkuakin joskus tullut). Mikä teitä vaivaa?

Tällainen arvoisa väkivallan vastustaja ei varmaan ymmärrä, että sellainen on suorastaan pyyntö hypätä vielä ainakin 3 kertaa häntä päin. Mielellään melko kovalla vauhdilla. Me ihmiset kun yleensä tykkäämme maksaa kalavelat takaisin.

Pari vuotta takaperin Diablon keikalla Tavastialla oli joku saatanan urpo PUKU päällä seisomassa pitin keskellä ja löi nyrkillä heti jos joku tuuppasi, koska ei halunnut pukunsa rikkoontuvan. Kyllä ihminen voikin olla tyhmä. Luonnollisesti hän ei montaa ystävää tehnyt ja "poistettiin" kanssajuhlijoiden toimesta pitistä muutaman biisin jälkeen.
NKVD
Posts: 34
Joined: Wed Apr 09, 2003 8:58 am

Post by NKVD »

Melkoista nillitystä osalta jengistä. Ymmärrän kyllä jos joku hieman tönii tai heiluu huolimattomasti humalassa, mutta eihän siellä ole pakko olla. Jos tuntuu pahalta niin kannattaa siirtyä pari metriä sivuun. Vaikka olisi kuinka hyvä paikka niin silloin on tehtävä ratkaisuja. En minäkään missään romaanien luona ole huvikseni ottamassa turpaa vaikka heillä olisi ainoa telkku josta näkyisy kauniit ja rohkeat...

Itse tulee harrastettua pitissä olemista joka kerta kun semmoinen vain "pyörii". Pitti-toiminta on kasvanut huomattavasti noista 90-luvun puolen välin jälkeisistä ajoista. Samalla huomaa hyvin kuinka esim Death metal ja grind on kasvattanut suosiotaan.

Kysehän ei ole mistään tahallisesta vahingoittamisesta. Paras fiilis juuri tuleekin siitä kun jengi pogoilee täysillä, mutta jos joku kaatuu yms niin kaikki on silti hoitamassa jengiä pystyyn, tiimipeliä nääs... Itse olen alle 170 senttinen joten mistään pitti-goonista ei voida puhua. Osumaa tulee välillä aikalaillakin, mutta sen tiedostaa jokainen, tai ainakin luulisi. Milloin on ollut kättä paketissa ja mustaa silmää, mutta se on aina sen arvoista.

Eniten ehkä vituttaa siinä pitin reunalla olijat jotka vain tönivät muita sen eturivin selkään. Samoten ne teinitytöt jotka tarkoituksella sylkee ja kaataa juomia päälle. No siinä vaiheessa on yleensä niin hiki ettei parit kaljat ja siiderit paljoa haittaa vaikka ne tulisi päälle. Annan sen eturivin olla aina rauhassa enkä ajele niitä selkään. Paljon näkyy sitä eturiviin hyppimistä. Tykkään enemmän ns risteävästä liikenteestä :) Toinen mitä tulee harrastettua on se, että yrittää seistä keskellä pittiä mahdollisimman kauan ja ottaa vain osumaa. Siinä yleensä tulee ne pahimmat osumat kun joku tulee pimeästä kulmasta eikä pysty ottamaan iskua vastaan.

Parhaat fiilikset tulee kun osaa bändin tuotannon "ulkoa" joten voi keskittyä siihen olennaiseen, eli pitissä olemiseen...

EDIT: Täytyy myös sanoa ettei mua ole kukaan tahallisesti pitissä lyönyt. Noita selkään ajajia on enemmänkin. En myöskään ymmärrä miksi pittiin pitää tulla 4" nauloja sisältävän rannekkeen kanssa. Yleensä riittää kun hellävaroen siirtää ne tyypit pois.
Shrapnel
Imperiumi Assistant
Posts: 86
Joined: Sat Dec 21, 2002 12:03 pm
Location: Helsinki

Post by Shrapnel »

Ayasha wrote: Muuten pitit on pysynyt ihan aisoissa niillä keikoilla millä minä olen ollut, mutta Mokomaa ei kyllä tee enää mieli kovin eteen mennä katsomaan
Ootas ku näät Mokoman uuden videon. Siinä on sitä oikeaa henkeä.
Ayasha wrote: kyllä se alkaa jossain vaiheessa vituttamaan jos on monta tuntia hyvällä paikalla odottanut ja koko keikan ajan saa stressatakin vain siitä, että välttyisi pahimmilta iskuilta.
Yhtäkään pittiä en ole eturivissä nähnyt pyörivän. Eikä pitistä sinne kukaan ehdoin tahdoin loikikaan.

Monia tuntuu vaan ärsyttävän jo pelkkä pitin syntyminen, eikä se mitä sen myötä tapahtuu. Otetaan jo valmiiksi asenne että "vittu mähän lyön noita jos ne hyppii ees metrin päähän mua".
Jussi
Posts: 10668
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Post by Jussi »

CrazyCatt wrote:mutta itse olet valmis viemään joltain ihmiseltä joka on innolla odottanut jotain bändiä sen nautinnon että näkisi suosikkinsa hyvin
Edelleenkin, näkeekö kukaan yhtään mitään sieltä teidän pitistänne tai ylipäätään katsooko? Aikalailla lähituntumaan se huomio keskittyy, joten kuten sanottua, möykän kuulee hieman taaempaakin. Tuo edelleen aiemmin sanomani IF-2003 Tuskakeikan (paska se vain oli..) pitti oli paljon totuttua väljemmillä vesillä. Ja siltikin kaksi kaveria onnistui saapumaan takaisin sieltä nenä verihanana, kuuntelemaan Behind Spacea.
kjs

Post by kjs »

Ayasha wrote:Mokomaa ei kyllä tee enää mieli kovin eteen mennä katsomaan
Eini, kerran olen ton erehdyksen tehnyt ja lippatukat meinasivat turpaan vetää.
Tikki

Post by Tikki »

Jälleen kerran, olen pienikokoinen naisihminen ja mikäli haluan nähdä bändin kunnolla, minun täytyy mennä lähelle lavaa. Varsinkin sisäkeikoilla. Ei ole todellakaan hauskaa kun on juuri saanut hyvän paikan mistä näkee ja sitten ilmestyy pitti viereen. Vaihdapa siinä sitten paikkaa kun edemmäs ei pääse ja takaa ei näe. Se on keikkakokemus pilalla sillon.
Ei ole myöskään kiva kun pitti pakottaa liikkumaan kauemmas ja sitten löytää itsensä vieraan, humalaisen miehen kopeloimana (tapahtui mm. Doron keikalla Oulun Hevimestassa hieman päälle vuosi sitten) :evil:

Tuskassa ja muilla festareilla pitit on ihan ookoo mutta ei silti ole mukavaa joutua vaihtamaan paikkaa, varsinkaan jos on vaivalla päässyt eturiviin. Näkeehän ne bändit kauempaakin mutta periaate on periaate.
Pittien harrastajat, ajatelkaa vähän sitä ympäröivää ihmismassaakin ja varsinkin itseänne pienempiä. Jos joku sieltä vauhdilla pomppaa niskaan niin siinähän voi käydä pahasti. Hauskaa saa toki pitää mutta mielellään ei muiden kustannuksella.
Riddler`

Post by Riddler` »

Ayasha: eik sulla ollu henkivartija mukana siel :D
LRZ
Posts: 490
Joined: Sat Jan 10, 2004 7:15 pm
Location: Espoo

Post by LRZ »

Tikki wrote:Tuskassa ja muilla festareilla pitit on ihan ookoo mutta ei silti ole mukavaa joutua vaihtamaan paikkaa, varsinkaan jos on vaivalla päässyt eturiviin.
Kuten täällä jo moni muukin on sanonut, pitti ei koskaan(!) ole eturivissä.
Mets^

Post by Mets^ »

Toisaalta, löytyy sieltä niitäkin luuvaloja pitistä jotka ovat ottaneet tehtäväkseen hyppiä päin eturiviä. No support.
Tikki

Post by Tikki »

Okei, olen sitten saanut näitä "luuvaloja" selkääni. Pahoitteluni. Ei tosin ole tapanakaan kyttäillä selän takana olevia mahdollisia pittejä joten erehdyksiä sattuu :P Loppujen lopuksi nuo päällehyppijät onkin sitten isompi ongelma ja rasite. Aiheuttavat enemmän vammoja sekä henkisesti että fyysisesti.

Pitäkää tunkkinne.
Inf

Post by Inf »

PahiZ wrote:Voin vallan mainiosti seistä himassakin kädet puuskassa, nyökytellä päätäni ja tuulettaa levysoittimesta bändin musiikkia. Miksi tekisin samoin keikalla?
Tuoko se onkin ainoa vaihtoehto pitille? Itse tykkään keikoilla esimerkiksi hyppiä paikallani, heiluttaa nyrkkiä, taputtaa, huutaa, laulaa jne. Kädet puuskassa murjottamisen esittäminen ainoana vaihtoehtona pitille ei ole varsinaisesti älykästä argumentaatiota.

Omasta mielestäni hienoimmat meiningit syntyvät isoilla keikoilla, kun on itse eturivissä ja tuntuu siltä, että joka ainoa paikalla oleva ihminen laulaa mukana. Toiset saavat kiksinsä isossa pitissä riehumisesta, ja mikäs siinä. En häiriinny piteistä, jos pittaajat eivät käy päälleni. Tosiaan etummaisissa riveissä niistä on harvoin haittaa. Eipä pittejä kyllä yleensä esiinny muutenkaan keikoilla, joilla käyn (miinus festarit). Enemmän vituttavat selkäänhyppijät ja humalaiset riehujat, joita näkee melkeinpä joka keikalla ja joita jotenkin mystisesti vedän puoleeni. Näin varsinkin jo pitempään vaikuttaneiden bändien keikoilla, paras esimerkki lienee Dio.
MartyrForNone
Posts: 589
Joined: Fri Aug 23, 2002 7:03 am
Location: Alppila desolation
Contact:

Post by MartyrForNone »

Vittumaisinta on monesti tosiaan se, kun sitä kättä ei voi heiluttaa ylöspäin vaan pitää parhaassa tapauksessa hakata sitä edessäolijan päähän. Monesti pitää yrittää väkisin omilla käsillä vipuamalla saada takana olevan jannun käsi helvettiin, kun se uhkaa tulla vasten silmälaseja. Ja siltikään viesti harvemmin menee perille vaan sitä samaa kättä pitää yrittää helvetti väistellä ja työnnellä sivuun koko keikan ajan.
Mets^

Post by Mets^ »

Hah, oman grindibändin Marttyyrioperaation kitaristi on koviksempi kuin monet täällä, suhteellisen pieni tyttö ja silti aina piteissä mukana. :P
Jussi
Posts: 10668
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Post by Jussi »

MartyrForNone wrote:Vittumaisinta on monesti tosiaan se, kun sitä kättä ei voi heiluttaa ylöspäin vaan pitää parhaassa tapauksessa hakata sitä edessäolijan päähän. Monesti pitää yrittää väkisin omilla käsillä vipuamalla saada takana olevan jannun käsi helvettiin.
Tämä on edessä ollut monesti, vaikken silmälaseja omaakaan, mutta on siitä huolimattakin todella vittumainen "tapa". Viimeksi kyseessä oli eräällä joulunalla olleella keikalla kolmekymppinen, lihava patu joka oli joko niin heikko, ettei (valtavan) paksua kättään jaksanut vaakatasoa korkeammalle nostaa, tai sitten juonut litratolkulla jäykkää että niin känniin oli päässyt. Mutta kuitenkin, näinollen siis samalla vääntää päätäni niskavamman verran vinoon väistely-yrityksistä huolimatta.

Pari kertaa nostin läskikäsivartta ranteesta ylös ja yritin karjua "YLÖS, YLÖS" -missä suunnassa olisi paljon parempi vaihtoehto, ihan hyvässä mielessä. Homma ei muuttunut muuhun kuin vittumaisempaan suuntaan tämän plösön käytöksessä joten ylireagoin napauttamalla kyynärpäällä keskelle taulua :oops:
Heh, onneksi oikeusvaltiomme toteutuu järkkäreiden mielessä, sillä kun varauduin äkkilähtöön niiden nähdessä homman, huusivatkin he tälle vuorelle "hellitä vähän tai lennät helvettiin sieltä!" :D

edit: asiavirhe
Last edited by Jussi on Sat Feb 04, 2006 1:17 pm, edited 1 time in total.
Jussi
Posts: 10668
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Post by Jussi »

äh, pieleen. ei mitn.
Aargh
Posts: 248
Joined: Mon Oct 17, 2005 9:22 pm
Location: Oulu

Post by Aargh »

PahiZ wrote:
Aargh wrote:Meikäläinen ei mene pitteihin mukaan juuri sen takia, että joitakin ne ärsyttävät.
Minusta ehkä maailman tyhmin syy olla menemättä mukaan pittiin. Olen mm. CrazyCatin kanssa samaa mieltä siitä, että jos ei sitä pittiä kestä (joka kuitenkin aisaan kuuluu) kannattaa pysytellä sivummalla. Mitkään maan mahdit eivät sille tosiseikalle mitään mahda mahda, että esimerkiksi Slayerin keikalla syntyy pitti.
En tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi toimia samalla tavalla. Tietysti pittien syntymistä on turha edes yrittää estää, mutta itse osaan nauttia keikasta muillakin tavoin, joten en koe pittiin menemistä kovin tärkeäksi keikkakokemuksen kannalta. Ehkä sitten olen vain jokin wannabe-maailmanparantaja. No, ihan sama.

Mutta siitä huolimatta tältä suunnalta full support piteille. Kyllä ne metallikeikoille kuuluvat.
Offensor
Posts: 1026
Joined: Fri Aug 23, 2002 12:53 pm
Location: Tampere
Contact:

Post by Offensor »

Omistan tästä Aggressor.Perverssorille ja muille seuraavat sanat:

Do you need beer to have fun
Don't you know that drugs do con?
Fellowship we need to unit us all,
no use to kick each others balls
Mosh a peaceful way,
violent brutal thrashers don't need to stay.
Enjoy yourself, non-violent moshing instead of fighting,
Enjoy yourself

We don't care if black or white
All together for a pacifistic fight
We fight for freedom and liberty,
but against destruction and brutality
Hatred racism and arms race,
vivisection, fur coats are humanitys disgrace.

Enjoy yourself, non-violent moshing instead of fighting,
Enjoy yourself


Haaahahahahahahahahahahaahhahaah

Helvetin kova biisi muuten, mutta en noista sanoista niin välitä joten pitäkää te niistä huolta. Peace!
Riddler`

Post by Riddler` »

CrazyCatt wrote: Ajatteleppa miltä itsestäsi tuntuisi jos "menettäisit" oman suosikkibändisi eturivipaikan jollekulle joka vaan venailee seuraavaa bändiä siinä?
Ja paradoksina se, että juuri näin todennäköisesti tapahtuu, ellei itse tätä toimintamallia sovella.

No jaa, onneksi olen ns.tarpeeksi pitkä (yli 180 cm) eli en näe pakolliseksi änkeä suoraan eturiviin. kunhan on tarpeeksi tilaa kaikenmoisten merkkien ja hiusten heilutteluun niin kaikki on hyvin. (olen kyllä molemmilla hevikeikoilla täällä ukissa (kilpi+teräsbetoni) ollut eturivissä, ja onhan siinä sitä "jotain" :D) Mutta jotta ei taas menisi ihan asian vierestä niin tuetaan nyt vielä sitä väitettä, että pittejä ei ole eturivissä. Parikin kertaa on itseni lähistölle sellainen syntynyt, mutta ei oikeastaan ikinä kovin lähelle lavaa-ei ainakaan yleisöaidan välittömään läheisyyteen.
Inf

Post by Inf »

Ayasha wrote:Jotkut kun menevät heti porttejen auettua odottamaan pääesiintyjää.
Hauskaa festaripäivää vain niille. Oli hauskaa katsella pari vuotta sitten Tuskassa sitä Nightwish-fanimeininkiä: samat tyypit nököttivät päälavan edustalla koko päivän ja bändien välissä paikalle ei edes tullut ketään muuta. No, mikäs siinä, jos tosiaan kokee järkeväksi ja tavoiteltavaksi viettää koko päivän samoilla jalansijoilla näkemättä edes mitään muuta kuin päälavan edustan. Itse en tuhlaisi festaripäivää tuollaiseen, ainakin toistaiseksi olen aina päässyt suurin piirtein haluamilleni paikoille menemällä paikalle hengailemaan edellisen bändin soittaessa ja siirtymällä sitten eturiviin tai muuten hyville paikoille, kun edellisen bändin fanit siitä lähtevät.

Toisaalta en kyllä tunnekaan tarpeelliseksi katsoa eturivistä sellaisia teinihysteriabändejä, jotka keräävät noita fanittajajoukkoja paikalle kymmenen tuntia ennen keikan alkua.
CrazyCatt wrote:Ja pakko todeta tähänkin että en näe sitä mitenkään vääränä että joku tunkeutuu eturiviin vaikkei siinä tunteja olekaan odottanut.
Riippuu tunkeutumistaktiikasta: jos nätisti odottelee siinä kakkosrivissä ja menee eturiviin vasta kun näyttää siltä, että siinä on tilaa, niin mikäs siinä. Eläähän se eturivikin koko keikan ajan, aluksi tiivistetään ja myöhemmässä vaiheessa siitä yleensä lähtee aina joku pois. Sen sijaan kaikenlainen väkivaltainen tunkeminen on perseestä eivätkä saavutetut hyödyt IMO ole mitenkään suhteessa siihen, millaista vitutusta aiheuttaa muille. Eturivin ja kakkosrivin välillä ei ole mitään muuta eroa kuin se, että kakkosrivissä olija ei pääse nojaamaan aitaan ja tyypillä, jolla on voimaa puskea väkisin eturiviin, on varmaan myös voimaa pitää tasapainonsa kakkosrivissä.
Post Reply