Vinkkejä örinän/rääkymisen treenaukseen?

Muusikoiden keskustelu- ja ilmoitusalue
Post Reply
J.P. Drinkmore
Posts: 284
Joined: Thu Oct 20, 2005 9:36 am
Location: kuopio

Post by J.P. Drinkmore »

Eikös Deatchainin uuen levyn nauhotuksiin Rotten käyttäny kyypakkausta?
TheKraken

Post by TheKraken »

Itsellä kyllä tekee kaikken parasta äänelle olut tai kaksi. Nopeasti juotuna ei ole mitään vaikutusta, mutta silleen sopivan hitaasti nautittuna tekee asiansa. Jotenkin vain aukeaa ääni paremmin, eikä seuraavana aamuna ole kurkku kipeänä. Myöskin "kosteutta" eli "räkää" tuo enemmän.

Kohta taasen lisää reenaamaan.
teepee
Posts: 165
Joined: Thu Oct 03, 2002 7:28 pm
Location: Tre

Post by teepee »

Sain kuin sainkin kaikki 14 biisiä narulle! Kuumetta vastaan koitin taistella Finnrexinillä ja yhden särkylääkkeen otin myös. Röörit aukesi onneksi niistämällä. Ei sen kummempia poppaskosteja. Sessioiden aikana meni liukasteena viisi litraa Mehukattia ja kohtuullinen määrä keppanaa. Onneksi pystyin pitämään kuosin sen nelituntisen rääkin ajan. Sen jälkeen nimittäin ääni katosi, joka on todella harvinaista minulla. Lisäksi koko kroppa meni käytännössä aivan jumiin, eikä palautumisesta ole merkkejä. Johtunee siitä että huudan "koko kropalla" ja kuumeessa lihakset menee helposti jumiin. Ääntä kuitenkin lähti, mikä on pääasia.

Kyllähän kyypakkaus kuulemma auttaa äänen avaamisessa, koska se sisältää kortisoonia. Kurkkukipu saattaa lähteä muuten runsaalla raa'an valkosipulin käytöllä. Pari kynttä naamaan tai ruoan päälle, suosittelen.
Volrath
Posts: 40
Joined: Mon Aug 26, 2002 9:18 am
Location: Lahti
Contact:

Post by Volrath »

Itte en oo koskaa käyttäny mitään "poppaskonsteja" äänen parantamiseksi. Kipeenä sitä kyllä kaipaa jotain helpotusta mutta onneksi ei oo toistaiseksi tarvinnu flunssassa möristä.

Viime studioreissulla kahden päivän tinttaamisen jälkeen oli aivan tolkuton krapula ja ääni oli aivan sirpaleina. Silloin sain nauhalle parhaimmat huudot sekä örinät. Ääni oli todellakin niin raspisen paskana että lähti aivan uskomatonta murinäkärinähuutoa. Harmi vaan että vedin vain taustat bändini levylle joten übermahtavathimoörinät ja huudot kuuluu vain hiljaa taustalla :cry:
witch king

Post by witch king »

Volrath wrote: Viime studioreissulla kahden päivän tinttaamisen jälkeen oli aivan tolkuton krapula ja ääni oli aivan sirpaleina. Silloin sain nauhalle parhaimmat huudot sekä örinät. Ääni oli todellakin niin raspisen paskana että lähti aivan uskomatonta murinäkärinähuutoa. :cry:
juu tuon olen itsekkin huomannuteikä tarvitse muuten olla kovinkaan kummonen darra niin rupeaa tulemaan räkäistä ja repivää matskua :twisted:

mitä tästä opimme?
pitää ilmeisesti aina ryypätä ennen ja jälkeen suorituksen
TurboCunt

Post by TurboCunt »

Helöy. Olen tässä jo pari vuotta määkinyt kurkullani ja nyt olen ruvennut harjoittelemaan tuota vatsasta örinää, kun kurkkuörinä ei oikein vastaa sitä ääntä, mitä haluaisin kehoni tuottavan. Tosin ei vaan tunnu löytyvän sitä tekniikkaa. Onko täällä ketään muuta, joka olisi lähtenyt kurkkurääynnästä ja myöhemmin siirtynyt vatsapuolelle? Onko oppimiskynnys korkeammalla vai matalammalla silloin? Löytyiskö neuvoja tähän?

Olen tuossa vatsaörmyssä päässyt sill asteelle, että ilmavirtaus tuntuu selvästi lähtevän keskirinnasta ja samalla selkään ja rintaan alkaa sattua samasta kohdasta. Ääntä en tosin tällä saa aikaan; kun alan öristä, niin homma vääntyy väkisin kurkun puolelle. Olenko oikeilla jäljillä? Miten tästä pitäisi edetä?
teepee
Posts: 165
Joined: Thu Oct 03, 2002 7:28 pm
Location: Tre

Post by teepee »

Nyt olisi sitten tarjolla tuota reilun viikon takaista soraääntä. Yksi biisi tulevalta levyltä siis täällä. Topic tässä.
F666
Posts: 30
Joined: Tue Sep 10, 2002 9:29 am
Location: Rusty Angel

Post by F666 »

witch king wrote:
Volrath wrote: Viime studioreissulla kahden päivän tinttaamisen jälkeen oli aivan tolkuton krapula ja ääni oli aivan sirpaleina. Silloin sain nauhalle parhaimmat huudot sekä örinät. Ääni oli todellakin niin raspisen paskana että lähti aivan uskomatonta murinäkärinähuutoa. :cry:
juu tuon olen itsekkin huomannuteikä tarvitse muuten olla kovinkaan kummonen darra niin rupeaa tulemaan räkäistä ja repivää matskua :twisted:

mitä tästä opimme?
pitää ilmeisesti aina ryypätä ennen ja jälkeen suorituksen
Krapula tekee meikäläisen örinästä niin tukkoisen ja munattoman ettei mitään rajaa. Olisiko ikä ja ryyppääminen tehneet tehtävänsä? :D
evemaster

Post by evemaster »

JouniW wrote:Mainostetaan nyt sitten vähän omaakin määkimistä, eli tuolla on tuotosta: www.mikseri.net/infiltrator

Mielestäni noi onnistu ihan kivasti, huutamiset on agressiiviset ja örinät on aika kurlutusta.
Jepulis. Ainakin rytmitysten kanssa saat vielä reenailla. Mörinä on matalaa kurlutusta todellakin. :) Itselleni nuo siun huudot ei niinkään toimi ja tosiaan rytmitys menee ajoittain niin mettään, että pahhoo tekköö. :P

- tomi -
Mets^

Post by Mets^ »

Jännä kun minä taas en mitään ongelmaa rytmitysten kanssa huomannut. Huudoista en ensimmäisellä kerralla pitänyt, mutta tykästyin niihin myöhemmillä kerroilla. Stuffed in to the Boxin huudoista tuli vahvasti joku Skitsystemin laulaja mieleen, Infiltratorissa ei kuitenkaan yhtä hyvät huudot jostain syystä ollut. Murinat on sitten myös hyvin mallikkaat. Sain vihdoin aikaiseksi tilauksenkin.
evemaster

Post by evemaster »

Mets^ wrote:Jännä kun minä taas en mitään ongelmaa rytmitysten kanssa huomannut. Huudoista en ensimmäisellä kerralla pitänyt, mutta tykästyin niihin myöhemmillä kerroilla. Stuffed in to the Boxin huudoista tuli vahvasti joku Skitsystemin laulaja mieleen, Infiltratorissa ei kuitenkaan yhtä hyvät huudot jostain syystä ollut. Murinat on sitten myös hyvin mallikkaat. Sain vihdoin aikaiseksi tilauksenkin.
Juu, meikä onki tämmöne hienosäätäjä... :)

- tomi -
TurboCunt

Post by TurboCunt »

Nostonosto :oops:
Piti nostaa ihan varmistukseksi jos joku osaisi antaa apua tällä kertaa. Olen tässä kaikennäköisiä tyylejä koettanut, mutta homma käy aika turhauttavaksi, kun minulla ei ole harmaintakaan hajua siitä, olenko oikeilla jäljillä...

Olenko nyt oikeassa, ettei dödis-tyylisessä örinässä käytetä lainkaan kurkkua apuna? Siis kaikki ääni tulee vatsasta tai palleasta tai rinnasta tjsp? Minulla on ainakin jonkinmoisia vaikeuksia hahmottaa, miten sen äänen pitäisi muodostua muualla kuin kurkussa. Olen tosiaan saanut ilmavirran puristettua niin että rinnassa ja selässä alkaa sattua, mutta tuleeko näin tapahtua vai yritänkö turhaan saada tällä tavalla jotain örinää aikaan? Jotain puhinaa ja puuskintaa tulee kyllä läpi, mutten vain oikein saa siitä minkäänlaista "örinää" aikaan, vaikka kurkulla lähtee ihan kohtuullisen räkäiset ärinät.

Onko "vatsaanhengitys" välttämätön osata ja käveleekö se aina vatsaörinän kanssa käsi kädessä? Kumpaa pitäisi harjoitella aluksi enemmän, itse äänen muodostusta vatsasta vai tätä vatsalla hengittämistä?

Siinä taas monta kysymystä, toivottavasti joku osaa hjelppiä! Kiits.
Windom Pearl
Posts: 48
Joined: Tue Oct 01, 2002 7:31 am
Location: Tamber

Post by Windom Pearl »

Mitäköhän helvettiä? :shock:

Ääni tulee äänihuulista (tervetekniikkaisen örinän kohdalla "taskuhuulista") eikä mistään vatsasta tai rinnasta. Vatsaan hengittämisen idea on siinä että pallealla voi säätää paluuilmavirran tasaiseksi, ja toisaalta se että rintaan hengittäminen (niin että hartiat nousee) hengityksen säädön hankaluuden lisäksi käsittääkseni nostaa kurkunpäätä ja tukkii äänen. Tämä pätee niin laulamiseen kuin örinäänkin. Ns. palleahengitys on syytä opetella vaikka pelkästään puhuisi.

Nyt kun kuitenkin jotain urbaaneja myyttejä liikkuu siitä että "ääni särkyy jo matkalla vatsasta ylöspäin", niin olisin kiinnostunut kuulemaan jotain anatomisia perusteita asialle. Oman käsitykseni mukaan jos haluaa äänensä säilyttää, sen ei edes tule varsinaisesti särkyä, vaan siihen tulee lisätä säröefekti, jonka terve tuottamispaikka on jossain kitalaessa.

Katso äiti, olen vähän akateeminen!
TheKraken

Post by TheKraken »

Windom Pearl wrote: Ääni tulee äänihuulista (tervetekniikkaisen örinän kohdalla "taskuhuulista") eikä mistään vatsasta tai rinnasta. Vatsaan hengittämisen idea on siinä että pallealla voi säätää paluuilmavirran tasaiseksi, ja toisaalta se että rintaan hengittäminen (niin että hartiat nousee) hengityksen säädön hankaluuden lisäksi käsittääkseni nostaa kurkunpäätä ja tukkii äänen. Tämä pätee niin laulamiseen kuin örinäänkin. Ns. palleahengitys on syytä opetella vaikka pelkästään puhuisi.

Nyt kun kuitenkin jotain urbaaneja myyttejä liikkuu siitä että "ääni särkyy jo matkalla vatsasta ylöspäin", niin olisin kiinnostunut kuulemaan jotain anatomisia perusteita asialle. Oman käsitykseni mukaan jos haluaa äänensä säilyttää, sen ei edes tule varsinaisesti särkyä, vaan siihen tulee lisätä säröefekti, jonka terve tuottamispaikka on jossain kitalaessa.
Tätä samaa juttua olen aina itsekin kummastellut. Orkesterini kitaristilla on tosi usein tapana huomautella siitä, kuinka kurkkuörinä kuulostaa huonommalta kuin vatsaörinä. Hänkin vielä ihan musiikkikoulunsa käynyt mies.
cirkle

Post by cirkle »

jotenkin huvittava topic..
no kai se on tärkeätä että osaa öristä niin voi sitten baarissa kahden aikaan yöllä ruveta kilpaa pitää mekkalaa.

vinkkejä kuitenkin; jos sattuu, älä tee samalla tavalla uudestaan. jos kurkku käheytyy, teet väärin. jos ääni menee, niin älä yritä uudestaan. jos tarvii lääkettä/viinaa/pastilleja, niin oisko aika luovuttaa. ei vettäkään kannata, sillä se viilentää kurkkua ja sit sattuu (aloita vinkkien lukeminen uudestaan).
TheKraken

Post by TheKraken »

cirkle wrote:jotenkin huvittava topic..
no kai se on tärkeätä että osaa öristä niin voi sitten baarissa kahden aikaan yöllä ruveta kilpaa pitää mekkalaa.
Eiköhän tämän topicin keskustelijoista suurin osa harrasta jonkinlaista bänditoimintaa. Eli en ymmärrä pointtiasi? :D
Gutlord
Posts: 169
Joined: Sun Sep 08, 2002 12:37 pm
Contact:

Post by Gutlord »

Kai kaikkien pitäisi itse keksiä pyörä uudestaan. Mutta tuo vesikin nyt on taas sellainen juttu, että ei se hirveää hallaa pitäisi olla, jos se ei ole jotain parin asteen lämpöistä. Kun korina nyt kuitenkin hivenen aina rasittaa, kuten muukin ääntely keikkaolosuhteissa. Varsinkin kun ei siihen kovin moni ole mahtanut tottua siitä lähtien kun oppi puhumaan.
TheKraken

Post by TheKraken »

Ei nyt periaatteessa ihan osu aiheeseen, mutta en viitsinyt tämän takia uuttakaa topiccia tehdä.

Olen tässä alkanut viime kuukausina tarkemmin kuulostelemaan "örinäsoundeja" ja olen kohtuullisen useasti huomannut että kyllä se kevyen, useimmiten juuri ja juuri kuultavan, särön läpi on vedetty. Sitä ei välttämättä edes huomaa, ellei oikein keskity kuuntelemaan, mutta moni bändi/laulaja minun korvieni mukaan tähän turvautuu. En nyt siis puhu mistään The Kovenant-säröistä, vaan tosiaan siis tällaisesta "ei korviinpistävästä"-säröstä.

Alkoikin vain itseäni ihmetyttämään, että onko kyseessä kovinkin yleinen käytäntö? Onko jollakulla jonkinsorttisia omakohtaisia kokemuksia aiheesta tai muuten vain jotain faktaa lyödä kehiin? Vai kuulenko aivan omiani?
Windom Pearl
Posts: 48
Joined: Tue Oct 01, 2002 7:31 am
Location: Tamber

Post by Windom Pearl »

Pikkuriikkistä putkisäröä käytetään ilmeisesti aika useinkin laulusoundin tehostamiseen. Eikä suinkaan välttämättä örinäpuolella, kuunnelkaas tarkkaan vaikka Dioa niin alkaa pilvilinnat mureta!!

Ite en tietääkseni käytä! Ellei joku perkeleen studioäijä o pyytämättä laittanut :D Mutta kyllä se sama örinäsoundi sieltä livenäkin tulee, niin että tuskin mun tarvii tästä huolehtia.
Death-Reflected

Post by Death-Reflected »

Tässä on nyt tullut huudettua enemmän ja vähemmän parin kuukauden ajan. Ääntä irtoaa välistä todella hyvin, eikä se tule kurkusta. Ääni kuitenkin käheytyy n. puolentunnin - tunnin huutamisen jälkeen. Onko tekniikassani ongelma vai eikö kroppa ole vielä tottunut rääkkiin? Kurkku ei kipeydy, mutta vatsa- ja selkälihakset ovat ehkä vähän jumissa karjumisen jälkeen. Ääni saatta olla hieman kateissa ja/tai säristä seuraavana päivänä.
TheKraken

Post by TheKraken »

Death-Reflected wrote: Ääntä irtoaa välistä todella hyvin, eikä se tule kurkusta. Ääni kuitenkin käheytyy n. puolentunnin - tunnin huutamisen jälkeen. Onko tekniikassani ongelma vai eikö kroppa ole vielä tottunut rääkkiin?
No mistä vitusta se sitten tulee, jos ei kurkusta :D Tästä oli aiemminkin jo juttua, mutta vaikka kuka mitä väittäisi niin kyllä se ääni aina sieltä kurkusta on lähtöisin.

Mutta juu. Paha tuohon on mitään sanoa. Voi olla tottumiskysymys tai sitten ei. Kyllä itsellänikin aina seuraavana päivänä yleensä joku lihas vähän hellänä on.
Death-Reflected

Post by Death-Reflected »

TheKraken wrote:
Death-Reflected wrote: Ääntä irtoaa välistä todella hyvin, eikä se tule kurkusta. Ääni kuitenkin käheytyy n. puolentunnin - tunnin huutamisen jälkeen. Onko tekniikassani ongelma vai eikö kroppa ole vielä tottunut rääkkiin?
No mistä vitusta se sitten tulee, jos ei kurkusta :D Tästä oli aiemminkin jo juttua, mutta vaikka kuka mitä väittäisi niin kyllä se ääni aina sieltä kurkusta on lähtöisin.

Mutta juu. Paha tuohon on mitään sanoa. Voi olla tottumiskysymys tai sitten ei. Kyllä itsellänikin aina seuraavana päivänä yleensä joku lihas vähän hellänä on.
No kylläpä sitä taas rakastellaan välimerkkiä siellä 8)
Pointti nyt kuitenkin oli ettei huutamiseni ole sellaista onnetonta: "Ai-vittu-kun-sattuu-kurkkuun" korinaa. Ääni tuntuu särisevän enemmänkin tuolla rintakehän paikkeilla...

Onnetonta selittelyä tämä kyllä tuntuu olevan.
evemaster

Post by evemaster »

Joku sais laittaa tänne linkin siitä laulunopettajanaisesta, joka oli jossain jenkkikeskusteluohjelmassa (Conan O'Brien tms) ja näytti siel, et miten lähtee kaikenlaiset eri tyylit. En itse nähnyt, mutta kuulemma oli lähtenyt örinät, kähinät, huudot, yms melkosen mallikkaasti vaikka pieni nainen olikin ollut.

- tomi -
evemaster

Post by evemaster »

Olipas nopsaa palvelua! :)

- tomi -
Paingod

Post by Paingod »

Enpäs lukenut mitä tuolta Crossin sivuilta löytyy, mutta eikös voisi olettaa, että matalimmiltaan ihmisestä kuin ihmisestä lähtee samallainen ääni. Siis periaatteessa "normaalia" ääntä ei käytetä ollenkaan, vaan puhalletaan se ilma tuolta putkesta läpi, ja samanmoinen rutina se lähtee rööristä kuin rööristä :D Tietysti koosta riippuen vaihtelee, mutta "lähes" samalle kurnutus tasolle olisi kaikkien mahdollista päästä. Eli ensin harjoitellaan se, ja sen jälkeen koitetaan muokata siitä persoonallinen, lisäämällä hengityksen voimaa ja ääntä jne.
Post Reply