B L A S T-B E A T......

Muusikoiden keskustelu- ja ilmoitusalue
Post Reply
Volrath
Posts: 40
Joined: Mon Aug 26, 2002 9:18 am
Location: Lahti
Contact:

Post by Volrath »

Ainakin dimmun "Wolrd Misanthropia mikäliessä" Nicholas Barker soittaa kahdella jalalla "Blessing Upon The Throne Of Thyrannyn" mätön. Mutta jos nopeutta riittää niin voihan sen soittaa yhdelläkin jalalla.

Tarkoitatko blastbeatillä sellaista vuoromättöä vai tasamättöä? Selvennettäköön että vuoromättö on vitun nopea humppakomppi :D Siis tu-tsi tu-tsi tu-tsi. Ja tasamättö on sitten sellaista ""haitsu-virveli-bassari-yhtäaikaa /bassari tuplasti nopeammin esim. cannibal corpse-menoa"".

Barker soittaa melkein kaikki mätöt vuoromättönä tuossa uudessa dimmussa. Tietääkseni.

ÄÄÄH olkoon.
T Mustonen

Post by T Mustonen »

Enpä juuri osaa neuvoa, kun en blastia kovinkaan kummoisesti taida, mutta kahdella jalalla nuo useimmat polkevat. Tuossa juuri pari tuntia sitten kattelin Keisarin live-DVD:tä ja siinähän tuo näkyy selvästi kun Trym heittää blastia rinkiin käyttäen molempia jalkoja.

Tosin joskus netissä etsiessäni kuola valuen pornoa eksyin jonkun puolalaisen death -rumpalin sivuille (Googlen hakusanat olivat tietenkin GOAT, PENIS, ANIMAL ja PORN), josta bongasin lauseen, joka kuului suunnilleen "on kirjoittamaton sääntö, että jokainen hoitaa blastbeatinsa yhdellä jalalla."
Tiedä siitä sitten.

Käsien väsymisen estämiseksi opettele soittamaan sormilla, eli kädet pysyvät suht paikallaan ja sormet liikuttavat kapulaa. Voima (äänenvoimakkuus) tosin pienenee, mutta eikähön tuohonkin auta harjoittelu ja rutiini.
Monet rumpalit tosin triggaavat rumpunsa, jolloin ei tarvita niin paljoa voimaa tuottamaan kovaa ääntä. Punttien nostelu ei varmaan ole pahitteeksikaan.

No.Enpä osaa paljoa neuvoa, Hakkinti jos täällä vielä pyörii niin voisi ilmeisen kokeneena pelimannina auttaa miestä mäessä, taikka joku muu..?
Guest

Post by Guest »

Niin, keisari dvd:llä trym kaahailee kyllä ihan onnistuneesti ja vetää kyllä nuo jalkajutut aika useassa biisissä ihan 32-osina nuo blastikohdat. Vaikka aika hiljaa se näyttää polkevan, ja näkyypähän siellä tuo d-drumin saatanallinen pikkukynsikin kun oikeaan kuvakulmaan päästään, eli se selittää tuon voimankäytön puuttumisen.

Itse olen harjoitellut vaan soittamalla mahdollisimman lujaa, jolloin voimaa ja tekniikkaa tulee, ja onhan sitä tullut vallan mukavasti. Kyllä nykyään perus blastiikkaa menee ihan kivalla voimakkuudella ja nopeudella.

Neuvon vain hankkimaan oman tekniikan, ja aloittamalla soittamaan tosi alhaisilla nopeuksilla jotta se synkkaus jalan ja käden välille syntyy. 10 minuuttia 60 bpm nopeuteen kyllä tekee sen mitä tekee.
UBBP

komppi

Post by UBBP »

Ainoa oikea on se Suffocation-komppi, ei bm-hinkutus. Ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta!
Paingod

Blast

Post by Paingod »

Meitin bändillä on käytössä kolme komppia, joista kaikista käytämme nimeä blast. Vähiten ehkä sitä perinteistä.

H = hihat, S = Snare, B = Basari
perinteinen: Tästä myös sellainen versio, että basari lyö jokaisella.
Hx-
S-x
Bx-

Cannibal:
H-x-x
S-x-x
Bxxxx

Joku, jota on Broken Hopella aika paljon:
Hxx
Sxx
Bxx

Parhaiten sen kai oppii, kun hitaalla alottaa ja kokoajan hivenen nopeuttaa ja treeniä vain pirusti.
Olikohan tästäkään nyt mitää hyötyä...
Anonymous

Post by Anonymous »

Eiköhän se ole melko yleinen tapa että soitetaan yhdellä jalalla siihen tempoon asti kun se jalka pysyy käsien tahdissa. Yleensä kuitenkin kädet ovat jonkin verran nopeammat kuin jalat, eli tietyn pisteen ylittyessä joutuu polkemaan blastit vuorojaloin. Ainakin jo mainittu Trym hoitaa Emperial Live Ceremonyllä melkein kaikki blastit yhdellä jalalla, mutta kun kun tempo nousee tähtitieteellisiin lukuihin (Ye Entrancemperium), on pakko vaihtaa vuorojalka-tekniikkaan. Kyllähän ne jalat tietysti treenaamalla saa yhtä nopeiksi kuin kädet, mutta vuorojaloin polkemalla saa paremman voimakkuuden basari-iskuihin jolloin blasti kuulostaa huomattavasti tiukemmalta. Jos basarit on trigattu niin lyönnin voimakkuutta ei sitten tarvitsekaan enää miettiä...
T Mustonen

Post by T Mustonen »

Tokihan hitaammat blastit (onko niitä?) voi hoitaa yhdellä jalalla, mutta puhuinkin - ja varmaan topikin aloittajakin - juuri näistä nopeista blasteista.
Kai se on lähinnä siitä kiinni, miten on tottunut ja mikä tapa itselle sopii parhaitem. EIhän ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa soittaa blastia.

Emperial Live Ceremonyllä näkyy aika selvästi, kun Trymin vasemman pedaalin nuija (DW, luulisi tuollaisten nopeuksien haltijan soittavan Axisin pedaaleilla ja nuijilla..) osuu aika vaihtelevalla voimalla kalvoon, mutta silti tykitys tulee tasaisen tappavana.
Mutta mitäpä siitä.

Ja Ye Entrancemperiumin blast on yksi tiukimpia blastbeateja mitä olen kuullut. Ei nopein taikka teknisin, mutta vaan niin vitun hyvä.
metalglory
Grey Eminence
Posts: 1387
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:04 pm
Location: Turku
Contact:

Post by metalglory »

[quote="T Mustonen"]Emperial Live Ceremonyllä näkyy aika selvästi, kun Trymin vasemman pedaalin nuija (DW, luulisi tuollaisten nopeuksien haltijan soittavan Axisin pedaaleilla ja nuijilla..) osuu aika vaihtelevalla voimalla kalvoon, mutta silti tykitys tulee tasaisen tappavana.
Mutta mitäpä siitä.[/quote]

On se triggeröinti kumma juttu. Vaikka kikkelillä hipelöis snarea, niin samat soundit tulee kajareista.
Mikael
Posts: 354
Joined: Thu Aug 22, 2002 9:20 pm

Post by Mikael »

[quote="metalglory"][On se triggeröinti kumma juttu. Vaikka kikkelillä hipelöis snarea, niin samat soundit tulee kajareista.[/quote]

Itse en hirveästi perehtynyt ole tuohon triggerointiin, mutta minkä helvetin takia ei käytetä eri soundeja esim. nyt virvelin lyönnin velocitystä riippuen? Näinhän toimitaan mm. kunnon ohjelmoinnissa, lyönnin kovuudesta riippuen kone valitsee oikean samplen iskulle. Basareissa vielä ymmärrän että on yksi ja sama sample basaria kohti, mutta en muuten. Triggeroinnin paras puoli lienee kuitenkin se, että saadaan helpommalla rummuille ne vakiosoundit keikoilla, eikä tarvitse soundcheckissä niin perkeleesti äheltää, mutta muuten en oikein ymmärrä... :shock:
Keppana
Posts: 200
Joined: Sun Aug 25, 2002 10:05 am
Location: Helsinki

Post by Keppana »

Frost näytti videossa vetävän yhellä jalalla blastia. Kyl se aika väpätystä oli.
Mutta kyllä suurinosa käyttää kahta jalkaa. Se ei väsytä niin paljoa, ja saa enemmän poweria potkuihin.
Triggerointia monet käyttää helppouden takia. Ei tarvitse niin paljoa säätää rumpuja. Saa helpommin haluamansa saundin.
Kyllä esim.Hellhammerin iskut on tarpeeksi kovia, että periaatteessa se ei triggerointia tarvitsisi.

Sitä ihmettelen että miksi ihmiset hehkuttaa niin paljon Trymmiä? Onhan se hyvä mutta on niitä paljon parempiakin.

Rotten Soundin "Murderworksilla" tokan biisin blastbiitti on aivan vitun loistava!!! Se jyrää.
T Mustonen

Post by T Mustonen »

Kyllähän Hellhammer jyystää kuitenkin ilmeisen kovaa, ja näkeehän miehen rugostakin ettei ne jalat ihan heikot ole..
Trigut varmasi helpottavat ja lyhentävät soundien kanssa säätämistä. Myöskin triggeroinnin luulisi vaativan aimo annoksen tarkkuutta, kun jokainen (virhe)isku siis kai jyrähtää ihmisten ilmoille. Luulisi -sana sen takia, koska en ole mikään triggeriprofessori.

Niin, en kyllä mielestäni hehkuttanut Trymiä. Mainitsin vain esimerkkinä... Onhan Toteemi kova jässikkä, mutta suht yksipuolinen loppujen lopuksi. SOittaa blastia, nopeaa tuplahumppaa ja sen kierrän-kaikki-tomit-nopiaa -fillin.
Anonymous

Post by Anonymous »

Jos blast-beat on tää
tyypillinen pika-hinkutus:
Hx-x-x-x-x-x-
S-x-x-x-x-x-x
Bx-x-x-x-x-x-

Niin mikä sitten on tää tunnettu
BM-tykitys eli tuplabasari tukutus

Hx-x-x-x-x
Sx---x---x
Bxxxxxxxx
Guest

Blast-beat

Post by Guest »

Enimäkseen ihmiset hehkuttaa Nick Barkeria, joka ei itseasiassa ole edes kovinkaan taitava, Dimmun uudella levyllä on vaan sellaset rumpusoundit että se kuullostaa vitun vaikealta. Kuulema ei jätkä edes keikoilla polje basareita kokoajan, vaan ne tulee taustanauhoilta jotkut. Trym on esimerkiksi paljon parempi ja Hellhammer on suunnilleen parhaita BM-rumpaleita maailmassa. Rotten Soundin Kaitsu on tässä genressä about Suomen paras.
Mutta jotkut BM-rumpalit osaa mättää nopeesti, mutta menee ihan väärässä taimissa biiseissä, eikä oikein osaa mitään muuta kun ton kyseisen blast-beatin. Eli tärkeintä ei ole pelkästään se nopeus vaan kaikki muutkin asiat..
Sacrific
Posts: 38
Joined: Fri Aug 23, 2002 6:23 am
Location: Kuopio
Contact:

Post by Sacrific »

[quote="T Mustonen"] Ja Ye Entrancemperiumin blast on yksi tiukimpia blastbeateja mitä olen kuullut. Ei nopein taikka teknisin, mutta vaan niin vitun hyvä.[/quote]

Tuohon voi yhtyä ihan täysin!!
Anonymous

Post by Anonymous »

T Mustonen: "Myöskin triggeroinnin luulisi vaativan aimo annoksen tarkkuutta, kun jokainen (virhe)isku siis kai jyrähtää ihmisten ilmoille. Luulisi -sana sen takia, koska en ole mikään triggeriprofessori."

Kyllähän ne sieltä kuuluvat, mutta yhtä laillahan ne kuuluvat "perinteisellä tavalla" mikitetystä setistä. Sampleristahan (rumpumodulista) saa säädettyä sen thresholdin (periaatteessa sama kuin gate), jolla saa eliminoitua "heikot" virheiskut (esim. kevyt kosketus nuijalla basarikalvoon).

Itselläni on tuo ongelma: välillä kun pitäisi polkaista vain yksi isku, hipaisee nuija sen iskun jälkeen kalvoa. Ei välttämättä kuulu mitään ääntä, mutta osoittaa sen, että mulla on huono tekniikka, pitäisi treenata... :roll:


Sitä sormien avulla soittamista kannattaa treenata, helpottaa huomattavasti ja ainakin itselläni on rennompi fiilis soitossa sitä tekniikkaa käyttäessäni. Kaupasta metronomi ja harjoituspädi (jollei ole jo), telkkari päälle ja eikun naputtelemaan. :wink:

Rudimentary, dear Watson, rudimentary.
Fyrdkal

Post by Fyrdkal »

-
Last edited by Fyrdkal on Mon Aug 08, 2011 12:39 pm, edited 1 time in total.
Zyklon

Post by Zyklon »

Joku sanoi että Nicholas Barker ei soittaisi kaikkia basarimättöjä livenä.. paskapuhetta!
Luin joskus kauan sitten Dave Lombardon haastiksen netistä ja se sanoi että se oli ollut joskus Dimmun keikalla kattomassa siellä rumpujen takana. Lombardo sanoi myös ettei ole koskaan nähnyt kenenkään jalkojen liikkuvan yhtä nopeasti.

Ja jos puhutaan nimenomaan tekniikasta ja nopeudesta niin Hellhammeria parempia rumpaleita löytyy paljon (älkää nyt käsittäkö väärin.. Hellhammer kuuluu minun suosikeihin ja on yksi esikuvistani ehdottomasti.. mutta löytyy paljon jätkiä joilla on parempi tekniikka jne.. esim. Pete Sandoval, Trym, Barker, Krisiunin ja Cryptpsyn rumpalit jne.). Kun vertaa vaikka Emperorin ja Mayhemin tuplabassarien määrää niin kyllähän Trym on paljon kovempi poika polkemaan. Emperorilla (tai Zyklonilla) ei ole lähellekkään yhtä paljon tollaisia kevyempiä kohtia kuin Mayhemillä.. Ja kuten aiemmin sanottiin, Trym soittaa kahdella jalalla nuo nopeat blastit ja niin soittaa Hellhammerkin. Barkerkin soittaa tietääkseni ne kahdella jalalla.

Hellhammerista vielä se että sillä on noissa rummuissa niin helvetin oudot triggeriäänet että nekin korjaavat hänen virheitään. Bassarisoundi esim. en sellainen että kun hän polkee niitä nopeasti ne kuulostavat aivan oudoilta.. tuntuu niinkuin ne soundit vähän tasoittaisivat hänen soundejaan. sama juttu on tomareissa.. mutta on hän kuitenkin helvetin hyvä ja todella monipuolinen rumpali.. yksi parhaista..

Ja noista erilaisista blasteista.. joku sanoi että Barker soitti siinä livellä blastit sillä tyylillä jossa snare ja hi-hat tulevat vuorotellen, mutta mun mielestä tolla Puritanical Euphoric Misanthropialla noi blastit on soitettu niin että ne tulevat yhtä aikaa.. no en sit tiedä.. :roll:

Kun minä soitan blastia niin soitan snaren ja haitsun vuorotellen ja niin että basarit tulevat jokaisen snaren ja haitsun kohdalle.. olen nyt myös harjoitellut soittamaan niin että kädet soittavat yhtä aikaa haitsua ja snarea ja basarin iskut tulevat myös samoihin kohtiin mutta se ei onnistu vielä kovin hyvin.. se johtuu varmaan tuosta että minun vasemman käden tekniikka ei ole lähellekkään yhtä hyvä kuin oikean käden.. oikealla kädellä osaan käyttää sormiani melko hyvin mutta vasemmalla kädellä se tökkii vielä aika pahasti..

Ja paras keino opetella noita ja saada nopeutta on vain soittaa..
Guest

Post by Guest »

"Lombardo sanoi myös ettei ole koskaan nähnyt kenenkään jalkojen liikkuvan yhtä nopeasti."
Lombardo ei ehkä ole nähnyt mutta Tim Waterson http://www.drumcanman.com/ soittaapi melkeinpä tuplasti nopeammin, on jätkällä nimittäin maailman ennätys.

"Ja jos puhutaan nimenomaan tekniikasta ja nopeudesta niin Hellhammeria parempia rumpaleita löytyy paljon"
Tottakai löytyy, mutta esim. Trymillä ja Barkerilla ei ole parempi tekniikka (tuplien nopeus ei ole sama asia kuin teknisyys!!) kuin Hellhammerilla, tämä on kylläkin makukysymys. Mutta jos tekniikasta puhutaan, niin kukaan noista ei ole lähelläkään maailman parhaita Jazz/Fuusio-rumpaleita (esim. Buddy Rich, Dave Weckl, Billy Cobham, Dennis Chambers, Vinnie Colaiuta, etc..).

Että sellasta.. :P
Zyklon

Post by Zyklon »

Joo mä tiedän kyllä tuosta Tim Watersonista.. enkä mä väittänyt että Barker olisi nopein mutta jos Lombardo sanoo että se soitti perkeleen nopeasti niin ei se varmasti mitään taustanauhoja käytä.. :)

Ja kun nopeudesta puhutaan niin kyse on nimenomaan tekniikasta. Nimittäin jos tekniikka on kunnossa niin on paljon helpompi lähteä kehittämään sit sitä nopeutte jne.. ja Trymillä tuo tekniikka todellakin on kunnossa. Se soittaa niin perkeleen kevyen näköisesti että itku pääsee kun sitä kattoo. Ja Hellhammerista olen huomannut sellaisen että sen vasemmassa kädessä on huomattavan paljon huonompi tekniikka kuin oikeassa. Se tossa European Legion livellä joutuu soittamaan ne jotkut tosi nopeat blastit niin että se soittaa oikealla kädellä snarea.. Esim. Barkerilla on molemmissa käsissä aivan perkeleen hyvä tekniikka. Multa oli silmät pudota päästä kun näin miten se soitti snarea Cradle Of Filthin PanDaemonAeon videolla..

Ja eihän tuo Waterson normaalissa soitossa ole varmasti maailman nopein. Kun se sen ennätystän on joku yli 1400 iskua minuutissa mutta nehän on soitettu sillä hassulla tekniikalla .. siis niin että se soittaa vuorotellen varpailla ja kantapäillä. Eihän se tuolla normaalilla tekniikalla saa "kuin vähä yli" 1000 :) Olen aivan varma että löytyy tyyppejä jotka on nopeampia.
Guest

Post by Guest »

Olen samaa mieltä tosta, tekniikka on kaikista tärkein. Ravanger, pitää treenaa vähäsen enemmän huonompaa kättään. Mutta en edelleenkään pidä Barkeria hyvänä :P
Tota Emperoria on tullut kyllä kuunneltua ja loistavahan se on. Voi olla että olet oikeassa, tosta Trymin tekniikasta, mutta siltikään ei tyyppi paljoa muuta hallitse kuin tuplien polkemisen sekä tän blastbeatin..
T Mustonen

Post by T Mustonen »

R:
>Ei kai se basareiden polkemisen nopeus ny lihaksien
>koosta johdu, niin kuin joku Hellhammerista sanoi.

Minustapa näyttää, ettei kukaan ole niin sanonut.
Jos tarkoitat omaa kommenttiani, niin puhehan oli vain siitä, että HH polkee suht voimakkaasti ja miehellä näyttäisi olevan lihasta jalassa aika reippaanlaisesti.

Raudan pumppaamisesta (=lihaksien koosta) sanoin vain, ettei se pahitteekiskaan liene.
Eihän nyt tupulupu pelkillä lihaksilla lähde. Totta vitussa tekniikka on kaiken aa ja öö.
Zyklon

Post by Zyklon »

Kattokaapa toi Mayhemin Live in Marseille video niin näette ettei Hellhammer kovin lujaa niitä rumpujaan hakkaa/polje.. To Daimonion biisin aikana näkyy muutama sekuntti kuvattuna Hellhammerin jalkoja sieltä sivusta niin siitä näkee ettei se ettei ne iskut oo kovin voimakkaita.. eikä se kyllä käsilläkään kovin kovaa tunnu hakkaavan.. ainakin minusta vaikuttaa siltä..
Guest

Post by Guest »

[quote="Zyklon"]Kattokaapa toi Mayhemin Live in Marseille video niin näette ettei Hellhammer kovin lujaa niitä rumpujaan hakkaa/polje.. To Daimonion biisin aikana näkyy muutama sekuntti kuvattuna Hellhammerin jalkoja sieltä sivusta niin siitä näkee ettei se ettei ne iskut oo kovin voimakkaita.. eikä se kyllä käsilläkään kovin kovaa tunnu hakkaavan.. ainakin minusta vaikuttaa siltä..[/quote]

No ei ja sen ikävä kyllä kuulee. Viimeksi kun täällä kävivät, niin rummut olivat triggauksen takia pelkkää ohutta tikitiktik-ääntä.
(Muutenkin kyseisellä keikalla oli ehkä kaikkien aikojen huonoimmat soundit kaikinpuolin.)
Zyklon

Post by Zyklon »

En ole perhana nähnyt tota Dynamo keikkaa.. mulla on Deathin Live in LA itellä ja siinä ei näy kunnolla miten se soittaa. Mutta kyllä se hyvin kuuluu ja Christy on aika perkeleen kova rumpali!!!
Guest

Post by Guest »

RS:n Kaitsu on kyl kaikist kovin.
Äijä vetää nauraen kaikki blastit! Välil soittaa RS:n kans blastia ja välillä swingiä toisen bändin kans. Kaveril on ihan mielettömän hyvä tekniikka. Ja kaikki blastit harjoteltu pelkillä rudimenteilla vaan kuntoon!
Siit vaan perässä, ni ei tarvi valittaa ku ei osaa!
Post Reply