Vinkkejä örinän/rääkymisen treenaukseen?

Muusikoiden keskustelu- ja ilmoitusalue
Post Reply
Mikael
Posts: 354
Joined: Thu Aug 22, 2002 9:20 pm

Post by Mikael »

Älä hengitä ollenkaan, kaverisi nauhoittaa sitten kuolonkorinasi nauhalle ja menee kuin kuumille kiville!
seitsen
Posts: 166
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:35 pm

Post by seitsen »

Mun näkemys asiasta on, ettei kukaan voi opettaa toiselle oikeanlaista huuto-, rääky- tai örinätekniikkaa. Ja tekniikastahan siinä nimenomaan on kyse, jos haluaa sen kuulostavankin hyvälle. Itse ainakin huomaan, jos vokalistilla ei ole kunnon tekniikkaa - lopputulos: ei hyvä.

Eli ei kai siinä muuta kuin kokeilemaan erilaisia tapoja tuottaa ääntä siten, että siihen saa voimaa taakse, ja ettei se hajota kurkkua. Se oma uniikki tyyli löytyy kyllä varmaan ja jos on oikein lahjakas, saattaa löytyä useampikin tyyli. Kun katsoo "tekniikan" omaavia ördääjiä livenä, niin ei niiden tarvi juuri ilmettään väräyttää huutaessaan. Heilläkään ei siis satu kurkkuun ja halutun äänen tuottaminen on hyvinkin vaivatonta.
Pakana

Post by Pakana »

Örinä lähtee pitkälti samalla tekniikalla kuin varsinainen laulukin. Jos laulutekniikka on hallussa, pitäisi kaiken maailman epälaulutkin pystyä tuottamaan suht vaivattomasti. Ja laulutekniikkaanhan löytyy opettajia ja materiaalia myös itseopiskeluun.

Suora huutaminen kuulostaa joskus pirun siistiltä, mutta jos haluaa että ääni kestää, sitä kannattaa vältää. Hyvällä ja kestävällä tekniikalla saa usein myös parempia tuloksia aikaan.

Hyvähän minun on tästä puhua kun ei minulla mitään tekniikkaa ole, kunhan viisastelen.
Volrath
Posts: 40
Joined: Mon Aug 26, 2002 9:18 am
Location: Lahti
Contact:

Post by Volrath »

Nyt vaikuttaisi siltä että jos tulee vain n. sekunnin verran alatasoista örinää, niin peli on pelattu.
Kotamäen Mikko sanoi joskus että "Joillain se ääni on kun taas joillain sitä ei ole, eikä tule" .

Että hajoa siihen!
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

Jep jep itsekkin suosittelen laulutunneilla käymistä. Henk koht olen huomannut että kun kävin muutamilla tunneilla kykenin heti parempiin suorituksiin huutaessa. Esim hengitystekniikka parani huomattavasi. Pähkinän kuoressa pitäisi siis osata hengittää "alaspäin". Äänen avaus on myös tärkeää. Tämän jälkeen sitten vain "etsimään" sitä omaa tyyliä joka määrittää aika pitkälti minkälainen ääni suustasi tulee ulos. Ainiin ja runsaasti veden juomista suosittelen myös. Reeneissä menee noin litra vettä per tunti. Lenkilläkin on tullut käytyä ihan vaan että jaksaa lavalla riehua täysillä ja laulaa vaikka kaikki biisit putkeen.

Äänen avaukseenhan löytyy kikkoja vaikka kuinka paljon. Itselläni on tietty "mantra" jota tulee hoettua eli se on lähinnä erillaisten äänien tuottamista kuten suhinaa yms.

Se miten selittää örinän muodostuminen onkin vaikeaa. Tämä tosiaan pitää vaan oppia itse luulen minä.

Pienenä vinkkinä suosittelen opettelemaan eri variaatioita matalasta/korkeasta ja puhtaasta huudosta. Jos haluaa päästä mahdollisemman korkealle niin sisäänpäin laulaminen auttaa tässä eli huudat ja vedät samalla ilmaa keuhkoihisi, tämä auttaa tietysti myös pidentämään huutoja kun happi ei lopukkkaan heti tykkänään.Esim Peter Tatgren käyttää juuri noissa Hypocrisyn pitkissä pirun korkeissa huudoissa tuota tekniikkaa käsittääkseni.
teepee
Posts: 165
Joined: Thu Oct 03, 2002 7:28 pm
Location: Tre

Post by teepee »

En kyllä usko että Tägtgren huutaa sisäänpäin. Kyllähän se ulospäinkin huutaminen toimii sinne puolen minuutin tietämille asti suht vaivattomasti ihan kurkkuäänellä normaalisti. Keuhkoista huudettaessa tietysti vähemmän.

Tähän aiheeseen on hankala vastata, kun mitään kaikille toimivia jippoja tuskin on olemassa. Ei hyväksi huutajaksi viikossa tule, ja tosiaan joillekin on suotu paremmat lähtökohdat huutamiseen, kuin toisille.

Paljon vaan treeniä, eli huutamista pari kertaa viikossa vähintään. Vaikka pari tuntia kerralla. Vuosien mittaan ääni kestää aina vaan pidempään ja sattuminen lakkaa ja kurkku karaistuu. Luulen että kyse on enemmän kurkun karaistumisesta, kuin kurkku-ystävällisen tekniikan löytämisestä. En usko muutenkaan mihinkään tekniikan keinoihin tässä lajissa. Paljon vaan huutamista ja oman äänen kokeilemista ja rajojen hakemista. Yhden tai muutaman artistin plagiointi kannattaa unohtaa jo kättelyssä.

Juoda tietenkin pitää paljon, mielellään jo vaikka tuntia ennen treenejä. Tämä voitelu kannattaa tehdä esim. oluella, joka on hyvä voiteluaine ja alkuaikoina myös puudutusaine. Siinä oppii sitten röyhtäysten ajoittamista instrumentaalikohtiin samalla.
Volrath
Posts: 40
Joined: Mon Aug 26, 2002 9:18 am
Location: Lahti
Contact:

Post by Volrath »

teepee wrote: Paljon vaan treeniä, eli huutamista pari kertaa viikossa vähintään. Vaikka pari tuntia kerralla.

Juoda tietenkin pitää paljon, mielellään jo vaikka tuntia ennen treenejä. Tämä voitelu kannattaa tehdä esim. oluella, joka on hyvä voiteluaine ja alkuaikoina myös puudutusaine. Siinä oppii sitten röyhtäysten ajoittamista instrumentaalikohtiin samalla.
Olutta kun vetäsee niin ainakin mulla on sen jälkeen örinät öristy. Vettä vaan, ei mitään hiilihappojuomia, varsinkaan kaljaa.

Edit: turha naljailu pois,
teepee
Posts: 165
Joined: Thu Oct 03, 2002 7:28 pm
Location: Tre

Post by teepee »

12 olutta, äänen availut vittuun ja huutamaan. Ei se sen kummempaa. Vettä ei hyväksytä. Mikä tahansa halpa mehu (ei kuitenkaan appelsiinimehu) käy myös jos on aivan pakko olla selvinpäin. Huutaminen nyt vaan on sellainen asia, joka pitää tehdä täysillä ja ilman mitään kultakurkku-tekniikoita. Sen pitää olla primitiivistä. Kurkkua ei saa säästellä. aggressiivinen laulanta tehdään agressiivisesti, se säästely nimittäin kuuluu läpi. Näin siis minä mieltä, joku toinen jotain toista.
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

teepee wrote:En kyllä usko että Tägtgren huutaa sisäänpäin. Kyllähän se ulospäinkin huutaminen toimii sinne puolen minuutin tietämille asti suht vaivattomasti ihan kurkkuäänellä normaalisti. Keuhkoista huudettaessa tietysti vähemmän.
Mistä niin varma olet? En minä sanonut että se kiveen kirjoitettu on mutta ainakin itse pääsen niin korkealle vain tätä metodia käyttäen plus että tietysti saa pituutta lisää jos haluaa vetää pitkän ja korkean huudon.
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

teepee wrote:12 olutta, äänen availut vittuun ja huutamaan. Ei se sen kummempaa. Vettä ei hyväksytä. Mikä tahansa halpa mehu (ei kuitenkaan appelsiinimehu) käy myös jos on aivan pakko olla selvinpäin. Huutaminen nyt vaan on sellainen asia, joka pitää tehdä täysillä ja ilman mitään kultakurkku-tekniikoita. Sen pitää olla primitiivistä. Kurkkua ei saa säästellä. aggressiivinen laulanta tehdään agressiivisesti, se säästely nimittäin kuuluu läpi. Näin siis minä mieltä, joku toinen jotain toista.
Just joo ja 10 vuoden päästä itketään kun ei pystykkään enää laulamaan tai huutaa äänensä paskaksi kuten esim Thomas Lindberg on tehnyt.

Kaikki kunnia vaan ihmiselle jotka voi juoda ja röökata samalla kun laulavat mutta kyllä sen yleensä näkee/kuulee lavalla jos on nautintoaineta otettu/vedetty ja yleensä näky on aivan kauheaa katseltavaa.
Kyllä huutamisen saa kuulostamaan agressiiviselta vaikka sen tekeekin tekniikan avulla.
teepee
Posts: 165
Joined: Thu Oct 03, 2002 7:28 pm
Location: Tre

Post by teepee »

-ari perkele- wrote:
teepee wrote:En kyllä usko että Tägtgren huutaa sisäänpäin. Kyllähän se ulospäinkin huutaminen toimii sinne puolen minuutin tietämille asti suht vaivattomasti ihan kurkkuäänellä normaalisti. Keuhkoista huudettaessa tietysti vähemmän.
Mistä niin varma olet? En minä sanonut että se kiveen kirjoitettu on mutta ainakin itse pääsen niin korkealle vain tätä metodia käyttäen plus että tietysti saa pituutta lisää jos haluaa vetää pitkän ja korkean huudon.
Enhän minä varma tietenkään ole, enkä sanonutkaan olevani, mutten silti tuohon usko (kunnes toisin todistetaan). Ainakaan minun korvaan ei kuulosta sisäänpäin vedetyltä. Ja kyllä niihin hertsilukemiin pääsee ihan normaalistikin.
seitsen
Posts: 166
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:35 pm

Post by seitsen »

Antislave wrote:
balzeloth wrote:Mun näkemys asiasta on, ettei kukaan voi opettaa toiselle oikeanlaista huuto-, rääky- tai örinätekniikkaa. Ja tekniikastahan siinä nimenomaan on kyse, jos haluaa sen kuulostavankin hyvälle
Ei varmasti pysty kokonaan opettamaankaan. Mutta jos vaikka omakohtaisia kokemuksia joku voisi kertoa. Saisi edes jonkunlaista kuvaa siitä miten kannattaa yrittää. Kyllähän jotain yhteistä tekniikkaa monilla luulisi olevan.
Niin, no ehkä kannattaa lähteä hakemaan sitä tekniikkaa siten, ettei ensin vedä keuhkoja täyteen ilmaa ja sitten huuda kaikkea samantien pihalle, vaan ihan normaalilla hapella, mitä puhuessakin tarvii. Tekniikan löydettyäänkin sitä pitää varmaan vielä harjoitella. Ei se ihan heti välttämättä "valmis" ole, mutta kunhan siitä aluksi tunnistaa nämä jutut, ettei se käy kurkkuun ja että sillä pystyy (jos ei heti, niin luulee pystyvänsä) saamaan kovaa ääntä vähällä vaivalla.
Aargh
Posts: 248
Joined: Mon Oct 17, 2005 9:22 pm
Location: Oulu

Post by Aargh »

teepee wrote: Paljon vaan treeniä, eli huutamista pari kertaa viikossa vähintään. Vaikka pari tuntia kerralla. Vuosien mittaan ääni kestää aina vaan pidempään ja sattuminen lakkaa ja kurkku karaistuu. Luulen että kyse on enemmän kurkun karaistumisesta, kuin kurkku-ystävällisen tekniikan löytämisestä. En usko muutenkaan mihinkään tekniikan keinoihin tässä lajissa. Paljon vaan huutamista ja oman äänen kokeilemista ja rajojen hakemista. Yhden tai muutaman artistin plagiointi kannattaa unohtaa jo kättelyssä.
Jos kurkkuun alkaa sattua, niin huutaminen kannattaa lopettaa siihen paikkaan. Pahimmillaan sitä huutaa vain äänensä paskaksi, kuten -ari perkele- tuossa mainitsikin. Oikea tekniikka kyllä löytyy pikkuhiljaa, kunhan vain kokeilee eri tyylejä. Lisätään vielä, että minun korvaani vaikkapa Arin tekniikan avulla vedetty huutaminen toimii sata kertaa paremmin kuin esimerkiksi joku epävireinen HC-rääkyminen.
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

balzeloth wrote: Niin, no ehkä kannattaa lähteä hakemaan sitä tekniikkaa siten, ettei ensin vedä keuhkoja täyteen ilmaa ja sitten huuda kaikkea samantien pihalle, vaan ihan normaalilla hapella, mitä puhuessakin tarvii.
Juuri näin.Tämä on juuri yksi hengitystekniikkoihin liittyviä juttuja joka kannattaa osata.
Mets^

Post by Mets^ »

Aiheestahan oli aikanaan sangen laadukas topikki laudalla, jos tästä yhtä hyvän saisi.

Itse aloitin aktiivisen laulamisen tuossa puolisen vuotta sitten bändissä, aluksi tuli vedettyä sellaista Jeff Walker-kärinää, minkä seurauksena kurkku sitten oli treenien jälkeen sangen kipeä. Örinöihin tuli sitten siirryttyä parien treenien jälkeen, ja niiden kanssa sama ongelma, eli kurkku kipeityi. Jossain vaiheessa kuitenkin sitten se tekniikka vain loksahti kohdalleen, löytyi se hyvältä tuntuva tapa öristä. Ensimmäisten treenien jälkeen, kun uudella tavalla lauloin, olivat vatsalihakset kurkun sijaan kipeät. Tällä hetkellä örinät lähtevät vatsalla pusertamalla, artikulaatio tosin on sangen paljon vähäisempää kuin monilla selkeämmin örisevillä, mutta se nyt ei grindissä olekaan pääasia. Hyvin huomaa myös sen, kun on enemmän taukoa treenien välillä. Kun tuli treenattua säännöllisesti kahdesti viikossa, sai sitä helposti useita tunteja öristyä, mutta tällä hetkellä, kun treenien välillä on pahimmillaan useita viikkoja, ei se ääni enää niin kestäkään.

Tällä hetkellä treenauksen alla ovat (korkeät) huudot/rääkynät, sekä tavalliset, että sisäänvedetyt. Tavalliset tulee vedettyä jotenkin oudosti, lähinnä sellaisina lyhyinä purkauksina niitä kuitenkin on. Tarkoitus olisi kuitenkin saada ne sujumaan muutenkin. Sisäänvedettyjä olen joskus koittanut treenata, mutta en ole siihen ideaan sisälle päässyt.

Ja sitten ketjun aloittajalle, ettei vain olisi niin, että yrität örinän tehdä kurkulla?
NiiloNihilisti

.

Post by NiiloNihilisti »

Antislave wrote:
Ja sitten ketjun aloittajalle, ettei vain olisi niin, että yrität örinän tehdä kurkulla?
No siinä se ongelma onkin kun en osaa muuten kun kurkulla. Kerran karjuessa on jotenkin erilailla ääni tullut ulos, ettei se ottanut kurkkuun, mutta en ole onnistunut siinä toista kertaa. Kai se vaan etsimällä löytyy se oma tekniikka.
Kurkku vain täysin rennoksi, ja ala puuskuttaa ilmaa läpi. Elä jännitä hartioita, vaan hengitä pallealla. Vähitellen alkaa jotain rohinaakin kuulua. Siitä sitten varioimaan.
Nazgrathall

Post by Nazgrathall »

Itse aloitin nämä extreme-vokaalit n. 3-4 v. sitten ja nyt hallitsen korkeat black metal rääkymiset, matalammat rääkymiset, todella matalan örinän, todella brutaalin örinän, huutamisen, huutokarjunnan, säröllisen cleanin ja tavallisen cleanin. Omasta mielestäni olen todella monipuolinen ja lahjakas extreme vokalisti, mutta kaikista eniten pitäisi nyt tuota tavallista laulua treenata, joka nyt alkaa sujuakin hyvin.

Aloittelin nämä exteme-vokaalit jäljittelemällä Slipknotin Corey Tayloria ja siitä sitten laajensin äänialaani eri suuntiin. Aluks oma tyylini ja tekniikkani oli aivan perseestä ja se kuulosti todella paskalta, mutta sitten kerran kun yritin matkia Setheryn laulajaa niin jotenkin vain hoksasin, että näinhän se menee! Tuon jälkeen vanhasta tekniikastani alkoi muodostua örinä ja tuosta uudesta tekniikasta rääkynä. Tämän jälkeen vaan harjoittelin, harjoittelin, harjoittelin ja harjoittelin. Ei tässä oikeen mikää muu auta kuin intensiivinen harjoittelu. Parhaimmillaan olen vetänyt 3 levyä putkeen ja tuleekin laulettua lähes joka päivä. Koskaan ei ole ollut kurkku paskana, enkä verta ole sylkenyt. Alussa kurkku tietenkin oli kipeä, mutta se johtui väärästä tekniikastä. Nykyään vain flunssan aikana, pitemmän tauon jälkeen tai kun vedän välillä todella yli niin silloin kurkkuun sattuu jonkin verran, mutta ei muuta.

Nykyään kun nuo rääkymiset ja örinät eivät tuota enää ongelmia niin tulee edelleen kokeiltua kaikkea kikkailua äänellä. On esimerkiksi mukavaa vaikka jossain kohtaa biisiä muuttaa tuo rääkyminen todella kovaksi ja korkeaksi rääkykirkumiseksi, tästä ei vanhemmat oikee koskaa tykkää ku sillä tyylillä lähtee se ääni todella kovaa. Myös tuohon brutaaliin death metal ääneen saan sellaista valittavaa soundia.. Myös kaikenlaiset peikko/noita/Klonkku/robotti-imitaatiot on poikaa!

Aikaisemmin kun lauloin puhtaalla äänellä rääkymisen ja örinän lomassa niin se kyllä kuulosti aika kauheelta kun puhdas ääni ei kestänyt sitä äärityyliä, mutta nykyään ne eivät vaikuta paljoaakaan puhtaaseen ääneen, sillä tuo puhdas tyylikin ottanut itselläni aimo harppauksen eteepäin. Harjoitellessani en kyllä ollenkaan avaa ääntäni ennen suoritusta vaan annan mennä; kyllä se ääni siinä ekan biisin kuluessa aukeaa. Vettä tulee juotua jonkinverran, aika vähenemässä määrin kuitenkin sitä tulee juotua. Ennen vettä meni paljon, mutta viime viikollakin rääkyessäni Satyriconin Volcanoa niin toiseksi viimeisen biisin alussa muistin, että tossa vieressähän on vettä. Örinällä ja puhtaalla laululla laulettaessa taas tarvitsee enemmän vettä kuin rääkynällä vedettäessä.

Rääkymistekniikkani:
Itse tuotan rääkynän siten, että aataminomena menee sisään ja nousee ihan pikkuisen, kaulan lihakset hieman jännittyvät ja leuan alla oleva osa jännittyy ja pullistuu myös hieman. Resonanssipistettä sitten pystyn vaihtelemaan nenäontelosta nielunalkuun, mutta nielunalussa yleensä se värinä on, sillä nenäontelosta tulee sitä nasaaliääntä. Ylävatsalihakseni jännittyvät myös jonkin verran ja suuni on avonaisempi kuin puhuttaessa. Sitten kun olen tehnyt nuo toimenpiteet niin aloitan ilman puskemisen ulos pallean kohdalta ja näin saan aikaan rääkymisen.

Örisemistekniikkani:
Öristessä aataminomena vetäytyy myös sisään, muttei liiku vertikaalisesti. Suu menee ympyrän muotoon ja on auki vain jonkinverran; huulet törröttävät ulospäin. Leuan alla oleva osa pullistuu enemmän kuin rääkyessä, mutta jännitys on melko sama. Leuka menee suhkot lähelle kaulaa ja kaulan lihakset jännittyvät jonkinverran vatsalihasten kanssa. Olen huomannut, että kunnolla öristessä on koko yläkroppa mukana tuottamassa ääntä ja esim. kylkien lihakset ja leveä selkälihas jännityvät, jota ei tapahtu rääkyessä. Eritoten itselläni tuossa brutaalissa örinässä kainalon alla, selänpuolella olevat osat leveistä selkälihaksista jännittyvät kunnolla ja koko rintakehä pullistuu ja nousee ylöspäin. Nyt kun sitten alkaa sieltä palleasta sitä ilmaa puskemaan niin tulee örinää.

Perkele kun itse en osaa tuota sisäänpäin huutoa/rääkymistä whaeva ollenkaan. Joskus on tullu kokeiltuu, mutta eihän siitä tullu paskaakaa. Vois vaikka sitten josku kokeilla uudestaa ajan kanssa.
cuckaracha

Post by cuckaracha »

Täälläpäinkin olisivat nuo vinkit tarpeen, kun ei_vaan_uskalla.
Last edited by cuckaracha on Wed Oct 26, 2005 4:18 pm, edited 1 time in total.
cfe
Posts: 2208
Joined: Tue Sep 03, 2002 1:00 pm
Location: tre
Contact:

Post by cfe »

Nazgrathall vastasi sen verran tyhjentävästi ettei ole mitään lisättävää. Sen verran monta vuotta on tullut öristyä etten edes muista miten aloitin ja mitä kokeilin. :shock:
Koura

Post by Koura »

Minulle tämä örisemisen oppiminen tapahtui ikäänkuin ahaa-elämyksenä. Kyllähän sitä kaikenlaisia ääniä itsestään saa helposti ulos, mutta se on sitten eri asia, että kuinka kauan sitä ääntä pystyy pitämään ja kuinka nopeasti kurkku menee paskaksi. Kyllä se öriseminen ainakin jossain määrin on tekniikkakysymys. Minua auttoi jo se, että luin jostain että sitä ääntä pitää lähteä tuottamaan lähinnä vatsan kautta, eikä käyttää kurkkua lähes ollenkaan sen äänen muodostamiseen. Sitten kun vähän kokeilin, niin kyllähän sieltä ihan komea ääni yht'äkkiä lähti, eikä kurkkuunkaan juuri sattunut. Kyllähän se kurkku ensimmäisen kerran jälkeen aina kipeytyy, ja pitkien taukojen jälkeen myös, mutta jos parin päivän välein tai vaikka viikonkin välein viitsii sitä treenata, niin kurkku lakkaa kipeytymästä.

Mitä muihin seikkoihin tulee, niin hengittämisessä tulisi myös käyttää ensisijaisesti vatsan aluetta, eikä rintakehää (eli niin, että sisään hengittäessä pullistuu vatsa, eikä rintakehä). Lämpimän veden juonti treenien aikana myös auttaa (kylmä kuulemma turruttaa kurkun, ja aiheuttaa mm. sen, että laulat väärällä tekniikalla, niin että kurkku kipeytyy). Hiilihappopitoisia juomia ei kannata myöskään juoda. Rääkymisessä ääntä muodostetaan jo enemmän kurkun kautta, ja ainakin minulla se aiheuttaa enemmän kurkun kipeytymistä. Lisäksi öristessä ääni ei juuri kuulosta mikin läpi paremmalta, mitä lujempaa huutaa. Vatsalihakset siinä vain kipeytyvät. Tämä saattaa tietenkin riippua vähän tyylistä ja henkilöstäkin, kuten kaikki muukin tässä asiassa...
seitsen
Posts: 166
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:35 pm

Post by seitsen »

Koura wrote:Lämpimän veden juonti treenien aikana myös auttaa (kylmä kuulemma turruttaa kurkun, ja aiheuttaa mm. sen, että laulat väärällä tekniikalla, niin että kurkku kipeytyy).
Itsekin olen huomannut, että esim. lämpimässä suihkussa tai kuumana kesäpäivänä on ääni oikein huippuvireessä, heh heh..! Sitten taas vaikkapa pakkasella ei tahdo ääni oikein irrota ja tulee helposti yritettyä liikaa, jolloin tekniikka unohtuu ja menee koko homma puihin.
F666
Posts: 30
Joined: Tue Sep 10, 2002 9:29 am
Location: Rusty Angel

Post by F666 »

Koura wrote: Lisäksi öristessä ääni ei juuri kuulosta mikin läpi paremmalta, mitä lujempaa huutaa. Vatsalihakset siinä vain kipeytyvät. Tämä saattaa tietenkin riippua vähän tyylistä ja henkilöstäkin, kuten kaikki muukin tässä asiassa...
Omalla kohdalla huomasin tämän yliyrittämisen huonontavan huomattavasti örinän soundia. Mitä kovemmalla volumella yrittää saada örinää ulos, sitä munattomammalta se kuulostaa. Eli mitä rennommin örinän saa aikaan, sitä parempi ja murhaavampi soundi. IMO. Toimii.
Mets^

Post by Mets^ »

Itse taas tuppaan pusertamaan sen örinän kunnolla ulos, sillä niin se tuntuu luonnollisimmin tulevan.

Mutta sittenpä kysymys vokalisteille, jotka sellaisen kurlutuksen ala Devourment ja Torsofuck hallitsevat. Millaista tekniikkaa sen äänen aikaansaamiseen käytätte, ja kuinka paljon se sitten eroaa perusörinän vastaavasta?
Volrath
Posts: 40
Joined: Mon Aug 26, 2002 9:18 am
Location: Lahti
Contact:

Post by Volrath »

Mets^ wrote:Itse taas tuppaan pusertamaan sen örinän kunnolla ulos, sillä niin se tuntuu luonnollisimmin tulevan.

Mutta sittenpä kysymys vokalisteille, jotka sellaisen kurlutuksen ala Devourment ja Torsofuck hallitsevat. Millaista tekniikkaa sen äänen aikaansaamiseen käytätte, ja kuinka paljon se sitten eroaa perusörinän vastaavasta?
Myöskin joku Iniquity-örinä on aika mielenkiintoista. Saati sitten Jumalan, eli Åkerfeldtin.
VonHayden
Posts: 114
Joined: Sat Sep 13, 2003 12:38 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by VonHayden »

Volrath wrote:
Mets^ wrote:Itse taas tuppaan pusertamaan sen örinän kunnolla ulos, sillä niin se tuntuu luonnollisimmin tulevan.

Mutta sittenpä kysymys vokalisteille, jotka sellaisen kurlutuksen ala Devourment ja Torsofuck hallitsevat. Millaista tekniikkaa sen äänen aikaansaamiseen käytätte, ja kuinka paljon se sitten eroaa perusörinän vastaavasta?
Myöskin joku Iniquity-örinä on aika mielenkiintoista. Saati sitten Jumalan, eli Åkerfeldtin.
Onpa Jumala munaton jätkä. Matkijatkin varmaan kelpaavat kanssa, kuten Farmakonin vokalisti?
Örinä-ääntään saa matalammaksi käyttämällä kieltään hyödyksi. Vaikea selittää, mutta kokeilkaapa painaa se kieli eräänlaiseksi "kupiksi", ikeniin kiinni. Saattaa tietysti olla, että tuota tekniikkaa käyttävät kaikki, mutta matalammaksi sillä ainakin saadaan murinaa.
Post Reply