Rekisteröidy    Kirjaudu sisään    Etusivu    FAQ

Etusivu » Imperiumi » Kaaos

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 528 viestiä ]  Siirry sivulle Edellinen  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22  Seuraava

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Olut (ja miksei yleisemminkin tänään lasissa -topic)
 Viesti Lähetetty: 09 Marras 2016, 19:15 

Jeaqar kirjoitti:
Kuulostaa uhalta/mahdollisuudelta. Kuten yllä mainitsin, monesti kikkailulla mennään pahasti metsään.

Totta tämäkin. Varsinkin uusimpien panimoiden kikkailuihin kannattaa suhtautua hieman varauksella.

Tuosta Omnipollon oluesta vielä. Toivon todella että tuo tynnyrissä kypsytetty olut tulisi Alkoon saataville. Sitähän on toki joissain oluen nettikaupoissa tilattavissa, mutta itse en ole vielä perehtynyt näihin nettikauppoihin sen kummemmin.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 09 Marras 2016, 19:57 

Memnoch kirjoitti:
Heh, mulle kun ei nuo belgityylin oluet maistu lainkaan, joten tuo Hollanti/Belgia-akseli ei toimi matkakohteina.

Sama. Belgiaa varon jo sanana & pyydän mahd. mukaan maistiaslasia hanasta noissa aina, ettei "vaan se HEINÄ maistu" :| = hedari vaarana

Profiili  

Viesti Lähetetty: 11 Marras 2016, 09:40 

Onkos lautalaisilla jo maisteltuina Alkon jouluolutvalikoimaa? Eilen testasin Flying Dutchmanin joulunimihirviön ja Muflonin Talviporterin. Eipä tarvinne kumpaakaan ostaa toiste. Jos noista pitäisi valita suosikki, tuo Beerhuntersin portteri oli sopivan katkera, mutta vähän vetinen. Nøgnen tupla-IPA täytyy ainakin tsekata, jahka sitä löytyy hyllystä.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 11 Marras 2016, 11:50 

Kuinkas on: onko normit Karhu/Koff/Sandels/Alecog/Lapin Kulta/Karjala/choose name -kauppakaljojen kittausiltamat kokonaan taaksejäänyttä elämää näiden erikoisempien oluiden maistelun vallattua koko juomapolitiikan vai onko oluiden maistelu vain vaihtelun ja virkistyksen merkeissä, normin tavisoluiden tissuttelun lomassa?

Itse olen siirtynyt melko lailla kokonaan erikoisimpien oluiden maisteluun. Ostelen yleensä pullon pari kolme jotain erikoisempaa minkä olen jo havainnut hyväksi tai sitten kokeilen joko kaverin suosittelemaa tai itse löydettyä uutuutta. En jaksa enää juoda paljoa kerralla ja isommat kauppalaatikot ovatkin jääneet hyllyyn, ostan mieluummin 1-3 hyvää/erikoista/uutta silloin tällöin. Vanhoista tuttavuuksista vain Karhu ja Sandels ovat sellaisia mitä voi ostaa oheen tai enemmän (reissulle).

rostetti kirjoitti:
Täytyy muuten mainita, että oluen ystäville Puola olisi matkakohteena mitä mainioin valinta. Siellä käsityöläisolut-skene on kasvanut erittäin suureksi ja oluet ovat monesti melko mielenkiintoisia ja hinnatkaan eivät päätä huimaa. Itse en ole siis vielä Puolassa tutkimusmatkalla käynyt, mutta minulla on puolalainen ystävä, jolta olen paljon kuullut ja aina kadehtien kuuntelen mitä uutuuksia siellä on taas pantu. Vai miltä kuulostaa esimerkiksi kurkulla tai piparjuurella maustettu saison, omenalla, raparperilla ja punajuurella maustettu hapanolut, valkosuklaa-ale, savustettu chili-IPA tai jäätee-ale?

On muuten puolalaisista panimoista Kraftwerk ja Wasosz tehneet yhteistyötä kotimaisen Humaloven kanssa. Näistä olen päässyt maistamaan Wasoszin ja Humaloven yhteistyön hedelmää, joka kantaa nimeä Puola/Polska, ja joka on siis foreign stout maustettuna puolukoilla ja kypsytettynä arabica-kahvipavuilla ja sherrytynnyrin tammilastuilla. Pidin kyllä kovasti, mutta harmikseni en pystynyt havaitsemaan puolukoita.

Onpas kaikenmoista! Jänniltä kuulostavat. Tuskin juotkaan enää mitään tavallisia koffeja ja muita.

Jussi kirjoitti:
Memnoch kirjoitti:
Heh, mulle kun ei nuo belgityylin oluet maistu lainkaan, joten tuo Hollanti/Belgia-akseli ei toimi matkakohteina.

Sama. Belgiaa varon jo sanana & pyydän mahd. mukaan maistiaslasia hanasta noissa aina, ettei "vaan se HEINÄ maistu" :| = hedari vaarana

Itselläni ei tule hedaria mutta belgialaisten kanssa on vain se ongelma että ei vaan maistu mieluisalle, joku kumma pistävyys jää viipymään suuhun.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 11 Marras 2016, 12:38 

Eipä kyllä tule perusbisseä juotua juuri lainkaan. Ehkä yksi tai kaksi jossain keikalla, jos ei ole mitään parempaa tarjolla. Silloinkin todennäköisemmin tulee otettua joku lonkero tai geetee. Salkkuina en ole tainnut olutta ostaa vuosikausiin lukuunottamatta yhtä keissiä Olvin IPAa. Sekin vain uuden kämpän remonttijuomaksi, kun norjalainen kaveri tuli auttamaan.

Tällä hetkellä kotona on jotakuinkin 50 pulloa olutta, nelisenkymmentä erilaista. :)

Profiili  

Viesti Lähetetty: 11 Marras 2016, 14:45 

Eipä bulkkikaljaa tosiaan tule enää pahemmin juotua, paitsi keikoilla tai jossain firman iltamissa missä sitä saa ilmaiseksi. Dokatessakin tulee liian usein mietittyä että kyllä sitä vielä jotain maistaa, ja vetelee sit kallista erikoisolutta kun olisi jo parempi siirtyä kusivesilageriin.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 11 Marras 2016, 15:43 
Imperiumi Crew

Ei sillä, että erityisesti olutturismia harrastaisin, vaikka ns. erikoisoluiden ystäväksi tunnustaudunkin, mutta kyllä itselle tuo Belgia on ollut olutmestojen mekka. Tietty se voi vähän nihkeää olla jos ei belgityylinen olut maistu yhtään, sillä siellä perusbaareissakin valikoima on ollut kokemukseni mukaan jepa. Sitten tietty oma lukunsa nämä Delirium Tremens ja muut vastaavat baarit. Sinne ei tosin viimeksi ollut mitään asiaa valikoimastaan huolimatta, kun baari oli tupaten täynnä about ovelle asti. Sääli sinänsä.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 11 Marras 2016, 15:47 

Sabbathman kirjoitti:
Onpas kaikenmoista! Jänniltä kuulostavat. Tuskin juotkaan enää mitään tavallisia koffeja ja muita.

Itse asiassa kyllä viikonloppuisin menee vieläkin peruslageria aika paljonkin, jos on jotkin juhlat tms. :D Koffiin en ole koskenut enää moneen vuoteen, koska se on bulkkilagereista kaikkein pahinta, mutta esimerkiksi Sandels, Karjala, Pirkka (en tiedä itsekään miksi pidän siitä) ja jopa tämä Lidlin halpa Kotimainen olut ovat aivan hyviä vaihtoehtoja. Eihän näistä oluista tietenkään nautiskelussa ole mihinkään.

Sitten lagereista erikoisempien pariin: on Alkoon tullut Hiisiltä mango-habanero IPA, pakko käydä hakemassa talteen! Jouluoluista mielenkiintoisimpia näytti olevan Humaloven Winter moo, Mikkellerin Santa's little helper (mausteina appelsiininkuori, korianterin siemen ja kandisokeri), Põhjalan Jõuluöö (makua antamassa kaakaorouhe ja vanilja) ja Nøgne Øn Rød Jul (kuivattuja aprikooseja ja viikunoita). Eiköhän noistakin tule testattua useampia, mutta nämä nyt ainakin täytyy hankkia ensimmäisenä!

Profiili  

Viesti Lähetetty: 11 Marras 2016, 20:37 

Kerran yhdellä reissulla kun olin lopen kyllästynyt normikaljoihin, niin päätin ottaa 10 erilaista ja erimerkkistäkin puolen litran olutta. Oli jos jotain makuja. 6 tölkin jälkeen alkoi olla aivan sama, eli maisteluun nämä erikoisuudet vain sopivat, ei koko illan tissutteluun.

Ainoa I-olut mikä maistuu saunan päälle on Karhun Tumma I, hyvä juuri siihen saunan ja uinnin jälkeiseen oloon kuin piste iin päälle.

Parin viikon takaiselta mökkireissulta jäi vielä yksi Karhun III pinttitölkki, hyväähän tuo vanha kunnon Karhu edelleen on. Tölkkiä enemmän kaipaan tästäkin sitä markkinoilta poistunutta puolen litran lasipulloa - muistan kun kerran tehtiin isot lumityöt ja sitten ensimmäisen saunakierroksen jälkeen otin tälläisen lasipullon lumihangesta, niin SE MAISTUI LOISTAVALLE. Parasta tässä III Karhussa on hyvän lager-maun lisäksi juuri sopiva väkevyys/hapokkuus, virkistää hyvin! Hyvällä maullakaan ei tee juuri mitään jos ei yhtään tihkaise.

Tsekkiläisissä oluissa tietää mitä saa ja hyvä niin. En nyt ole montaakaan maistanut mutta tietty tunnistettava tyylihän niillä on, olipa se sitten Budejovicky, Kozel (cerny, premium ja svetly), Krusovice (vaalea ja tumma), Praga, Rebel tai 1795. Aivan erilaisia kuin muiden maiden oluet, jopa tälläinen amatöörikin erottaa ne muista. Litovel on suurinpiirtein yhtä hyvä kuin nuo muut, mutta vähän liian hapokas, pitää niin röyhtäillä kauan! Mutta yleisesti sanottuna huonoa tsekkiläistä en ole vielä maistanut, todella hyviä olleet kaikki.

Englantilaisissa oluissa löytyy myös hyviä vaihtoehtoja. Paras tähän asti on Trooper! Maistuu todella hyvältä ja on sopivan hapokas omaan suuhun. Harmi kun isoa lasipulloa ei enää saa mistään, vain pikkupulloa tai sitten isoa muovipulloa. New Castlen Brown Ale toimii myös todella hyvin, hyvää makua koko pullollinen. Shepherd Neamen Spitfire Ale on myös todella varma valinta pintahiivaoluissa. Fuller's London Pride lasipullosta säväytti hyvin, happoiskua olisin kaivannut enemmän. Englantilaisoluissa on ollut tähän asti sellainen herrasmiesmäinen hieno maku, johon on hankala kyllästyä.

Enemmistön vastaisesti pidän kyllä Motörhead Lagerista, helppo ja hyvä! :finger:

Saimaan Juomatehdas aloitti muutama vuosi sitten Marsalkka-sarjan tölkkioluet, muistelen että kaikki niistä, varsinkin normi lager ja tumma lager olivat ainakin perus-kauppaoluita piristävämpiä tapauksia. Näistä viimeisin on Marsalkan jouluolut, kivanmallisessa lasipullossa joka on näköjään suunniteltu siihen että juoma menee nopeasti alas...Sama tehdas tekee myös Saimaa-merkkisiä tölkkioluita mm. Red Ale ja Blonde Ale ovat kivan maukkaita vaihteluita arkijuomiin.

Nokian Panimon Keisari-sarjasta on kokeiltu 1-2 vaille kaikki. Parhaiten näistä ovat maistuneet tuttu ja turvallinen Lager, amerikkalaisittain hedelmäiset 2nd Avenue lager ja 66 American Pale Ale, täyteläinen Münchener, tumma Dark, aika maukas Kellariolut ja raikas Luomuvehnä. Keisari-sarjan ensikosketuksista parhaita muistoja: 1) Sauna Open Air 2014 ensimmäisen illan jälkeen siihen satamalaivan kannelle, juomalistalta suositeltuja valintatölkkejä pöytään ja 2) samana kesänä pitkän kuuman automatkan jälkeen grillattu pihvi ja jääkylmä 66 takapihan terassilla - pieniä suuria iloja!

Stadin Panimo on tosiaan jo vakuuttanut näillä raikkaan hedelmäisillä American Lagerilla ja American Session IPAlla.

Amerikkalaisista kauppa-Budweiser pitää edelleen pintansa, mutta erityisesti 5,0 % versio lasipullosta biljardipelin yhteydessä on juhlaa.

Harmi kun kaupoissa ei enää näy Nikolain kaksipäistä kotkaa lasipullossa, muistelen että se oli todella hyvää ja virkistävää. Tilalle on tullut Nikolai Brewmaster's Collection, joista ainakin Irish Red Ale ja India Pale ovat onnistuneita tuotoksia.

Saku on kyllä osoittautunut laadukkaaksi jokaisen vaihtoehdon kohdalla. Originaal peruslager on hyvää kuin Karhu tai Sandels, varsinkin jääkylmästä litran tuontitölkistä kuumana kesäpäivänä maalaushommien päälle. Sitten sitä vielä maukkaampi ja täyteläisempi on Kuld jota saa onneksi vain puolen litran pullossa. Nyt uusimmat tänään ostetut tulokkaat ovat tumma Tume ja vaalea Taurus, samoissa puolen litran pulloissa, saapa nähdä maistuuko nämäkin mieluisalle.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 12 Marras 2016, 00:02 

Memnoch kirjoitti:
Heh, mulle kun ei nuo belgityylin oluet maistu lainkaan, joten tuo Hollanti/Belgia-akseli ei toimi matkakohteina. Okei, Amsterdamissa on aina pakko käydä Beer Templessä ja kulman takana De Bierkoning -olutkaupassa.

Mutta Berliinistä. Kesällä Brlon terassi oli mukava tuttavuus. Stonen mesta toki on ihan huikea jenkkiolutfanille. Vagabund Brauereissa on yleensä ihan kiinnostavia oluita. Eschenbräussa löytyy perinteistä saksalaista oluttupatunnelmaa. Monterey Barissa on aika hyvä valikoima jenkkioluita ja viimeksi löytyi Three Floydsin järjettömän hyvää Dreadnaughtia pullossa (ja samana päivänä oli Foundersin tap takeover). Bierlieb on ihan ok kauppa/baari-kombo. Ja pakko mainita Schlesisches Tor -U-Bahn-aseman vieressä oleva Drink Drunk -olutkioski, joka on avoinna 24/7.

Nuo on niitä Berliinin parhaita olutpaikkoja, mutta keskimäärin saksalainen olutkulttuuri on hyvin vahvasti pilsneri ja weißbier-keskeistä. Tavallisesta saksalaisesta kapakasta löytyy yleensä sen 2-3 erilaista olutta ja pale alesta ei ole kuultukaan.

Olutkaupoista kuten Bierliniestä löytyy paljon erilaisia oluita ja Suomessakin Alkon monopolin purkaminen saattaisi synnyttää vastaavanlaisia erikoisputiikkeja. Tavallisen ruokakaupan tarjonta oluen suhteen taas on huomattavan paljon kapeampaa kuin Suomessa, eli hienompia makuelämyksiä joutuu aina hakemaan muualta.

Euroopan paras oluttarjonta löytyy ehdottomasti Lontoosta. Siellä on uskomattoman hyvä valikoima melkein missä tahansa pubissa ja hintataso on kohtuullinen (noin £5 molemmin puolin). Hyviä maistelupaikkoja on mm. Euston Tap (Eustonin rautatie- ja tubeaseman vieressä), joka on todella pieni, mutta siellä on parikymmentä hanaa. Draft Housessa Old Streetin kulmilla on myös erittäin hyvä valikoima. Tietysti myös mikä tahansa off-licence myy paikallisten panimoiden kuten Camden Townin ja London Fieldsin tuotteita.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 12 Marras 2016, 04:06 

Sabbathman kirjoitti:
Kerran yhdellä reissulla kun olin lopen kyllästynyt normikaljoihin, niin päätin ottaa 10 erilaista ja erimerkkistäkin puolen litran olutta. Oli jos jotain makuja. 6 tölkin jälkeen alkoi olla aivan sama, eli maisteluun nämä erikoisuudet vain sopivat, ei koko illan tissutteluun.

joo, ei todellakaan ole mitään järkeä ottaa kovin montaa erikoista yhdelle iltaa. Itselläni ehdoton maksimi on kolme, mutta yleensä pitäydyn ainoastaan siinä yhdessä. Jos niillä kännejä lähtee hakemaan, niin lähtee kyllä idea koko touhusta :D

Profiili  

Viesti Lähetetty: 12 Marras 2016, 13:12 

^ henkilökohtaista ehkä, mutta en itse sanoisi olevani "kännissä" sen ~3-4 tuopin myötä, mikä yleensä mennä, noita maukkaampia siis. Mutta olen huomannut että tuollaisten jälkeen jos ja kun olen esim. keikalla jossain, niin on ollut vuosi vuodelta hankalampaa saada niitä muovituoppi-peruslagereita alas, joten eipä ole tullut otettua konsertin äärellä liikaa noissa tapauksissa.

Onneksi useissa pienemmissäkin paikoissa on Iisalmen Apaa tai Ipaa tölkissä vaihtoehtona, kuten Hevimestassa täällä. Jääkaapin yleisin käyttöolut Koffin Apan kanssa nuo, niin tuntuu kotoisalta. Newcastle Brown Ale on sama, mihin on voinut useissa ravintoloissa luottaa jos ei mitään muuta alea ole ollut saatavilla, varsinkin männävuosina.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 12 Marras 2016, 14:18 

Jussi kirjoitti:
^ henkilökohtaista ehkä, mutta en itse sanoisi olevani "kännissä" sen ~3-4 tuopin myötä, mikä yleensä mennä, noita maukkaampia siis. Mutta olen huomannut että tuollaisten jälkeen jos ja kun olen esim. keikalla jossain, niin on ollut vuosi vuodelta hankalampaa saada niitä muovituoppi-peruslagereita alas, joten eipä ole tullut otettua konsertin äärellä liikaa noissa tapauksissa.

Onneksi useissa pienemmissäkin paikoissa on Iisalmen Apaa tai Ipaa tölkissä vaihtoehtona, kuten Hevimestassa täällä. Jääkaapin yleisin käyttöolut Koffin Apan kanssa nuo, niin tuntuu kotoisalta. Newcastle Brown Ale on sama, mihin on voinut useissa ravintoloissa luottaa jos ei mitään muuta alea ole ollut saatavilla, varsinkin männävuosina.

Sekin tietysti riippuu, kuinka vahvoja oluita ottaa samana iltana. Alkosta ostettuja en ainakaan itse tykkää ottaa enempää kuin sen yhdestä kolmeen. Mutta jos prosentit menee yli kahdeksikon, niin silloin monesti jää vaan siihen yhteen. Mutta joo, maitokauppavahvuisista ei kyllä ihan heti känniin tule, mutta itse ostelen niitä yhä harvemmin ja harvemmin, kun Alkosta löytyy ne mielenkiintoisemmat oluet omaan makuun.

Itsekin olen noteerannut että Hevimestassa on Olvin IPAa tai APAa, vai oliko juurikin molempia? Mutta siellä en ole niitä tilannut kun on vähän turhan kova hinta niillä. Mutta kuitenkin yllättävän hyviä oluita Olvilta nämä (myös Olvin Xmas IPA oli yllättävän hyvä ja mielestäni paras olut Olvin tuotoksista), kuten myös mainitsemasi Koffin APA. Ruotsista kerran ostin Newcastle Brown Alen, ja pullonkaulassa oli hieno rusetti Iso-Britannian lipun väreillä :D Samanlaista rusettia en ole Suomessa nähnyt

Profiili  

Viesti Lähetetty: 12 Marras 2016, 17:14 

on siellä Mestassa molempia mutta Apa on tosiaan paljon halvempi kuin Ipa (tölkistä, joka nyt jälkimmäisenkin kohdalla pakko, kun olivat laittamassa hanaan jotain helevetin Stallhagenin tai vastaavan lakritsimaustettua) :!:

Ja juuri noin, makuasioita; mulle riittää 80% ajasta nämä markettituotteet -nytkin Spitfire tuossa koneen vieressä, Vicious Rumorsin soidessa :D Enkä ole koskaan juuri kaikkein tummimmista, portereista tai stouteista, edes noilla eksoottisilla maustamisilla (juuri aleissakaan niistä perusta vaikka kaikkein tärkeintä on pureva greippimäisyys & hedelmäisyys) -vähän kuin musiikissa olen jättänyt blackin ja suurimman osan doomia muille, heh.
-Toki kylmälle Guinnessille/Kilkennylle/Murphysille on paikkansa aina, eipä sillä.

Baarissakin usein varmistan kyypparilta, onko se hanatuote erityisen vahva, kun en mielellään ~10+ % tuotteita lipitä. Siinä olet oikeassa että niitä tuollaisia riittää silloin se 1 tai korkeintaan 2 mainiosti. Humahtavat huiviin kuitenkin aika hyvin, enkä itse tykkää olla mitenkään kontrollitta.

Aiheeseen enemmän, Stonesilla oli näistä saksassa pannuista uusi, mustakeltainen 0,33 töle Go To IPA joka oli tosiaan kauppatuotteeksi aivan hyvää. All Day IPAa ei kuitenkaan voita siitä vierestä, mutta tosiaan oli keveydestä huomatta säpäkkää. Ruination IPA heiltä on kuitenkin yksi parhaista, mitä olen koskaan maistanut!

Olvin X-mas IPA on tosiaan hyvä myös, mutta Black IPA iisalmelaisten ensimmäinen epäonnistuminen, kaameaa liejua. Kai se 3/4 on hyvä sukseen keskiarvo kuiten..

Profiili  

Viesti Lähetetty: 12 Marras 2016, 20:04 

Lakritsimaustettu olut kuulostaa itse asiassa mahtavalta :D Viime talvenahan Laitilalta tuli Alkoon lakritsiportteri ja ai että se oli mahtavaa. Toivottavasti tekee paluun tänä talvena. Siinä oli käytetty aitoa Kouvolan lakritsia, eli ei maistunut yhtään keinotekoiselta.

Spitfire on kyllä yksi maitokauppaoluiden parhaista oluista, sitä tulee ostettua aina silloin tällöin. Kilkenny/Guinness/Murphys on semmoisia, joissa itseä häiritsee se happojen puuttuminen. Silti Murphys on aivan hyvää juotavaa aina välillä (ainakin itselleni maistuu paremmalta kuin Guinness). Itse asiassa viimeksi eilen sellaisen tempaisin :D

Go to IPA täytyy ehdottomasti testata, tähän mennessä kaikki Stonen oluet olleet erittäin hyviä ja nimenomaan varsinkin tuo Ruination IPA, aivan mahtava.

Samaa mieltä myös tuosta Olvin Black IPAsta, odotukset oli korkealla sen suhteen, mutta joutui pettymään pahan kerran. Tuo tyyli nyt muutenkin on hankala saada toimimaan maitokauppavahvuisena. Mutta muuten kyllä täytyy nostaa Olville hattua. Hyvin on lähtenyt kokeilemaan erilaisia tyylejä, eikä edes epäonnistunut. Black Ipoista parasta tähän mennessä on ollut Pyynikin käsialaa. Siinä oli potkua. Tänään voisi testata tuon Flying Dutchmanin nimihirviö-ruis black-IPAn, ''Black is Black and I want my Baby back''.
Tulipa tänään käytyä Alkossa mutka, ja matkaan tarttuivat nyt sitten Humaloven Winter Moo (kaakaopapuja & vaniljaa mausteena), Muflonin Talviporter, Mikkellerin Santa's Little Helper ja Hiisin Mango-Habanero IPA - Leimaus. Nögnen ja Pohjalan jouluoluiden hyllypaikat ammottivat tyhjyyttään, toivottavasti vain sen takia, ettei vielä oltu laitettu hyllyyn

Profiili  

Viesti Lähetetty: 12 Marras 2016, 20:31 

Noista kaupan jouluoluista otin just ruuan päälle Carlsbergin kaupitteleman Jacobsen Red Christmas Alen ja jos haluaa kevyen sellaisen, kotimaan ulkopuolelta siis, niin tässä. Tai, no on tuokin 4,6% eli ei nyt mellanöliä, mutta hyvä kun kepeydeltä ja jonkinasteiselta vetisyydeltä jouluhenkiseksi tai red aleksi hoksaa. Saunaolut loppuvuodelle? Miksei.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 14 Marras 2016, 09:43 

Heh, aika täysin eri fiilikset Olvin uusista tuotteista. Xmas IPA oli paha pettymys, ja en edes viitsinyt koko tölkillistä juoda. Vetinen ja tunkkainen. Tuo Black IPA taas oli yllättävän onnistunut, vaikka toki maitokauppavahvuisena ohueksi jääkin. Erittäin hyvä saunaolut. Sopivasti paahteinen, katkera ja kevyt, kuten mustan IPAn kuuluukin olla. Pyynikiltä taas pitäisi jonkun piilottaa jenkkityylin reseptit, kun yhtään kelvollista eivät ole tehneet. Ei tuo sentään mikään Rekolan Panimo ole, mutta kevyesti kotimaisten panimoiden häntäpäässä.

Lauantaina tuli pyörähdettyä Bier-Bierissä, kun heillä oli utahilaisen Uintan Dubhe Black IPA hanassa. Perkeleen hyvä tupla-IPA, mutta väriä lukuunottamatta en tuota olisi Black IPAksi kutsunut. Samoin hanassa ollut Smuttynosen Robust Porter taas oli pikemminkin musta IPA, kun portteriin tuo 60 IBUn tuoma katkeruus on vähän reilu. Noiden ohella tuli maisteltua vielä tölkistä Averyn Raja tupla-IPA ja Beerbibliotekin passionhedelmä-tupla-IPA. Robust Porter oli noista oma suosikki, mikä sinänsä jännää, kun pulloversiosta en juurikaan pitänyt.

Ah, tosiaan, Kitty'sistä löytyi vielä kotimatkalla Foundersin Curmudgeon ja Dirty Bastard hanasta, taattua Founders-laatua kumpikin.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 14 Marras 2016, 16:26 

Itsellä on jäänyt melkein kokonaan pois näiden perus-III-olutlitkujen juominen. En niitä aiemminkaan hirveästi juonut, lähinnä satunnaisesti saunan jälkeen tai erilaisissa pippaloissa. Nykyään kun olutvalikoimaa riittää, ei tosiaan tarvitse tyytyä jätteeseen, vaan voi etsiä omia suosikkeja ostoskoriin. Kummastuttaa kuitenkin, että yhä edelleen korkeankin profiilin ruokaravintoloiden olutvalikoima saattaa sitkeästi olla sitä iänikuista koff-linjaa. Näin asiakkaana sitä olettaisi, että jos ruokapuoleen on satsattu, niin ymmärrettäisiin että juomapuoli on olennainen osa kokonaisuutta ja että asiakkaat voivat haluta juoda muutakin kuin vettä ja viiniä. Vaan kai tämäkin tilanne ajan kanssa paranee.

Viime aikojen parhaimpia tuttavuuksia ovat olleet Brewdogin Tokyo (16,5%) ja Thornbridge Hallin Bracia Rich Dark Ale. Lisäksi voisi mainita bonuksena Brewcatsin Crimson India Red Ale, joka yllätti hyvin positiivisesti. Oikein hyvä ollakseen panimon ensimmäinen (kauppoihin asti päätynyt) olut.

Paras tähän asti juomistani bändioluista on ollut Pyynikin Diablo Corium Black. Yleisesti ottaen on positiivista, että täyttä jätettä ei bändioluiden kategoriassa ole vastaan tullut.

Pettymykseksi sen sijaan voisi sanoa Westvletern Abt 12:n, jonka maku on saanut olutpiireissä melkeinpä myyttisiä piirteitä. Vaan enpä voi yhtyä ylistäjien kuoroon, vaikka ei huono ollutkaan. Tässä vain oli turhan paljon mukana sitä tyypillistä belgialaismakua, joka ei itselle oikein uppoa.

Alkon tämän vuotiseen jouluoluttarjontaan en ole vielä tutustunut. Kokemuksien perusteella nyrkkisääntö jouluoluen valintaan on: "mitä tummempi ja vahvempi, sen parempi".

Yleisesti ottaen olutskene on nykyään hyvin laaja ja monimuotoinen, eikä kokonaisuutta kovin helpolla oteta haltuun. Eikä ole tarviskaan ottaa. Joskus vajaa 10 vuotta sitten tilanne oli ainakin Suomen näkövinkkelistä sellainen, että laatupanimoita oli vähän ja niiden tuotteiden perään kuolattiin innolla. Silloin oli paljon helpompaa nimetä se omasta mielestä paras olut. Nykyään kun toinen toistaan parempia ja erikoisempia uutuuksia tulee jatkuvasti, ei se niin helppoa olekaan. Toki suurin osa käsityöläisoluista(kin) on korkeintaan keskitasoa, mutta mukaan mahtuu aina loistaviakin.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 14 Marras 2016, 17:23 

Lainaa:
Itsellä on jäänyt melkein kokonaan pois näiden perus-III-olutlitkujen juominen.

Suomesta pois muutettuani en ole bulkkilageria juurikaan juonut. Satunnaisesti on joutunut tyytymään Heinekeniin, Carlsbergiin, Tyskieen tai herra siunatkoon, Coorsiin ja Budweiseriin. Maultaan ne ovat todella laimeita aivan vastaavasti kuin kotimaiset Karhut, Koffit ja Lapparit. Ei vaan mene enää alas.

Kutsukaa olutsnobiksi ja hipsteriksi vaan, mutta kyllä siinä oluessa tarvitsee jotain makuakin olla.

Westvleteren 12 hyväili mun makunystyröitä erinomaisen hyvin, mutta lompakko ei tykkää niin paljon :D

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Marras 2016, 12:00 

Kaikki lagerhan ei ole mautonta bulkkimoskaa. Huomattavan usein, kun haluan oluelle, haluan nimenomaan jotain saksalaista tai tsekkiläistä lageria, jota on kiva kaataa alas kunnon kulauksina. Muita menee sitten sen mukaan, miten tekee mieli. Aika monet muut tyylit ovat sellaisia, että yhtä laatua ei huvita juoda yhtä tuopillista enempää. Erikoisempia on oikein kiva maistella 0,25-0,33 -kokoisia lasillisia. Suomalaiset massatuotantolagerit, Heinekenit ja kumppanit ovat kyllä niin ankean makuisia (tai mauttomia), että melkeinpä ennemmin jättää sitten kokonaan väliin kuin kuormittaa maksaansa niin vähän tyydyttävällä litkulla.

Mr Rami kirjoitti:
Viime aikojen parhaimpia tuttavuuksia ovat olleet Brewdogin Tokyo (16,5%)

Tuosta on yksi hilpeä muisto. Pari vuotta sitten työpaikan pikkujouluristeilyllä keräilin tuliaiskoriin pari pulloa kaikkia Brewdogin tuotteita mitä taxfreessä oli tarjolla. Mukana oli myös tuota Tokyota. Paluumatkalla junassa tuli tylsää ja ajattelin viihdyttää itseäni juomalla jokusen oluen tuliaiskassista, ja ensimmäisenä kouraan sattui juuri tuo. Totesin ekan hörpyn jälkeen että jopas on saakelin hyvää olutta, joten se menikin aika vauhdilla. Hetken päästä ihmetytti että miten helvetissä yhtäkkiä tuntuu aivan pirun pöhnäiseltä, missä vaiheessa päätin vilkaista sitä pulloa tarkemmin. Vasta silloin tajusin miten vahva olut oli kyseessä. Yllättävän vähän siinä maistui alkoholi, monessa puolta laimeammassa se tulee selvemmin läpi.

Huomioin viimeksi Alkossa asioidessani, että kun vielä vuosi-pari sitten sai seurata positiivisella fiiliksellä, miten kotimaiset pienmpanimot saivat tuotteitaan myyntiin, nyt ne alkavat olla siellä pahasti yliedustettuna. Olisin halunnut jenkkityylisen ruuan kaveriksi pöytään jotain jenkkiolutta, ja ainoat tarjolla olleet vaihtoehdot olivat käytännössä Foundersin Centennial IPA tai Brooklyn Lager. Onneksi sentään kaikista mahdollisista vaihtoehdoista juuri Foundersia.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Marras 2016, 16:00 

Sir Juzzi kirjoitti:
Huomioin viimeksi Alkossa asioidessani, että kun vielä vuosi-pari sitten sai seurata positiivisella fiiliksellä, miten kotimaiset pienmpanimot saivat tuotteitaan myyntiin, nyt ne alkavat olla siellä pahasti yliedustettuna. Olisin halunnut jenkkityylisen ruuan kaveriksi pöytään jotain jenkkiolutta, ja ainoat tarjolla olleet vaihtoehdot olivat käytännössä Foundersin Centennial IPA tai Brooklyn Lager. Onneksi sentään kaikista mahdollisista vaihtoehdoista juuri Foundersia.

On muuten vähentynyt Alkossa ravaaminen ihan valtavasti. Kiinnostavia tuotteita tippuu niin harvakseltaan, eikä valikoima tunnu muutenkaan kehittyvän oikein suuntaan tai toiseen. Tuntuu, ettei näitä kotimaisiakaan sinne kovin paljoa tipu. Hyvä esimerkki nyt myyntiin tulevat/tulleet joulun oluet, jotka ovat hyvin pitkälle ne samat kuin aina. Toki Urbockia käyn ostamassa ja mahdollisesti tuon Pohjalan. Mutta siihenpä taitaa jäädä tällä erää.

Verkkokauppojen ja Systemin valikoima on ajanut itselläni Alkosta ohi aikaa sitten jo. Väittäisin, että kotona juoduista oluista suhde ulkomailta ostettujen ja Suomesta ostettujen oluiden suhde on jotakuinkin 15:1.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Marras 2016, 23:12 

^ melkein paremmin löytää noita kaipaamaanne sieltä marketin puolelta, ei se maku ole aina prosenteista kiinni? Plus onhan joka Alkossa aina Sierra Nevadaa? Foundersin kanssa samaa takuulaatua.

Ja eihän tuossa ylempänä puhuttu lagereista* pahaa, vaan bulkkisellaisista. Kyllä hyvä Staropramen ymv. on aina paikallaan.

*+ käyttöolut top-3 (Iisalmen ja Koffin Apoja ennen) itsellä on itse asiassa pohjahiivaolut: Amerikan Lager stadin panimolta, eivät ole palkinnot tulleet suotta! Toki tuossa kotimaisten (lagereiden) sarjassa on vähänkuin ufc-äijä vastaan down-syndroomalaiset, mutta sehän on kisanjärjestäjän vika

Profiili  

Viesti Lähetetty: 16 Marras 2016, 00:52 

Joo, tarkoitin nimenomaan bulkkilagereita. Saksalaiset lagerit, vai pitäisikö sanoa hellesit ja pilsit, on kuitenkin laadultaan ihan eri planeetalta. Tšekkiläiset toki myos.

Tukholmassa piipahtaessa olin erittäin ilahtunut Systemin valikoimasta. Ei se Alkossakaan huono ole, mutta Alkon hinnat ovat ihan järkyttävän kalliita.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 16 Marras 2016, 14:40 

Jees, näin arvelinkin, mutta on myös porukkaa joille kaikki lager on lageria...

Vielä kun löytäisi jonkin Suomeen toimittavan verkkokaupan, ulkomaille on sen verran pitkä matka ettei tule kovin usein käytyä. Autoreissuilla tulee kyllä yleensä hamstrattua takaboksi täyteen oluita ja viinejä.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 16 Marras 2016, 17:20 

Jussi kirjoitti:
^ melkein paremmin löytää noita kaipaamaanne sieltä marketin puolelta, ei se maku ole aina prosenteista kiinni? Plus onhan joka Alkossa aina Sierra Nevadaa? Foundersin kanssa samaa takuulaatua.

Vaan kun se maku sattuu olemaan suureksi osaksi prosenteista kiinni. Oluesta haluan sen humalan ja hiivan lisäksi myös maltaan maistuvan. Ja pienillä prosenteilla mallas on mahdotonta saada kovin hyvin pomppaamaan esille.

Edit: niin ja kun näitä kai kun jollain asteella harrastaa, niin en haluaisi tykittää Centennial IPAa tai jotain tylsääkin tylsempää Sierra Nevadaa pullotolkulla. Humaltumiseen voi kyllä ostaa, mutta kun on sitä tässä muutakin tekemistä kuin päissään olla.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 528 viestiä ]  Siirry sivulle Edellinen  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22  Seuraava

Etusivu » Imperiumi » Kaaos

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Siirry:  
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com ja www.imperiumi.net