Rekisteröidy    Kirjaudu sisään    Etusivu    FAQ

Etusivu » Imperiumi » Kaaos

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kun kaikki musa kuulostaa paskalta!
 Viesti Lähetetty: 12 Joulu 2013, 11:09 
Oon ollut huomaavinani, että liian läheiset henkilökohtaiset siteet musabisnekseen tai tiettyyn musaskeneen saattaa uuvuttaa ja tehdä lähestulkoon kaikesta paskanmakuista. Mikäli haluaa säilyttää terveen suhteen, ei auta kuin ottaa etäisyyttä. Hemmetin Imperiumin Mapekin pohtinee lähes päivittäin, syödäkö vai säilyttääkö kakku. Ei käy kateeksi. :/

Viesti Lähetetty: 12 Joulu 2013, 11:30 
Site Admin

Hemmetin LammasZinen Atelle tiedoksi, että näitä hommia työkseen tekemällä tutustuu ihmisiin. Anteeksi.

Nyt sitten voisit vihjailun sijasta aikuisten tavalla tarkentaa mihin sellaisiin yhtyeisiin ja lafkoihin joista kirjoitan minulla on liian läheiset henkilökohtaiset suhteet. Kiitos.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 12 Joulu 2013, 11:35 
mape kirjoitti:
Hemmetin LammasZinen Atelle tiedoksi, että näitä hommia työkseen tekemällä tutustuu ihmisiin. Anteeksi.

Nyt sitten voisit vihjailun sijasta aikuisten tavalla tarkentaa mihin sellaisiin yhtyeisiin ja lafkoihin joista kirjoitan minulla on liian läheiset henkilökohtaiset suhteet. Kiitos.

Wat. Kyllä tuo oli aidosti empaattinen kannanotto, että ei ole aina helppoa. Jos hevaaminen vie ison osan elämää, niin ihmekö tuo, kun välillä leipääntyy. Tohon päälle vielä bisnesmaailman aisankannattajan rooli, niin kyllähän kyrpiintyminen on lähes varma.

edit. elikkäs tarkennettakoon, että tympääntyminen on yleensä ensimmäinen merkki siitä, että jotain tarttis tehdä ja jos työkseen kuuntelee musiikkia, ehkä ei kannata troppina kuunnella lisää musiikkia?

edit 2. ketjua kun silmäilee taaksepäin, on havaittavissa, että useampi hevin väljähtyneisyyttä kommentoiva kirjoittaa tai toimii muuten vain aktiivisesti heviskenessä ja ne, jotka kokevat musiikin olevan edelleen tuoretta taas eivät. Oon vastaavia havaintoja tehnyt somessa sekä nettimaailman ulkopuolella. Toki tää on vain karkea ja erittäin pintapuolinen raapaisu stetson-harrisonin metodeilla, mutta kyllä tässä vaikuttaisi olevan vinha perä, kuten sisätautien erikoislääkäri sanoisi.

Viestiä muokkasi viimeisimmäksi Holden 12 Joulu 2013, 11:58. Muokattu 2 kertaa.

Viesti Lähetetty: 12 Joulu 2013, 11:36 
:lol:

Viesti Lähetetty: 12 Joulu 2013, 12:02 
Site Admin

Tottahan se on: familiarity breeds contempt, ja liika on liikaa sitä kakkuakin. Siksi ei ehkä kannata jumiutua ainakaan niihin itselleen kaikista tutuimpiin musiikkityyleihin.

The Fast Show'n Jessen äänellä: "This week I have mostly been listening to A Whisper in the Noise".

Profiili  

Viesti Lähetetty: 12 Joulu 2013, 12:10 
mape kirjoitti:
Tottahan se on: familiarity breeds contempt, ja liika on liikaa sitä kakkuakin. Siksi ei ehkä kannata jumiutua ainakaan niihin itselleen kaikista tutuimpiin musiikkityyleihin.

The Fast Show'n Jessen äänellä: "This week I have mostly been listening to A Whisper in the Noise".

True dat. Henk.koht. vuoden top 10-listalla ei kovin montaa hevilevyä taida olla.

Viesti Lähetetty: 12 Joulu 2013, 15:09 

Omalla kohdalla tuohon totaaliseen metalliin puutumiseen auttoi ehkä jopa hieman väkinäinen tutustuminen oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Ehkä punkista, dark ambientista tai noisesta (kaikkine alagenreineen) ei ole tullut minun ykkösmusaa, mutta niillä on ehdottomasti aina hetkensä. Ja mikä tärkeintä, keikat ovat halpoja ja sarallaan kovan luokan artisteihin tutustuminen ei paljon maksa. Ei niin harmita, vaikka olisi pettymyksiä. Muistan edelleen hyvin se, kun ekaa kertaa tajusin esim. crust punkin hienouden. Se oli kuin olisi löytänyt kokonaan uuden maailman, raikasta ilmaa. Ei sitä kuherruskuukautta ihan kauhean kauaa mennyt, kun sielläkin sitten tuli huomattua, että kovimpia nimiä apinoidaan estotta. Mutta kaikista noista on jotain suosikkeja jäänyt mukaan omiin mieltymyksiin, ja niihin palaaminen + uusien nimien löytäminen jaksaa inspiroida aina, kun hevi tuntuu hiemankaan liian tylsältä.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 12 Joulu 2013, 16:12 

MartyrForNone kirjoitti:
Omalla kohdalla tuohon totaaliseen metalliin puutumiseen auttoi ehkä jopa hieman väkinäinen tutustuminen oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Ehkä punkista, dark ambientista tai noisesta (kaikkine alagenreineen) ei ole tullut minun ykkösmusaa, mutta niillä on ehdottomasti aina hetkensä.

Tartunpa nyt huvin vuoksi näihin luettelemiisi genreihin. Mediasta ja muualta saa helposti sellaista tiettyä "ohjausta", että jos olet metallipää niin saattaisit tykätä myöskin juuri jostain punkista, noisesta tai vaikka 80-luvun goottirokkibändeistä. Ylipäätään sellaisesta, jossa on läsnä myös metallin elementtejä, kuten synkkyys tai aggressiivisuus.

Itse olen ainakin löytänyt parhaat metallin ulkopuoliset elämykseni ihan muunlaisesta tavarasta, kuten ihan sen ilmiselvimmän valtavirran ulkopuolisesta popista tai vaikkapa psy-trancesta. Erään poppibändin (no ok, mukana oli myös hieman trip-hoppia) keikan takia tein saksanreissunkin hetki sitten ja oli kyllä joka roposen arvoinen kokemus. Kannattanee siis pitää korvat auki ihan kaikenlaisen musan suhteen ja nykyäänhän se on helppoa, kun ei tarvitse turvautua enää siihen mitä radiosta tuputetaan. Useimmista genreistä kun saattaa saada radiosoiton perusteella ihan vääristyneen kuvan.

EDIT:
Metallin tapauksessa tietää kyllä yleensä paremmin mitä etsii, joten usein muiden genrejen tapauksessa joutuu kahlaamaan reilusti suuremman määrän paskaa läpi hyviä artisteja etsiskellessä. Mutta kyllä se sitten palkitsee.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 12 Joulu 2013, 16:51 

Asamael kirjoitti:
Tartunpa nyt huvin vuoksi näihin luettelemiisi genreihin. Mediasta ja muualta saa helposti sellaista tiettyä "ohjausta", että jos olet metallipää niin saattaisit tykätä myöskin juuri jostain punkista, noisesta tai vaikka 80-luvun goottirokkibändeistä. Ylipäätään sellaisesta, jossa on läsnä myös metallin elementtejä, kuten synkkyys tai aggressiivisuus.

Tottahan tuo on, että en ole aktiivisesti lähtenyt ihan totaalisen vieraalle maaperälle tässä mielessä. Ohjausta on tullut otettua vastaan tässä mielessä, mutta näemmä hyvästä syystä.

Asamael kirjoitti:
Kannattanee siis pitää korvat auki ihan kaikenlaisen musan suhteen ja nykyäänhän se on helppoa, kun ei tarvitse turvautua enää siihen mitä radiosta tuputetaan. Useimmista genreistä kun saattaa saada radiosoiton perusteella ihan vääristyneen kuvan.

Totta, mutta tuo nykyajan "helppous" toisaalta tekee helmien löytämisestä paskan seasta paljon vaikeampaa myös. Omalla kohdalla tuo aivan kokonaan toisenlaisiin juttuihin tutustuminen on aina tapahtunut paremmin live- kuin kotiolosuhteissa. Kun on jo paikan päällä, on ennakkoluulot ehkä helpompi häivyttää ja muutenkin soundi ja performanssi puskee sopivasti enemmän iholle. Esim. Ilosaarirock on sellainen festivaali, jossa on tullut koettua ihan tajunnan räjäyttäviäkin keikkoja, vaikka jälkeenpäin ei ehkä olisi enää levyltä niin kauheasti innostunutkaan ehkä (The Cinematic Orchestra tulee menneiltä vuosilta päälimmäisenä mieleen, Ozric Tentacles...).

Tästä piti päästä siihen pointtiin, ettei ehkä kannata olla liian tarkka noiden festareiden kanssa siinä, että ovat kaikki bändit varmasti tarpeeksi rahan arvoisia jne. Voi olla paljon palkitsevampaa yksinkertaisesti mennä ottamaan paikan päälle selvää kuin nihkeillä kotona youtubessa että "mitähän ihmeen paskaa tämäkin bändi oikein on".

Profiili  

Viesti Lähetetty: 12 Joulu 2013, 20:51 

mape kirjoitti:
Nuclear Holocaust kirjoitti:
A) Ne eivät tarjoa mitään uutta vaan kierrättävät vanhoja ideoita sillä kaikki on jo tehty aiemmin. Metallimusiikin evoluutio päättyi Black Metalliin.

Ei päättynyt eikä koskaan pääty. Ihan toinen juttu taas on, mitenh ahtaasti kukakin "metallin" rajaa ja paljonko itse kukin jaksaa alati pirstaloituviin raskaan musiikin alalajeihin tutustua. Ja jos nyt ihan tarkoiksi aletaan, black metal tuskin oli evoluutiota, pikemminkin (punk rockin tapaan) harkittua regressiota ja sellaisena loi oman kielensä. Puhun siis musiikista. Ideologia on kokonaan eri juttu

Jos hieman tarkennan tuota "evoluutioteoriaani", niin Black Metal ei tietenkään lopettanut metallin kehittymistä, mutta tuolloin saavutettiin tietty lakipiste.

Metallille oli olennaista kehittyä aina Black Sabbathin ensi soinnuista rankempaan suuntaan. Tämä "citius, altius, fortius" kehitys kiihtyi Heavy Metallin pirstaloituessa alalajeihinsa. Black Metal löi sitten sen viimeisen naulan arkkuun. Karun riisuttu ja kolkon kaoottinen äänimaisema yhdistettynä ulkomusiikilliseen shokkiarvoon kulminoi kehityskaaren.

Toki tämä oli osin regressiota sillä tietyt elementit ammennettiin menneisyydestä, mutta ne yhdistettiin ja tuotiin julki ennen kuulumattomalla tavalla äärimmilleen vietynä.

Kyllä edelleenkin syntyy uusia alalajeja, mutta puhuisin mieluummin mutaatiosta kuin suorasta evoluutiosta.

Lisäsin omaan genrevalikoimaani aivan hiljattain DSBM:n ja se avasi aivan uusia latuja

Oss1 kirjoitti:
mape kirjoitti:
Toinen vaihtoehto on vain sitkeästi kuunnella massoittain uutta musiikkia esim. Spotifyn radiotoiminnolla. Kyllä sieltä sitten alkaa jyviä erottumaan.

Nopein ja nykyaikaisin tietokoneavusteinen tie täydelliseen musiikilliseen loppuunpalamiseen ja turhautumiseen.

Miks kuuntelette aivan helvetisti taustamusaa jos ootte jo muutenkin loppuunpalaneita? Keskittykää mielummin laatuun ku määrään, kuunnelkaa vanhoja (ja uusia) klassikoita levyltä, selailkaa foorumeita, lehtiä ja kuunnelkaa kavereita niin varmaan aina löytyy joku kova bändi vähän ajan päästä, jonka voitte lisätä levyhyllyynne ja kuuntelulistaanne.

Pääsääntöisesti musiikinkuunteluni on hyvin keskittynyttä. Metalli on hyvin teknistä tai siihen liittyy niin voimakkaita tunnetiloja, että taustamusiikiksi se ei kunnolla kelpaa. Mutta vaikkapa töissä, kun ei voi keskittyä musiikin kuunteluun niin silloin on hyvä laittaa randomilla Power Metallia soimaan. Kyllä sieltä aina joku erottuu edukseen.

Streamaus on melko tuore tapa kuunnella musiikkia ja se antaa erilaisa mahdollisuuksia uuden musiikin löytämiseen. Miksi sitä ei voisi hyödyntää?

MASSOITTAIN oli huono sanavalinta, sillä se antaa jotenkin negatiivisen ja epätoivoisen väkinäisen kuvan. Ajatuksena oli, että avoimena uudelle kuunnellaan musiikkia joka ei ole entuudestaan tuttua. Jos asenne on valmiiksi, että tämä on geneeristä paskaa, niin ei edes anna mahdollisuutta.

Omat soittolistat tuppaavaat puristamaan sinut entistä ahtaammin karsinaan, jonka ympärillä ei ole edes toivoa paremmasta. Johonkin sieltä karsinasta on lähdettävä murjottamasta.

Kun formaattiradiokanavia syytetään saman musiikin toistamisesta, niin miksi omasta musiikinkuuntelusta tehdään hyvin rajoitettu formaatti? Kyllä, syyllistyn tähän myös itse.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 12 Joulu 2013, 23:55 

ytämiseen. Miksi sitä ei voisi hyödyntää?

MASSOITTAIN oli huono sanavalinta, sillä se antaa jotenkin negatiivisen ja epätoivoisen väkinäisen kuvan. Ajatuksena oli, että avoimena uudelle kuunnellaan musiikkia joka ei ole entuudestaan tuttua. Jos asenne on valmiiksi, että tämä on geneeristä paskaa, niin ei edes anna mahdollisuutta.

Tämä on kyllä totta, ja tähän tulee syyllistyttyä itsekkin liian usein. Olen kyllä itseasiassa oppinut kuuntelemaan musiikkia omilla korvilla, kun on omat mieltymykset alkaneet hahmottumaan vähitellen, eikä tarvi suhtautua musiikkiin minkään ideologian tai muun "ryhmäajattelun" kautta. Harvojen taito tämäkin, itsekkin vasta aloittelija.

Itse olen pääsemässä eroon myös erittäin myrkyllisestä "pitää kuunnella kaikenlaista musiikkia" asenteesta. Ei todellakaan pidä. Suurin osa musiikista on täyttä paskaa, mä kuuntelen just sitä mistä mä tykkään. Kuuntelen vaikka Motörheadia koko mun ikäni, samalla ku te käytte velvollisuudentunnosta läpi "freesejä ja kivoja" uusia orkestereita.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 13 Joulu 2013, 00:46 
Metallille oli olennaista kehittyä aina Black Sabbathin ensi soinnuista rankempaan suuntaan. Tämä "citius, altius, fortius" kehitys kiihtyi Heavy Metallin pirstaloituessa alalajeihinsa. Black Metal löi sitten sen viimeisen naulan arkkuun. Karun riisuttu ja kolkon kaoottinen äänimaisema yhdistettynä ulkomusiikilliseen shokkiarvoon kulminoi kehityskaaren.

Toki tämä oli osin regressiota sillä tietyt elementit ammennettiin menneisyydestä, mutta ne yhdistettiin ja tuotiin julki ennen kuulumattomalla tavalla äärimmilleen vietynä.

Kyllä edelleenkin syntyy uusia alalajeja, mutta puhuisin mieluummin mutaatiosta kuin suorasta evoluutiosta.

Lisäsin omaan genrevalikoimaani aivan hiljattain DSBM:n ja se avasi aivan uusia latuja

Oss1 kirjoitti:
mape kirjoitti:
Toinen vaihtoehto on vain sitkeästi kuunnella massoittain uutta musiikkia esim. Spotifyn radiotoiminnolla. Kyllä sieltä sitten alkaa jyviä erottumaan.

Nopein ja nykyaikaisin tietokoneavusteinen tie täydelliseen musiikilliseen loppuunpalamiseen ja turhautumiseen.

Miks kuuntelette aivan helvetisti taustamusaa jos ootte jo muutenkin loppuunpalaneita? Keskittykää mielummin laatuun ku määrään, kuunnelkaa vanhoja (ja uusia) klassikoita levyltä, selailkaa foorumeita, lehtiä ja kuunnelkaa kavereita niin varmaan aina löytyy joku kova bändi vähän ajan päästä, jonka voitte lisätä levyhyllyynne ja kuuntelulistaanne.

Pääsääntöisesti musiikinkuunteluni on hyvin keskittynyttä. Metalli on hyvin teknistä tai siihen liittyy niin voimakkaita tunnetiloja, että taustamusiikiksi se ei kunnolla kelpaa. Mutta vaikkapa töissä, kun ei voi keskittyä musiikin kuunteluun niin silloin on hyvä laittaa randomilla Power Metallia soimaan. Kyllä sieltä aina joku erottuu edukseen.

Streamaus on melko tuore tapa kuunnella musiikkia ja se antaa erilaisa mahdollisuuksia uuden musiikin löytämiseen. Miksi sitä ei voisi hyödyntää?

Omat soittolistat tuppaavaat puristamaan sinut entistä ahtaammin karsinaan, jonka ympärillä ei ole edes toivoa paremmasta. Johonkin sieltä karsinasta on lähdettävä murjottamasta.

Kun formaattiradiokanavia syytetään saman musiikin toistamisesta, niin miksi omasta musiikinkuuntelusta tehdään hyvin rajoitettu formaatti? Kyllä, syyllistyn tähän myös itse.

No niin, tässähän kiteytettiin oikeastaan koko imperiumin messulauta. Hyvää joulua kaikille :)

Viesti Lähetetty: 13 Joulu 2013, 13:00 

Teillä on selvästikin kundit vakavia ongelmia, muttei kuitenkaan mitään ylitsepääsemätöntä. Tohtorisetä määrää tautiin lääkkeeksi AC/DCn Flick Of the Switchiä ja ison pullollisen yhden tähden Jallua.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 13 Joulu 2013, 23:44 

^ hiton hyvä albumivalinta :!:
Holden kirjoitti:
edit 2. ketjua kun silmäilee taaksepäin, on havaittavissa, että useampi hevin väljähtyneisyyttä kommentoiva kirjoittaa tai toimii muuten vain aktiivisesti heviskenessä ja ne, jotka kokevat musiikin olevan edelleen tuoretta taas eivät. Oon vastaavia havaintoja tehnyt somessa sekä nettimaailman ulkopuolella. Toki tää on vain karkea ja erittäin pintapuolinen raapaisu stetson-harrisonin metodeilla, mutta kyllä tässä vaikuttaisi olevan vinha perä, kuten sisätautien erikoislääkäri sanoisi.
Sallitaanko poikkeus? Vai enhän mie silleen ole missään "skenessä", kuten tuossa tarkoitetaan tai kamalan aktiivinen.

Tuoreutta löytyy aina. Uudemmista vähän kaivelemalla ja muutoin laittamalla sitä hyvää soimaan.

ns: Dan Hill - It's a Long Road

Profiili  

Viesti Lähetetty: 13 Joulu 2013, 23:47 

Tero M kirjoitti:
Teillä on selvästikin kundit vakavia ongelmia, muttei kuitenkaan mitään ylitsepääsemätöntä. Tohtorisetä määrää tautiin lääkkeeksi AC/DCn Flick Of the Switchiä ja ison pullollisen yhden tähden Jallua.

Tämä on oikeastaan toimiva ohje. Kiitos!

Profiili  

Viesti Lähetetty: 13 Joulu 2013, 23:58 

Oss1 kirjoitti:
Tero M kirjoitti:

Tämä on oikeastaan toimiva ohje. Kiitos!

Huomaan että tämä ao. toimii vastaavalla tehokkuudella, vaikka bändin nimi onkin nyhvömpi, niin groovessa löytyy yhtä lailla. Vaikkei mulla olekaan dopingina kuin Pyynikin käsityöläispanimon Jouluolutta, överillä tuoksullaan.

Cinderella - Falling Apart At The Seams (live)

Profiili  

Viesti Lähetetty: 14 Joulu 2013, 00:05 

Itse juon oluitten aatelia eli Karhua ja kaiuttimista soi Dismember. Onko tämä myös hyväksyttyä? Mun mielestä on.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 14 Joulu 2013, 00:18 
Jussi kirjoitti:
Sallitaanko poikkeus? Vai enhän mie silleen ole missään "skenessä", kuten tuossa tarkoitetaan tai kamalan aktiivinen.

Tuoreutta löytyy aina. Uudemmista vähän kaivelemalla ja muutoin laittamalla sitä hyvää soimaan.

Stetson-Harrison instituutin sivuilta suoraan lainattu: the research methods are most rigid and could be described almost draconian, no exceptions can ever be made.

Viesti Lähetetty: 17 Joulu 2013, 23:06 

Vaikut pois korvista ja metallisydän avoimeksi :burn:

Profiili  

Viesti Lähetetty: 18 Joulu 2013, 21:24 

Dear Doc,

Minä olen myös huomannut puutumisen viimeisen parin vuoden aikana. Olen veivannut sitä vanhaa tuttua 80- ja 90-luvun kamaa. Toki poikkeuksiakin on ollut, mutta pääsääntöisesti en jaksa enää tutustua enkä innostua uudesta musiikista. Autossakin soi silloin tällöin radio, kun aikaisemmin se ei olisi tullut mitenkään kyseeseen.

Minun pitäisi löytää uutta mielenkiintoista myös metallin ulkopuolelta - jotta se metallikin taas rupeaisi maistumaan - mutta urakka tuntuu ylivoimaisen työläältä, kun tunnen metallimaailman ulkopuolelta musiikkia niin huonosti.

Nimim. Epätietoinen

Profiili  

Viesti Lähetetty: 19 Joulu 2013, 01:31 
Small Apartments -leffana ja siihen vielä Per Gesslen
soundtrack: http://www.youtube.com/watch?v=8DdTW1ym4eI /
http://www.youtube.com/watch?v=xk1d9kdvWnQ

DEATH IN JUNE (But, What Ends When The Symbols Shatter?)
BLOOD AXIS (Blot-Sacrifice in Sweden)
DEVIL DOLL (The Girl Who Was Death)
HOCICO (Signos De Aberracion)
FREEMAN (9)
SUICIDE COMMANDO (Kaikki)
KAUKO RÖYHKÄ (Steppaillen, Kaunis Eläin & Miss Farkku-Suomi)
60-luvun HECTOR (I am the grave of the 60's)

THE CASUALTIES / FINAL WAR / Wanha BAD RELIGION / NOITALINNA HURAA! / CRYPTIC SLAUGHTER

..tai sitte soittelet vaikka vanhoja Festerdayn demoja, niin eiköhän se siitä taas urilleen, hiljalleen.. http://www.youtube.com/watch?v=L7S6qeuyz84

Viesti Lähetetty: 20 Joulu 2013, 08:21 

Kuuntele viikko pelkästään radiokanavia. Esim. Suomipop, Radio Rock tai YleX.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 20 Joulu 2013, 18:21 
Site Admin

Tuon Headlaken kattauksen jälkeen kyllä paskempikin hevi kuulostaa taas hyvältä. :wink:

Profiili  

Viesti Lähetetty: 20 Joulu 2013, 19:36 

^
Alkuperäistä linea mukaillen:

PASKAKIN HEAVY
ON PAREMPAA
KUIN HIP HOP

:P

Profiili  

Viesti Lähetetty: 21 Joulu 2013, 00:46 

mape kirjoitti:
Tuon Headlaken kattauksen jälkeen kyllä paskempikin hevi kuulostaa taas hyvältä. :wink:

Hei! Devil Dollin The girl who was Death on hyvä. Pieksää jopa Raskasta Joulua levyt.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Etusivu » Imperiumi » Kaaos

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Siirry:  
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com ja www.imperiumi.net