Rekisteröidy    Kirjaudu sisään    Etusivu    FAQ

Etusivu » Imperiumi » Kaaos

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 232 viestiä ]  Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Seuraava

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Alkava vinyyliharrastus
 Viesti Lähetetty: 15 Marras 2009, 19:19 

Elikkäs... tässä alkoi tuon Winterwolfin vinyylijulkaisun takia melkein hieman ehkä jopa kuumottamaan hankkimaan kunnon vinyylisoitin (ei mitään USB-paskaa) ja setit siihen. Olen aina ollut kiinnostunut myös kansitaiteesta, ja se pääsee paremmin oikeuksiinsa siinä mustan kiekon suojuksessa kuin jewelcasessa, joten...

Tässä siis lähinnä kyselyä, että paljonko sellainen hyvähkö soitin mahtaa maksaa, mistä niitä saa ja mitä tulisi pitää mielessä kun hankkii sellaisen? Millainen budjetti pitäisi varata? Tarvitseeko erikseen vahvistimen vai onko sellaisia malleja jossa olisi sisäänrakennettu vahvistin?

Onko olemassa jotain levykauppoja jotka ovat erikoistuneet nimenomaan metalli-älppäreiden myyntiin, ja eroavatko hinnat uusista CD:en verrattuna paljonkin?

Tuossa nyt aluksi ainakin jotain, mihin kaipaa tietoa. Pistän lisää jos/kun tulee jotain mieleen.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Alkava vinyyliharrastus
 Viesti Lähetetty: 15 Marras 2009, 21:25 

Vinyylilevyt on pääsääntöisesti kalliimpia kuin cd:t. Cd-levyjä saa nykyään nettikaupoista 10 €:lla. Vinyylit uutena 18-25€.

Soittimissa pätee aika hyvin periaate, että rahalla saa aina parempaa. Toisin kuin cd-soitin, lp-soittimessa laatutaso aina nousee hinnan noustessa. CD-soitin voi maksaa 5€ ja se toimii. 5€ vinyylisoittimella ei kovin hyvää sointia saa.

Jos haluat asiaan panostaa, niin tuollaisen 300€ soittimeen, 100€ äänirasiaan ja 100€ phonovahvistimeen on aika hyvä kompromissi laadun ja köyhtymisen välillä. Soittimien kannattaa muistaa, että lp-soitin on mekaaninen komponentti kuin esim. auto. Alustan pitää olla säädöissään optimaalisen äänen saavuttamiseksi. Eli soitin pitää olla tukevasti ja suorassa, rasia _täysin_ säädöissä jne. Kaikkein eniten välttäisin muovisia 80-90-luvun rimpuloita.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Marras 2009, 22:12 
alspe kirjoitti:
Jos haluat asiaan panostaa, niin tuollaisen 300€ soittimeen, 100€ äänirasiaan ja 100€ phonovahvistimeen on aika hyvä kompromissi laadun ja köyhtymisen välillä.

Toi setti kuulostaa melko tyyriiltä aloittelijalle. Viidelläkympillä kaverin faijan vanha soitin ja signaalinvahvistin kolme kybää niin alkuun pääsee.

Viesti Lähetetty: 15 Marras 2009, 22:39 

Wader kirjoitti:
alspe kirjoitti:
Jos haluat asiaan panostaa, niin tuollaisen 300€ soittimeen, 100€ äänirasiaan ja 100€ phonovahvistimeen on aika hyvä kompromissi laadun ja köyhtymisen välillä.

Toi setti kuulostaa melko tyyriiltä aloittelijalle. Viidelläkympillä kaverin faijan vanha soitin ja signaalinvahvistin kolme kybää niin alkuun pääsee.

Aivan, budjettia on mahdollista pudottaa. Toki on hyvä pitää perusasiat kunnossa jos asia oikeasti kiinnostaa. Ei muovirimpuloita soittimia, ei kuluneita neuloja jne.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Marras 2009, 22:44 

Wader kirjoitti:
alspe kirjoitti:

Niin kyllä tuolla alkuun pääsee, ja pilaa myös ne kalliit levyt varsin nopeasti. Todennäköisesti siinä kaverin faijan soittimessa on äänirasian neula viimeisillään ellei jo täysin pas**na. Sillä kun sitten pari kertaa kuuntelet levyn, saattaa se levy sitten olla siinä vesilinnunheittokunnossa. Eli itse kannatan kyllä tuota alspe:n ehdotusta vilpittömästi. Johan ne aloittajan mainitsemat USB-paskatkin maksavat yli sen satasen vähintäänkin.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Marras 2009, 22:44 
Vie nyysin mummolta vinyylisoittimen. Käytin vaan huollossa muuttamassa johdot maadotettuihin versioihin. Toimii eikä maksanu mitään.

Että suosittelen kyselemään vanhemmilta sukulaisilta oisko ylimääriä jäänyt ullakon nurkille pyörimään.

Viesti Lähetetty: 15 Marras 2009, 22:49 

Ainakin uusi rasia kannattaa ostaa vanhaan soittimeen. Halvin rasia jota itse suosittelen on AudioTechnica AT95E n. 35€ tai sitten parempaa niin Denon DL110 n. 110€.

Tuossa olisi yksi paketti jossa mukana levyjä ja tarkkeita myöskin.
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=120100078

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Marras 2009, 22:54 
Imperiumi Assistant

Olen pahoillani. Vinyyleiden hankkiminen on hullu harrastus, joka vie kaiken tilan kämpässä. Itse juuri hermostuin tänään täysin noihin vinyyleihin. Voi vittu kun joka nurkka täynnä. Laskeskelin, että sellainen 250 läpyskää joutaisi pois, kun on jo CD-versio. Tästä huolimatta uusia vinyyleitä tulee aina silloin tällöin hankittua, juurikin edellämainittu Winterwolf.

Itsellä Technics SL-BD22D. Hyvin on palvellut. Kaapissa odottaa vanha Tandberg, mutta hihna poikki. Todella laadukas vehje onkin. Ja onpas vielä Kenwood KD-3033 täysautomaatti kaapissa, josta niinikään hihna poikki. Että eihän sitä yhdellä tosiaan pärjää.

Alspen vinkit antavat oikeaa suuntaa. 300 eurolla saakin jo hyvän laitteen ja tosiaan yhtä tyhjän kanssa olevia muoviräkkejä kannattaa välttää kuin ruttoa, joskin hifiliikeet tuskin niitä edes enää myyvät. Itsellä on erillinen viritinvahvistin, jossa mukana vielä phono-liitin. Riittää meikäläiselle peruskäyttäjälle täysin.

Ja kaupoista, että onhan tuota metallivinyyliä ihan mukavasti, joskin valikoima liikkuu kuitenkin enemmän valtavirran, kuin ug-puolella. Toki se vedenjakaja on aika häilyvä. Aika hyvin on ainakin Jäänsärkijästä saanut, kun on erikseen sitten kysellyt.

Helsingissä uusia myy mm. Keltainen Jäänsärkijä (Urho Kekkosenkatu 4-6) ja Levykauppa Äx (Arkadiankatu 14).
Divareista Music Hunter (Unioninkatu 45), Black And White (Toinen Linja 1), Hippie Shake Records (Hämeentie 1). Kaikilta löytyy myös uusia(kin).

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Marras 2009, 23:15 
Jenkeistä tilattuna ainakin indielafkojen vinyylit ovat mulla yleensä maksaneet saman verran kun CD:t, pieni hintaero on sitten tullut postituksessa. Valtavirran puolelta ei hintaeroista ole kyllä hajua, ja Suomestakin ostetut vinyylit on lähinnä keikoilta mukaan napattuja seiskoja.

Eli itselle toi ulkomailta tilaaminen on toiminut hyvin, tosin kyseessä on enemmän hardcore, eli tavaraa ei Suomesta edes saa.

Soittimena mulla on joku parisenkymmentä vuotta vanha, sukulaiselta halvalla ostettu Technics kiinni Kenwoodin vahvarissa. Mitään ongelmia ei ole ollut vanhuuden/runsaan aiemman käytön takia, eli kannattaa varmaan tsekata noita käytettyjä jos haluaa päästä halvalla, nää nykyään uutena myytävät tuntuu olevan ylihintaista designpaskaa tai muuten vaan rahastusta turhilla ominaisuuksilla.

Viesti Lähetetty: 15 Marras 2009, 23:34 

Nyt kun vinyyleistä tuli puhe, niin kysynpä täältä: tietääkö kukaan yhtään siihen suuntaan, mitä keräilijä voisi maksaa Black Sabbathin ensimmäisen levyn ensimmäisestä brittipainoksesta? Jos on suht hyväkuntoinen.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 16 Marras 2009, 00:07 
Riippuen mitä genreä rupeaa hakemaan, niin netistä löytää parhaiten LP:t. Suomessa lähes jokainen UG-distro myy LP:itä, ja ulkomailta löytää lähes kaiken mainstreamimman. Vinyylipostitus vaan maksaa sitten maltaita, pahimmillaan yhden LP:n hinnan, kannattaa siihen varautua.

Viesti Lähetetty: 16 Marras 2009, 00:16 

Spunkmeyer kirjoitti:
Nyt kun vinyyleistä tuli puhe, niin kysynpä täältä: tietääkö kukaan yhtään siihen suuntaan, mitä keräilijä voisi maksaa Black Sabbathin ensimmäisen levyn ensimmäisestä brittipainoksesta? Jos on suht hyväkuntoinen.

Jos kyseessä on tosiaan tuo versio, niin näistä saanee jotain suuntaviivoja:

http://www.discogs.com/sell/list?releas ... 2466&ev=rb

http://www.popsike.com/php/quicksearch. ... th&x=0&y=0

Tietty kannattaa pitää mielessä, että kärkihinta millä jokin levy on joskus sattunut menemään ebayssa kaupaksi ei todellakaan ole aina kovin realistinen. Ainakaan, jos haluaa oikeasti sen kiekon joskus saada myytyäkin.

PS. Psst, topicin aloittaja tsekkaas tämä ketju: viewtopic.php?f=3&t=32860

Saa muutkin katsoa. ;)

Profiili  

Viesti Lähetetty: 16 Marras 2009, 00:18 

Pioneerilla olen pärjännyt.

Sitä en tiedä onko se sitten hyvä vai sysipaska...

Profiili  

Viesti Lähetetty: 16 Marras 2009, 11:29 

Vanhus kirjoitti:
Niin kyllä tuolla alkuun pääsee, ja pilaa myös ne kalliit levyt varsin nopeasti. Todennäköisesti siinä kaverin faijan soittimessa on äänirasian neula viimeisillään ellei jo täysin pas**na. Sillä kun sitten pari kertaa kuuntelet levyn, saattaa se levy sitten olla siinä vesilinnunheittokunnossa.

Näin juuri. Kyllähän 100€ äänirasiasta uuden neulan kanssa tuntuu hurjalta hinnalta. :shock: Mutta miettii, että se on vain 4-5 kpl uusia vinyyleitä. Eli ei kannata pilata levyjä huonolla neulalla tai väärillä asetuksilla.

BTW, kannattaa hommata edes jonkinlaiset levyjen pesuvehkeet. uusissakin levyissä on jokin varastotöhnä joka kandee hulauttaa pois. Puhumattakaan kirpputoriostoksista jotka ovat pahimmillaan harmaita ja täynnä rasvaisia sormen jälkiä.
youtubesta löytyy hyviä videoita : "cleaning vinyl records" jne
Mikrokuituliina/-harja + alkoholiliuos/fairyvesi ja huuhtelua + kuivaus.

Monesti saa tunkkaisesti soivan levyn aika hyväksi pesemällä.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 16 Marras 2009, 15:49 

Kari Koskinen kirjoitti:
Spunkmeyer kirjoitti:

Jos kyseessä on tosiaan tuo versio, niin näistä saanee jotain suuntaviivoja:

http://www.discogs.com/sell/list?releas ... 2466&ev=rb

http://www.popsike.com/php/quicksearch. ... th&x=0&y=0

Tietty kannattaa pitää mielessä, että kärkihinta millä jokin levy on joskus sattunut menemään ebayssa kaupaksi ei todellakaan ole aina kovin realistinen. Ainakaan, jos haluaa oikeasti sen kiekon joskus saada myytyäkin.

Kiitos näistä. Kyllä tuo minun kappaleeni kovasti tuntuu vastaavan kuvauksia alkuperäisestä painoksesta, mutta totta puhuen en aiokaan myydä sitä, sillä se on paljon hauskempi omistaa. Vähän kuin pala historiaa hyllyssä.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 16 Marras 2009, 17:30 
Itse aloitin vinyylien ostelun uudestaan (muinoin kotona asuessani käytin vanhempien soitinta) tällä:
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=53233129. Tuo vain rca -piuhoilla kiinni stereoihin. Saa nähdä jaksaako alkaa myöhemmin hifistelemään.

Tähän asti olen soitellut vanhoja levyjäni ja joitakin viime aikoina kirppareilta ostettuja. Uusia levyjä ei ole tullut hankittua hintojensa vuoksi, mutta täytyy katsoa jos vastaan tulee näitä "Death magnet" cd:itä (lyttyyn kompuroituja). Tällöin varteen otettava vastaus olisi lp- version ostaminen, jota ei voi teknisistä syistä lytätä samalla tavoin.

Viesti Lähetetty: 16 Marras 2009, 18:10 

Keltaisenpörssin mukaan Helsingissä olisi jollain myytävänä Rotel RP-840 levysoitin 50€. Manuaali siihen : http://www.vinylengine.com/library/rotel/rp840.shtml

190€:lla olis Dualin 505 Ortofonin rasialla joka olisi jo ihan kovaa laatua. Varmaan 500€ OVH. Keltaisessapörssissä ilmoitus.
http://keltainenporssi.fi/ilmoitus/Koti ... 73?rowId=8

Muutenkin kepössä on monenmoista hilua myynnissä.

Projectin halvimmat uudet soittimet :

http://www.mrhifi.fi/iwc/index.php4?pag ... _code=7786

http://www.mrhifi.fi/iwc/index.php4?pag ... _code=5537

Profiili  

Viesti Lähetetty: 16 Marras 2009, 19:26 

Eli soittimen lisäksi tarvitsen äänirasian ja phonovahvistimen? Mitä nämä kaksi jälkimmäistä edes ovat? Mutsilla ja faijalla oli vain sellaiset helkkarin isot tornit, jossa oli pari kasettiluukkua, ehkä CD, luultavasti jonkinlainen sisäänrakennettu vahvistin ja päällimmäisenä tietenkin sitten LP-soitin. Ovatko nämä ihan susipaskoja jos jostain löytyy? Olen meinaan heivannut vanhan CD-soittimen helvettiin kun ei soittanut enää levyjä kunnolla, eli tällä hetkellä ei ole minkäänlaista soitinta. Koneella tällä hetkellä lähinnä kunntelen, siinä onkin sitten aika rahakas setti alla.

Kannattaako käytettyihin soittimiin edes satsata, jos ei tiedä niistä mitään? Onko olemassa liikkeitä, jotka myyvät kunnostettuja, käytettyjä soittimia?

Jos ottaisi tällaisen: http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=46866 niin tarvitseeko siihenkin sen äänirasian? Viritinvahvistimen vissiin ainakin tarvitsee?

Olen kyllä aika toivoton näitten kanssa... :oops: suokaa anteeksi.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 16 Marras 2009, 19:46 
Night kirjoitti:
Kannattaako käytettyihin soittimiin edes satsata, jos ei tiedä niistä mitään? Onko olemassa liikkeitä, jotka myyvät kunnostettuja, käytettyjä soittimia?

Jos ottaisi tällaisen: http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=46866 niin tarvitseeko siihenkin sen äänirasian? Viritinvahvistimen vissiin ainakin tarvitsee?

Olen kyllä aika toivoton näitten kanssa... :oops: suokaa anteeksi.

Melkein suosittelisin, että mieluummin kuin hankit tuon Pioneerin, säästät vielä vaikka 100 eur ja hankit vaikka Musiikin.comista Pro-Jectin Debut III-soittimen. Luultavasti kasaavat soittimen valmiiksi, ja saat kaupan päälle asiantuntevat neuvot. Vahvistimeksi voi sitten alkuhätään hankkia huuto.netistä jonkun vanhan räyskäleen phono-liitänällä.

Viesti Lähetetty: 16 Marras 2009, 20:26 

Mikä on muu äänentoisto? Vain koneeltako? Vai onko erillinen vahvistin ja kaiuttimet?

Profiili  

Viesti Lähetetty: 17 Marras 2009, 10:36 

Dualin soittimella CS 505-3 tullut jo jostain aivan 90-luvun alusta saakka (ellei jopa aikasemmin) kuunneltua vinyylejä. Vieläpä alkuperäinen neula sekä muut menossa, varmaan jossain vaiheessa joutuu hihnan uusimaan.

Erinomainen soitin, ainakin olen ollut tyytyväinen vuosien varrella. 8)

Profiili  

Viesti Lähetetty: 17 Marras 2009, 16:15 
Mulla on kotona joku vanha (70-luvulta) Technicsin peruslelu. Olen nyt vuoden yrittänyt hommata neulaa siihen rikkinäisen tilalle, mutta kun olen saamaton lusmu niin ei ole onnistunut. Saakos noita tilattua jostain kotiovelle, voisi onnistaa? :)

Viesti Lähetetty: 17 Marras 2009, 16:22 

TheFallenOne kirjoitti:
Mulla on kotona joku vanha (70-luvulta) Technicsin peruslelu. Olen nyt vuoden yrittänyt hommata neulaa siihen rikkinäisen tilalle, mutta kun olen saamaton lusmu niin ei ole onnistunut. Saakos noita tilattua jostain kotiovelle, voisi onnistaa? :)

Tuolta olen joskus neulan rasioneen hommannut http://www.viikari.com/

Profiili  

Viesti Lähetetty: 17 Marras 2009, 16:48 

TheFallenOne kirjoitti:

Helpottaa tilannetta kun kerrot tarkan mallin. Onko äänirasian kiinnitys minkä tyyppinen ?
http://www.adelcom.net/cartridge.htm

Profiili  

Viesti Lähetetty: 17 Marras 2009, 20:37 
Täytynee tarkastella masiinaa tarkemmin kunhan pääsen kotiin. Pelkkä neula on tosiaan hakusessa, pitäisi olla täysin toimiva setti muuten.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 232 viestiä ]  Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Seuraava

Etusivu » Imperiumi » Kaaos

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Siirry:  
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com ja www.imperiumi.net