Rekisteröidy    Kirjaudu sisään    Etusivu    FAQ

Etusivu » Imperiumi » Kaaos

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 45 viestiä ]  Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Keikkojen/festivaalien desibelimäärät
 Viesti Lähetetty: 14 Kesä 2009, 23:03 

Arcane kirjoitti:
itse olen todistanut kuulleeni Madonnan olympiastadionin keikan Espoon Leppävaaraan

??? Tietääkseni Madonna ei ole Suomessa koskaan esiintynyt, joten mistähän keikasta on kyse?

Itse aiheesta. Joihinkin festarikeikkoihin kova volyymi sopii, mutta se on hyvin tapauskohtaista. Metallimusiikkia en osaa jotenkin kuvitella soitettuna "korvaahivelevillä" äänentasoilla, vaan musiikin pitää tuntua. Tulppia pidän kyllä jos olen hiemankin lähempänä lavaa, on turhaa turmella oma kuulonsa ennenaikaisesti vain siksi, että tulppien pitäminen ei olisi jotenkin äijämäistä tai tr00 metal. Pitää tunnustaa, että monesti klubeilla ne ovat kyllä unohtuneet, ja sitten seuraavana päivänä korvat on vinkuneet.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 14 Kesä 2009, 23:27 

a) äänellä on tapana kantautua, tuulen mukana todella huikeastikin optimaaliseen suuntaan

b) niitä korvatulppia ei ole pakko edelleenkään survoa sinne korvakäytävän pohjalle "vaimentamaan liikaa"

& c) älä itke äänenlaadun heikkenemisestä, vaan tee kuten kohdassa b) ja säädä niitä. jos olet luulotautinen kultakorva, osta niitä mainostamiasi "oikeasti laadukkaita".

Mulle riittää pussillinen halvimpia bilsomeja, aina mukana.

edit: Motörhead taisi olla pari Qstockia sitten näillä Manowar-desibeleillä liikkeellä, ja kyllähän se tulpat (harvinaisen syvällä) päälläkin hirvitti. Eritoten la illan & festareiden pääesiintyjän aikana ns. räkä poskella suojaimitta rymynneestä loppuunmyydyn festarin yleisömassan puolesta, siinä on maanantain tullen tinnitus ollut niin toimistoleideillä kuin autonlaittajillakin palkintona. Bändin miksaajakin oli kuulemma käytännössä kuuro :D

Viestiä muokkasi viimeisimmäksi Jussi 14 Kesä 2009, 23:33. Muokattu kerran.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 14 Kesä 2009, 23:39 

Vähentää mihin, 70 desibeliin tai alle? Onnea missiossasi.

Muista karsia nörttikieltä ja jättää ircit mainitsematta niin saat lisää uskottavuutta :)

Profiili  

Viesti Lähetetty: 14 Kesä 2009, 23:44 

Niin, miksi ei soiteta hiljempaa? Tästä aiheesta on hyvä keskustella aina välillä. Itse sanoisin että kyse on lähinnä perinteistä, johtuen siitä että ollaan haluttu olla äänekkäämpiä kuin edellinen bändi/keikka/sukupolvi, mutta on tässä muitakin syitä:

Pienillä keikoilla, joissa rumpuja ei mikitetä juuri ollenkaan, niin kitaroiden ja muiden soittimien pitää olla varsin lujalla pelkästään ollakseen tasapainossa rumpujen akustisen soundin kanssa (varsinkin metallissa rumpalit usein soittavat KOVAA). Eli ei ole käytännön syistä mahdollista soittaa niin hiljaa että yleisö pärjäisi hyvin ilman suojaimia.

Vähän isommilla keikoilla (Tavastia yms.), jossa yleisöä on satoja, pitää ottaa huomioon se että bändin pitää kuulua yleisön yli myös silloin kuin koko yleisö huutaa suoraa kurkkua. Ja sadasta tyypistä voi lähteä hyvinkin paljon ääntä.

Sen lisäksi on myös hyvin yksilöllistä missä se raja menee että joutuu käyttämään kuulosuojaimia, ja jonkun kaikille sopivan tason löytäminen on varmaan vaikeaa. Itse kuitenkin käytän tulppia (lähes) aina, lavalla ja yleisössä, klubeilla ja festareilla.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Kesä 2009, 00:25 
Imperiumi Assistant

Hmm, tämä on todella mielenkiintoista.

Sillä festareilla on yleisesti ottaen käytössä melurajat (yleensä about 97-102 dB A miksauskopilta mitattuna), jotka ovat määritelty siltä pohjalta ettei melukuormitus yleisölle nouse sille tasolle, että olisi mahdollisuus pysyvään kuulovaurioon.

Itse olen miksannut melkein kaikkien suomalaisten festarien isot lavat ja jokaisella on tuollainen raja ollut käytössä ja sen noudattamista on myös aktiivisesti valvottu. Keikan jälkeen olen usein saanut vielä keskiarvon keikan äänenpaineesta (tähän asti joka kerralla pysynyt sallituissa rajoissa).

Kun Motörhead soitti Qstockissa pari vuotta sitten, miksasin seuraavana päivänä samalla lavalla erästäkin suomalaista yhtyettä ja juttelin Motörheadista PA-firman edustajan kanssa, keskiarvo oli muistaakseni ollut 107 dB Motörheadilla (tosin kokemuksen kivuliaisuuten varmasti vaikutti se, että Motörheadin livemiksaaja ei hirveästi tykitä alapäätä vaan lähinnä ylämiddleä joka noin kovilla paineilla tuntuu siltä, että joku tunkee puukkoa korvaan).

Desibeliasteikkohan on logaritminen, eli 107 dB, on ihan reilusti kovempaa kuin esmes 102 dB, ja tuntuu yli kaksi kertaa kovemmalta kuin 97 dB.

Yleisesti ottaen festareilla on äänenpaine laskenut omien havaintojeni mukaan. Vertailupohjaksi voidaan sanoa, että viimeisen 5 vuoden aikana olen käynyt n. 40 eri festivaalilla Suomessa ja ulkomailla työtehtävissä (monissa useampaankin kertaan), tätä ennen vuodesta '97 lähtien asiakkaana. Joten hieman tuota vertailupohjaa on 12 vuoden ajalta.

Tietysti on festivaaleja joilla ei ole minkäännäköisiä melurajoja, ja niillä sitten voidaan voi miksaaja luukuttaa sen minkä kamoista irti saa. Itseäni tosin jo rupeaa hirvittämään jos etupään kopissa mennään yli 100 dB:n paineella (A) jatkuvasti.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Kesä 2009, 00:29 

Itseäni ainakin häiritsee ihan helvetisti jos bändi soittaa heviä tai mitä tahansa hiljaa, kyllä se pitää tuntua munuaisissa asti ja potkia kunnolla että kokonaisvaltainen heavykokemus saadaan aikaan.
Tulpat korviin ja volumet tappiin!

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Kesä 2009, 01:15 

Meikäläinen on kyllä miettinyt miksi pitää niin saatanan kovaa soittaa. Luulisi vähemmänkin riittävän ja mielestäni Tuskan muutamana viime vuotena olleet desibelirajat ovat olleet oikein hyvät. Lähellä lavaa pystyy olemaan hyvin ilman tulppia kuuroutumatta ja silti kuuluu ihan tarpeeksi hyvin esim. kalja-alueelle. En ymmärrä miksi pitäisi soittaa yhtään sen kovempaa.

Itse en ole ottanut tavaksi käyttää tulppia keikoilla, mutta tässä pari vuotta jatkuvasta tinnityksestä kärsineenä olen päättänyt, että klubikeikoilla pidän tulppia jatkossa, festarit sitten fiiliksen mukaan. Aikaisemmin vinkuna korvista oli aina lähtenyt pois parin päivän jälkeen, mutta parin vuoden takaisella Ozzyn keikalla sain jatkuvaksi riesaksi. Olin lähellä kaiutinta ja Wylden ikuisuudelta kestävä kitarasoolo veti tärykalvot sen verran ruvelle, ettei viikonkaan päästän keikasta meinannut vinkunan takia omia ajatuksiaan kuulla. Onneksi se sitten vaiveni, mutta pieni tinnitys jäi jatkuvaksi riesaksi. Ei asioita mieti yleensä vasta sen jälkeen kun vahinko on jo syntynyt, mutta täysin oman typeryyden syytähän tuo on. Myös armeijassa tinnitys oli jatkuva riesa haupitsilla ampumisen takia, intin nakkipipo kun ei ole mikään täydellinen kuulonsuojain.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Kesä 2009, 08:05 

Lainaan Razorin Stace "Sheepdog" McLarenia Malicious Intent levyltä: "Turn it up!!... turn it up!!! ... louder!!!!.... LOUDERRR!!!!!!!" Hahahaaa, tärykalvot puhki vaan!

PS. Olen tyhmä!

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Kesä 2009, 08:44 

Tuskassahan noi rajat kyllä viime vuonna pisti korvaan, esim. sen Kreatorin aikana ei bändi kuulunut yleisöön saakka juuri missään vaiheessa tarpeeksi kovaa, ja esim. vieressä huutavan jampan ääni peitti koko bändin alleen. Tiedä sitten kuinka hiljaa oikeasti soittivat, mutta ei siihen paikankaan vaihto auttanut. Tulpat on helppo käyttää jos ne vaan muistaa, halvimpiakin pystyy säätämään helposti lähes aina niin että musiikki tulee omalla mielelle sopivalla volyymilla. Ikuinen keskusteluhan tämä on, jossa ei varmasti koskaan päästä aloittajan toivomaan optimitilaan, toki jos osaat sen itse vääntää noin niin uskon että alalta paikka löytyy.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Kesä 2009, 09:00 

Icellä oli tuossa hyvä pointti juuri. Musiikin pitää kuulua aika lujalla, jotta se peittää ympärillä olevien ihmisten sorinan. Ja kuten tiedämme, niin humalaisethan yrittävät keskustella keskenään millaisessa mökässä vain ja jos musiikki on "haittaamassa" heidän juttujaan, niin sitten huudetaan toisten korviin.

Joten keskimäärin se on ihan hyvä juttu mielestäni, että musiikki tulee verrattain kovalla, jotta ympäröivän yleisön möly ei haittaa keikkaa. Ja luonnollisesti käytän miltei aina tulppia, koska keikkoja tulee nähtyä aika usein. Vitutus alkaa usein siinä vaiheessa, kun kyseinen keikka ei kiinnosta ja jostain syystä tilanne tai kyseisen live-areenan järjestelyt eivät mahdollista melulta "pakoon" pääsyä soiton ajaksi.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Kesä 2009, 13:56 
Imperiumi Assistant

Arcane kirjoitti:
Onko sitten se ero muussa kuin tärinän ja kehossa tuntuvan jumputuksen voimassa, että onko keikka 110 desibeliä ja päässä tulpat jotka laskevat tehot vaikkapa 90 desibeliin kuin että keikan äänikalusto päästäisi ulos suoraan sitä 90 desibelin voimakkuutta? Paremmin tietävät voisivat asiasta minuakin valaista. Itse en heti tältä istumalta keksi eroja kuin pidemmälle kantautuvan äänen ja suuremmat töminät. Onko festarien pointti kuitenkaan kantaa sitä ääntä riittävästi kuin sinne kalja-alueille asti?

Käytännössä 90 dB voi olla hyvinkin vaikea toteuttaa, paitsi isoilla ulkoilma areenoilla. Esim. eräällä suomalaisella sisäfestivaalilla vuonna 2005 miksasin erästäkin suomalaista heavybändiä, bändin korkeimmat piikit kävivät 102 dB:ssa, mutta yhtyeen ns. hittibiisin jälkeen yleisö mylvi yli 107 dB:n paineella (tämä siis kun bändi oli hiljaa, eikä PA:sta tullut ääntä). Eräässä itä-suomessa järjestetyssä tapahtumassa oli 91 dB:n meluraja, bändi soitti teltassa. Kun soundcheckissä rumpali iski ensimmäistä kertaa virveliin PA:n ollessa kiinni, käytiin jo 90 dB:ssä. Keikan aikana PA:sta tuli lähinnä laulu ja vähän bassarin alapäätä. Avasin PA:n viimeisen biisin viimeisen kertosäkeen ajaksi silläkin uhalla, että saisin sakot, näyttääkseni vain yleisölle, että tältä se olisi voinut kuulostaa (silloin paine oli n. 97 dB ja erittäinkin siedettävän kuuloinen).

Iso ihmisjoukko siis pystyy tarvittaessa pitämään enemmän meteliä kuin bändi joka on lavalla, varsinkin jos on tiukat dB-rajat. Eräänkin suomalaisen kaupungin keskustassa sijaitsevalla torilla ohikulkeva bussi aiheutti isomman piikin kuin yhtye joka esiintyi lauteilla samaan aikaan.

Valitettavan usein noista desibelirajoista päättävät ihmiset, jotka kuvittelevat desibelin olevan metrin kaltainen suure, joka nousee lineaarisesti ja näin rajat saattavat olla niin tiukat, että niiden puitteissa on mahdoton työskennellä kun pelkkä taustameteli saattaa jo ylittää ne rajat.

Arcane kirjoitti:
Epäilen yhä suuresti 115 desibelin tarpeellisuudesta verrattuna esimerkiksi Provinssirockin omilla kamoilla 100 desibeliä puskeneeseen Children of Bodomiin. Manowarillehan piti uutisten mukaan rontata omat äänentoistot paikalle, kun ei provinssin kamat kelvanneet. Jos musiikin kovuus kaksinkertaistuu jo 5 desibelin jälkeen, niin eikös tuokin ole jo aika saatanasti kovempaa?

Musiikin kovuus ei kaksinkertaistu 5 desibelin jälkeen. Ihminen aistii n. 9 desibelin noston äänenpaineen kaksinkertaistumisena (riippuen hieman yksilöstä, olin joskus ryhmässä jossa ihmisten äänenpaineen kokemista testattiin ja kaikilla arvot olivat hieman eri).

Samaa mieltä olen kuitenkin siitä, ettei tuolle Manowarin äänenpaineelle ole oikeastaan mitään perustetta, koska maan saa tärisemään jo 102-104 dB(A) paineella jo ihan kiitettävästi.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 15 Kesä 2009, 14:33 

Kuten jo tuolla keikka-palstalla kirjoitin, olin Provinssissa perjantaina ja ihmettelen kovasti, miksi olisi pitänyt soittaa vielä kovempaa. Oikeen mielelläni kaivoin tulpat taskusta korviini niilläkin volyymeilla. Ja niitä käytän lähes kaikilla klubi-keikoillakin ihan muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Voisin kuvitella sitä vitutuksen määrää, jos sellaisen tinnityksen saisi loppuiäksi hommattua ihan vaan sen takia, että ei ole viitsinyt käyttää tulppia, jotka maksavat alle euron. Jokainen toki saa tehdä ihan mitä haluaa.

Profiili  

Viestin otsikko: mikä taajuus haitallisin?
 Viesti Lähetetty: 16 Kesä 2009, 00:36 

Luin keskustelua, ja hyviä pointteja ja selityksiä löytyy. Itsellä on jo vuosia askarruttanut eräs seikka: miksi tuntuu että korkeat äänet (paljon hertzejä) tuntuu korviin pienenmillä dB määrillä kuin matalat äänet? Itse käytän festareilla tulppia jos olen miksauspöydän etupuolella, joskus myös klubeilla. Mutta omat havainnot tuntuisivat siltä että alataajuuksia (bassoa) saa ollan niin että lahkeet kääriytyvät rullalle, mutta jos korkeammilla taajuuksilla on epäpuhtauksia, alkaa se välittömästi tuntua kipuna korvissa. Tyypillisesti tämä ilmenee kun kitara/koskettimet alkavat kiertää.

Onko muilla samankaltaisia havaintoja, ja onko tuo mutu ihan pielessä?

ja toinen heitto ammattilaisille... ilmeisesti festareilla lavan edessä aidan vieressä ääni on pienempi, eikö siihen suurin osa äänestä tule lavan monitoreista... vai oonko taaskin ihan kuutamolla?

Profiili  

Viestin otsikko: Re: mikä taajuus haitallisin?
 Viesti Lähetetty: 16 Kesä 2009, 02:41 
Johtuu siitä että ihmisen kuuloaisti on suunniteltu kuulemaan normaalia puhetta, joka liikkuu jossain 1-5 kilohertsin välillä. Tuolla alueella kuulo on herkimmillään, joten luonnollisesti siltä alueelta tulevat kovat äänet sattuvat korviin muita enemmän.

Viesti Lähetetty: 16 Kesä 2009, 04:57 
Site Admin

Arcane kirjoitti:
Tuntuu nyt hieman siltä, että kaikki keskustelijat jumittavat liikaa provoavassa aloitusviestissäni ja viiltelevät itsensä verille, kun on se niin urpo, on se niin urpo, kun ei tajua, kun olen mielestäni yrittänyt herättää keskustelua ja kerätä informaatiota pariinkin eri tapaukseen.

Hah, jos halusit järkevää keskustelua, niin sitä olisit saanut taatusti paremmin ilman provoavaa aloitusviestiä. Kuka tässä kaivoi itse itselleen kuopan, kun tuntuu olevan vähän jokainen "fakta" hakusessa? Etkä sinä sillä mitään saavuta, että tuskailullasi syötät trolleja. Odotapas, kun Butcherhood saa älykkääseen vaikutelmaan pyrkivän vastineesi hyppysiinsä, niin saat olla kohta runoilemassa niin fiksua vastinetta, että sen lukemiseen tarvitaan vähintäänkin Jukka Korpelan sivuja.

Arcane kirjoitti:
Tämän takia topicia Imperiumiin asiantuntijoiden keskelle, kaiken tämän paskaloan niskaanheiton uhallakin.

Olisit kirjoittanut täysipäisemmän avausviestin, jossa on faktat kunnossa, niin ei tarvitsisi taas yhden särkyneen sielun olla vuodattamasa Imperiumin messulaudan paskalingosta. Jos itse menet seisomaan putken päähän ja napsautat myllyn pyörimään, niin mitä tässä pitäisi esim. ylläpidon tehdä asialle?

Arcane kirjoitti:
Vai olettiko Manowar niinkin korkeaa yleisön mylvintää, että tämä äänentasojen nosto oli ehdottoman pakollista? Ja kiinnostaisi myös suuresti se ammattilaistulppien konkreettinen ero normaaleihin.

Jos olet sekuntiakaan seurannut Manowarin uraa, niin olet saattanut huomata, että se loudest band in the world on niiden juttu. Ja bändi saavutti taas kerran sen mitä halusikin, eli paljon puhetta ja näkyvyyttä hulluutta lähentelevän äänenpaineen avulla. Bändi olisi voinut soittaa vaikka Celine Dion -lainoja, koska loppuseltaan näkyvyys saavutettiin vuokraamalla tarpeettoman isot PA-kamat tai ainakin puhumalla niiden vuokraamisesta (en ollut paikalla, niin en tiedä mitä oikeasti tapahtui).

Arcane kirjoitti:
Ja kiinnostaisi myös suuresti se ammattilaistulppien konkreettinen ero normaaleihin.

95%:sti täysin subjektiivinen asia. En nyt ole täysin varma mitä tarkoitat ammattilaistulpilla, joten tässä omat näkemykset ns. "hifitulpista":

- Suodatus on tasaisempi koko taajuusalueella
- Siksi esim. taajuuksien alapää ei puuroudu kuin vaahtomuovitulpilla
- Samalla laulu kuuluu selkeästi
- Yleensä huomattavasti miellyttävämmät korvissa
- Voidaan pestä ja käyttää lukuisia kertoja
- Tulpat voi valita vaimennuskertoimen mukaan (on tosin vaahtomuovisissakin eroja). Festareille voi hankkia vähemmän vaimentavat tulpat, ja klubikeikoille joissa seistään parin metrin päässä rummuista jopa 15 dB vaimentavat.

Ammattilaistulpat voidaan myös valaa korvakäytävän mukaisesti, joten ne istuvat taatusti hyvin ja miellyttävästi paikallaan. Itselläni ainakin toinen korvakäytävä on vähän isompi, joten melua vaimentavien kuulokkeiden kanssa on saanut vähän haeskella sopivan kokoista hihaa.

Arcane kirjoitti:
oikeasti laadukkaista tulpista saakin sitten maksaa todella kovan hinnan - ja tottakai niitä on haettava musiikkialan erikoisliikkeistä.

Kun et nyt tarkemmin määritellyt, että mikä on todella kova hinta, niin itse ostin näiltä näyttävät tulpat n. neljä vuotta sitten espoolaisesta musiikkiliikkeestä 16 eurolla. Olen pessyt ne n. 20-30 kertaa ja käytin niitä viimeksi lauantaina. Tulpat tulivat pehmeästä muovista valmistetussa rasiassa, jossa olen tulppia myös säilyttänyt. Hintaa per käyttövuosi on toistaiseksi noilla tulpilla tullut neljä euroa. Ja nämä täyttävät aiemmin listaamani kuusi kohtaa helposti.

Ja mitä väliä sillä on, että tulpat pitää hakea musiikkialan erikoisliikkeestä? Niitä on lähes jokaisessa pitäjässä, ja haetaanhan viinakin viinakaupasta. Mikä tässä on se ongelma?

Profiili  

Viesti Lähetetty: 16 Kesä 2009, 06:14 
^Itse asiassa tuommoiset grimnailin linkissä näkyneet korvatulpat saa vaikka lähiapteekista ja hinta on luultavasti luokkaa 5-8 euroa.

Viesti Lähetetty: 16 Kesä 2009, 08:35 
Site Admin

HFP kirjoitti:
^Itse asiassa tuommoiset grimnailin linkissä näkyneet korvatulpat saa vaikka lähiapteekista ja hinta on luultavasti luokkaa 5-8 euroa.

Jos ovat samat tulpat kuin itselläni, niin (näin subjektiivisena mielipiteenä sanoisin, että) ehdottomasti kannattaa ostaa. Ja vaikka eivät olisikaan, niin kannattaa tuolla hinnalla kokeilla joka tapauksessa.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 17 Kesä 2009, 12:47 

Arcane kirjoitti:
Näkeekö kukaan muu tässä jotain täysin typerää, älytöntä ja suoraan sanottuna vaan IHAN HELVETIN TYHMÄÄ?

Lainataas tästä vähän tämmöiseen yleisluontoisempaan vastaukseen. Minusta musiikkiharrastuksen ei pidäkään olla mitenkään erityisen järkevää tai loogista, vaan tää on fiilishomma. Ja usein fiilis on erittäin hyvin kohdillaan silloin, kun tehdään jotain IHAN HELVETIN TYHMÄÄ. :D

Jos ajatellaan (metalli)festareita ja festarikeikkaa, sieltä löytyy aika paljon IHAN HELVETIN TYHMIÄ juttuja. Mennään pariksi päiväksi porukalla metsään telttailemaan ja juopottelemaan. Ainakin mulla on tapana nauttia näissä yhteyksissä erittäin paljon alkoholia, jollakulla muulla saattaa olla tujummatkin tropit käytössä. Usein nautitaan myös rasvaista ja epäterveellistä ruokaa. Törpötellään pari päivää putkeen, ohessa katsellaan ja kuunnellaan, kun karvaiset miehet soittavat kovalla äänenvoimakkudella räyhäkkää musiikkia. Metallimusiikin tapauksessa laulaja saattaa murista tai huutaa vokaaliosuudet mikrofoniin. Yleisön on tapana kohottaa kätensä ja näyttää pirunsarvimerkkiä tai pitää vain kättä nyrkissä ja heilua rytmikkäästi musiikin tahtiin. Karvaiset ja tatuoidut miehet yleisössä liikuttuvat kokemuksesta. Ja tämähän on tunnetusti parasta, mitä on. :D

Se on mulle kaikkein tärkeintä, fiilis, jonka musiikki herättää. Sitten tämän jälkeen voidaan kiinnittää huomiota siihen, millä se fiilis saadaan aikaan sekä juttuihin, joilla varmistetaan se, että fiiliksen voi fyysisesti saavuttaa vielä vuosienkin päästä. Eli kyllä, hurjan hevimetallin pitää soida lujaa ja tuntua niin, että lahkeet lepattavat! Niin kauan, kun näin on, toimii homma mulle. Jos homma toimii vähemmälläkin volalla, niin sitten on pudottaminen perusteltua.

Jonkinasteisena musikanttina ja aktiivisesti keikoilla kävijänä käytän korvatulppia. Itse musisoidessa mulla on semmoiset parinkympin peruskuusitulpat, yleisönä ollessa sitten vähän mitä sattuu, tällä hetkellä mulla on toinen kuusitulppapari varattuna tähän tarkoitukseen. Kuulon suojaaminen on minusta tärkeätä - mutta ei se todellakaan ole homman perimmäinen tarkoitus! Käytän tulppia siksi, että niiden avulla pystyn nauttimaan keikasta paremmalla fiiliksellä, ettei korvia särje. Siinä sivussa tulee näköjään kuulokin suojatuksi, ihan kiva. Mutta en suojaa kuuloa pelkästään kuulon suojaamisen vuoksi.

Manowar olis varmasti ollut kova livekokemus siksi, että se on hurja heavy metal -bändi, ja semmoisista mä pidänkin. Tuskinpa he tarvitsevat välttämättä nimenomaan 110 dB musiikkinsa tueksi, ei tässä liene kysymys numeroista. En mä oikeasti usko, että tämä järjestäjille tuli mitenkään erityisen kovana yllätyksenä - ei tämmöistä bändiä olisi kiinnitetty eikä vaatimusta toteutettu, ellei sitä olisi katsottu aiheelliseksi.

Lainaa:
Miten on asianlaita muiden mielestä? Käytätkö tulppia keikoilla? Oletko ollut desibeliennätyksiä rikkovilla festivaaleilla? Oletko saanut kuulovaurion, onko tinnitus sinulle tuttua? Pitäisikö asiaa muuttaa? Eikö ketään muuta häiritse tällainen?

Loppukaneettina: asiaa ehdottomasti ei pidä muuttaa! :D Musiikkiharrastukseni perustuu edelleen siihen samaan fiilikseen, joka silloin joskus löytyi - ja tähän pystyy nykymeiningillä palaamaan festaroinnin merkeissä, hyvä niin. Huomattavasti kohtuuttoman suuren äänenvoimakkuden tunnistaa pelkästään siitä, ettei niin semmoisessa pysty olemaan, vaikka päässä olis mitkä Peltorit.

Jos kuulonsuojaus on oikeasti jollekulle se kaikkein tärkein juttu, en suosittelis musiikin harrastamista.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 17 Kesä 2009, 13:06 
Arcane kirjoitti:
"
Miten on asianlaita muiden mielestä? Käytätkö tulppia keikoilla? Oletko ollut desibeliennätyksiä rikkovilla festivaaleilla? Oletko saanut kuulovaurion, onko tinnitus sinulle tuttua? Pitäisikö asiaa muuttaa? Eikö ketään muuta häiritse tällainen?

Olin teininä Nummirockissa -98 katsomassa Slayeriä, ja koko keikkaa en pystynyt katsomaan edes korvatulpat korvissa. Soittivat järjettömällä voluumilla. Muistaakseni siellä heilui joku tyyppi desibelimittarin kanssa keikan aikana, mutta en nyt ala tähän valehtelemaan mitään lukemia, kun en varmasti muista. Tälläisiin äänenpaineisiin ei onneksi enää kotimaisilla festareilla törmää, mutta ulkomailla joskus vielä.

Viesti Lähetetty: 17 Kesä 2009, 13:28 

Black Pearl kirjoitti:
Arcane kirjoitti:
"

Olin teininä Nummirockissa -98 katsomassa Slayeriä, ja koko keikkaa en pystynyt katsomaan edes korvatulpat korvissa. Soittivat järjettömällä voluumilla. Muistaakseni siellä heilui joku tyyppi desibelimittarin kanssa keikan aikana, mutta en nyt ala tähän valehtelemaan mitään lukemia, kun en varmasti muista. Tälläisiin äänenpaineisiin ei onneksi enää kotimaisilla festareilla törmää, mutta ulkomailla joskus vielä.

En ole ollut elämässäni koskaan sellaisella keikalla, että volume olisi liian kova. Ainoastaan Slayer 2001 vuoden keikalla onnistui aiheuttamaan pientä tinnitusta korviin seuraavaksi päiväksi.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 17 Kesä 2009, 17:01 

aggressor.perverssor kirjoitti:
En ole ollut elämässäni koskaan sellaisella keikalla, että volume olisi liian kova

Itse en ole ollut ikinä keikalla, jonka volume olisi ollut liian hiljainen. Liian kova voluumisilla keikoilla taas useasti. Ehkä minulla on vaan herkkä kuulo tai jotain.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 20 Kesä 2009, 16:16 
En muista oliko HS:ssa vai missä (enpä löytänyt, korjatkaa, jos olen väärässä):
___db (ammattilaiset täyttäköön tyhjän kohdan) aiheuttaa korvan tasapainoelimessä "häiriön", jota voi verrata vuoristoradassa putoamisen tunteeseen. Tähän osaltaan perustuu musiikin luoma "ekstaasi" ja siksi musiikkia on hyvä luukuttaa tämän db:n paremmalla puolen. Tulpat päässä tätä tunnetta ei enää saa, mutta so what, säilytän ennemmin kuuloni.

Viesti Lähetetty: 22 Kesä 2009, 20:26 

Onhan nuo volumetasot tippuneet festareilla ihan selvästi jos verrataan vaikka 5-10 vuoden takaisiin lukemiin. Tai ainakin itsestä niin tuntuu. Joku mainitsi Tuskan Kreatorin keikan. Kyseisellä keikalla volumetaso oli aivan liian hiljaisella. Yleisön mylvintä peitti musiikkia ja söi fiilistä. Sama homma Testamentin 05 keikalla. Että kaksipiippuinen juttu. Jollain baari/klubikeikoilla joskus ehkä vähän liian kovalla, mutta tulpat päähän ja enää ei haittaa.

Se on jokatapauksessa selvä, että Suomen festareilla vedetään reilusti hiljemmalla volalla kuin vaikkapa Saksan Wackenissa. 2007 Cannibal Corpse, 08 Holy Moses ja 08 Airbourne tykittivät kyllä sairaan kovaa. Ja 08 Gorgoroth tais vetää myös ihan hullun kovaa, kun leirissä kuulosteltiin.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 24 Kesä 2009, 10:13 

http://www.mesta.net/musa/uutiset/?aid=17339
Lainaa:
Kaisaniemen puistoon on asetettu tiukat rajat: desibelien määrä ei saa ylittää 75:ttä

Tuolla ei oikeasti enää kuule bändejä ollenkaan.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 24 Kesä 2009, 11:02 
F_Lame kirjoitti:
http://www.mesta.net/musa/uutiset/?aid=17339
Lainaa:
Kaisaniemen puistoon on asetettu tiukat rajat: desibelien määrä ei saa ylittää 75:ttä

Tuolla ei oikeasti enää kuule bändejä ollenkaan.

:offt:
Kuinkahan nurkkaan Tuska tarvitsee ajaa ennen kuin se tajutaan siirtää jonnekkin jossa on oikeasti mahdollisuus pitää festareita. Kyllä 75dB:kin riittää vielä siihen että naapurissa asuvalle Eskolle tulee paha mieli. Samoin voi tosin käydä yleisölle.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 45 viestiä ]  Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Etusivu » Imperiumi » Kaaos

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Siirry:  
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com ja www.imperiumi.net