METALLICA

Raskaamman musiikin keskustelut
Post Reply
bedlam
Posts: 57
Joined: Thu May 07, 2009 1:05 pm
Location: Oulu
Contact:

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by bedlam »

Mulle Metallica on ikuisesti se bändi, jonka takia aloin soittamaan kitaraa ja tekemään omia biisejä. Ne tarttuvat kitaraharmoniat ja millintarkat, terävät riffit yhdistettynä välillä hyvinkin progeileviin sävellyksiin olivat se kovin juttu ikinä. Mutta tämä ei muuta miksikään sitä, että tuo viimeisin levy oli ala-arvoista matskua. Olin niitä, jotka halusivat Metallican eroavan Bob Rockista, mutta nyt haluaisin miehen takasin :D
Serpent
Imperiumi Crew
Posts: 1617
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:16 pm
Location: Turku
Contact:

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Serpent »

alspe wrote:Saatanan paha paikka vissiin myöntää sieltä hc trash-, oldsk00l- ja vaikka "kaiken nähneiden"-lasien takaa että diggailee vitusti Metallicaa aina vaan.
Diggaan myös, 4 ekaa levyä kovasti ja onhan black album ihan jees myös. En vaan voi noista "välilevyistä" innostua, vaikka Death Magnetic olikin jo askel oikeampaan suuntaan. Ilman Metallica-tarraa sekin lätty olisi varmaan mennyt monelle "ihan kiinnostavana metallicamaisena" tapauksena läpi ilman suurempia rutinoita, vaikka soundit, masterointi ja biisien pituus nyt olivatkin mitä olivat.

Mutta kun taas katsoi tuota The Big Four -dvd-julkaisua, niin kyllä Metallica siinä mukavasti veti ja en minä pidä mahdottomana, etteikö Metallica voisi tehdä ihan kovan nykylevyn, vaikken mitään RtL/MoP-linjaa tai -tasoa odotakaan.
TenTonHammer

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by TenTonHammer »

Metallica on paras. Piste.
Iron Mike
Posts: 350
Joined: Fri Aug 23, 2002 5:11 am
Location: HELL-sinki
Contact:

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Iron Mike »

Onko Metallica saanut urallaan muuta aikaiseksi kuin rässimetallin saattamisen mainstream yleisön suosioon?
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Jussi »

bedlam wrote:tuo viimeisin levy oli ala-arvoista matskua.
No jopas; eikös tuota St. Angeria 'pitäisi' tarkoittaa tällaisilla kommenteilla? Sehän se oli tämä käsittämätön kurajötkäle, ihan Bob-sedän kanssa tehtynä.

ns: Slash's Snakepit - Been There Lately
Sickening

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Sickening »

Iron Mike wrote:Onko Metallica saanut urallaan muuta aikaiseksi kuin rässimetallin saattamisen mainstream yleisön suosioon?
On.
Sir Juzzi
Posts: 1096
Joined: Thu Jan 22, 2004 12:36 pm

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Sir Juzzi »

Death Magneticilla tuntuu monelle olevan hyvin tärkeää se, että se on taas tyyliltään lähempänä alkuaikojen Metallicaa. Onhan sekin St. Angerin epämusiikin jälkeen hyvä juttu, mutta moisen levyn jälkeen mikä tahansa kuulostaa paremmalta. Kyllähän Death Magneticia kuuntelee ja jostain syystä päädyin itsekin sen ostamaan, mutta ei sen biisimateriaali ihan vaan sävellyksien laadulla tarkasteltuna ole kyllä yhtään onnistuneempaa kuin monien vihaamilla Loadeilla. Loadeilla oli sentään kokonaisuudessaan hyviä ja toimivia biisejä useiden heikompien seassa, kun Death Magneticin parhaatkin biisit sisältävät sellaisia kohtia, joiden kaltaisia puujalkaisuuksia ei St. Angeria vanhemmissa biiseissä kuultu. DM:n huonoimmissa biiseissä noita puujalkaisuuksia on roppakaupalla peräkkäin.

Metallican neljä levyä ovat statukseltaan ja sisällöiltään verrattavissa luonnonvakioihin, mielenkiintoista onkin että miten niiden jälkeisiin levyihin suhtaudutaan. Minulle musta levy kolisee yhtä hyvin kuin edeltäjänsäkin, joskin (osittain) eri syistä. Pääsyy on silti sama kuin vanhempienkin levyjen kohdalla: biisit ovat aivan helvetin hyviä. Loadit eivät monien huonojen biisien takia niin hyvin iske, vaikka nekin on soitettu tosi ilmeikkäästi ja tyyliään puoltaen. Minulle Metallicalla oli toivoa siihen asti, kun Jason Newsted lähti. Sopivasti juuri niihin aikoihin koko bändin musisointi lurahti totaalisen kuralle, enkä ole edelleenkään sinut Trujillon gorillaolemuksen kanssa. Ja nykyisellään bändissä on vain yksi laulaja, mikä heikentää live-esitystä. Bändin nykytouhuja tulee seurattua lähinnä vanhasta mielenkiinnosta.
Mane Malt

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Mane Malt »

Näille jotka puhuvat rahastuksesta Metallican kohdalla. Mielestäni Metallica voisi oikeasti rahastaa mutta ei se niin tee.

Heiltä ei ole ilmestynyt yhtään best of levyä joilla saisi helposti rahaa.
Myöskin DVD julkaisut ovat vähissä verrattuna Manowariin ainakin.
Manowar ja Iron Maidenhan näitä best offeja julkaisee melkein joka vuosi.
rss
Posts: 448
Joined: Sun Jan 15, 2006 10:43 pm
Location: VANTAA
Contact:

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by rss »

Mane Malt wrote:Näille jotka puhuvat rahastuksesta Metallican kohdalla. Mielestäni Metallica voisi oikeasti rahastaa mutta ei se niin tee.

Heiltä ei ole ilmestynyt yhtään best of levyä joilla saisi helposti rahaa.
Myöskin DVD julkaisut ovat vähissä verrattuna Manowariin ainakin.
Manowar ja Iron Maidenhan näitä best offeja julkaisee melkein joka vuosi.
muistan jossain forumeilla lukeneeni kauheeta itkua kun metallica juuri jouluksi julkasi sen videokokoelma dvden :D..voi voi kun bändi julkasee vain välillä dvden niin heti rahastusta..on se julmaa..
bedlam
Posts: 57
Joined: Thu May 07, 2009 1:05 pm
Location: Oulu
Contact:

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by bedlam »

Jussi wrote:
bedlam wrote:tuo viimeisin levy oli ala-arvoista matskua.
No jopas; eikös tuota St. Angeria 'pitäisi' tarkoittaa tällaisilla kommenteilla? Sehän se oli tämä käsittämätön kurajötkäle, ihan Bob-sedän kanssa tehtynä.
No ei, kyllä St Anger oli minusta kaikinpuolin onnistuneempi tekele. En ole sitäkään ilmestymisensä jälkeen kuunnellut, mutta parempi fiilis siitä jäi.
ts
Imperiumi Assistant
Posts: 1686
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:12 pm
Location: VANTAA!
Contact:

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by ts »

Ihan mielenkiinnolla odottelen mitä pojjaat tuovat. Itseasiassa mulle kelpaisi Metsku Revolutions, eli kolmas levy sellasta Load/ReLoad matskua. Helkkarin hyvää hard rockia, ehkä voisivat taas tehdä kahden levyn verran "hyviä" biisejä mutta tällä erää puristaa niistä sitten "parhaat" vain yhdelle kiekolle.

Tosin eilen tuli autossa pyöräytettyä pitkästä aikaa Kill 'em All läpi. Toimii. Yleisesti ottaen on paha valita sitä suosikkia, neljästä ekasta aina joku yllättää. Hauska myös kun on taas Loadeja kuunnellut niin miettiä, että olikohan se Master of Puppets nyt niin hyvä, sitten laittaa soittimeen ja perkele, olihan se edelleen kova :D

ps. St Angerin nimibiisi on kova.
Lappis
Posts: 444
Joined: Thu Nov 28, 2002 2:34 pm
Location: Lahti
Contact:

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Lappis »

Sir Juzzi wrote: Metallican neljä levyä ovat statukseltaan ja sisällöiltään verrattavissa luonnonvakioihin, mielenkiintoista onkin että miten niiden jälkeisiin levyihin suhtaudutaan. Minulle musta levy kolisee yhtä hyvin kuin edeltäjänsäkin, joskin (osittain) eri syistä. Pääsyy on silti sama kuin vanhempienkin levyjen kohdalla: biisit ovat aivan helvetin hyviä. Loadit eivät monien huonojen biisien takia niin hyvin iske, vaikka nekin on soitettu tosi ilmeikkäästi ja tyyliään puoltaen. Minulle Metallicalla oli toivoa siihen asti, kun Jason Newsted lähti. Sopivasti juuri niihin aikoihin koko bändin musisointi lurahti totaalisen kuralle, enkä ole edelleenkään sinut Trujillon gorillaolemuksen kanssa. Ja nykyisellään bändissä on vain yksi laulaja, mikä heikentää live-esitystä. Bändin nykytouhuja tulee seurattua lähinnä vanhasta mielenkiinnosta.
Tämä on pakko kompata. Toi Newsted ulos, Trujillo sisään-juttu tökkii mullakin vielä aika rankasti. Lavaolemus tökkii pahiten Trujillolla ja Newstedin raivokasta ilmettä, jatkuvaa moshausta ja suhteellisen äijämäisiä taustalauluja on edelleen ikävä.
Niin, ja vaikkei mistään mestariteoksista puhuta, niin mä kyllä diggailen Load/ReLoad-kaksikosta. Pätevää heavyrockia muutamalla hudilla varustettuna. Mun mielestä niitä huteja ei ole kuitenkaan niin paljoa kuin valtaosan mielestä niitä siellä tuntuu olevan.
Pahempi shokki aikoinaan kuin Load/ReLoad mulle oli black-albumi. Ilmestyessään ostin ja olin ihan shokissa. Niin shokissa, että kaikki Metallican levyt lähti divariin. Nehän on tosin hankittu takaisin heti puberteetista toipumisen jälkeen monessa eri formaatissa mutta näin kävi silloin ysärin alussa.
Black uppoaa nykyään varsin hyvin.
Nicholas
Posts: 439
Joined: Tue Feb 24, 2004 4:51 pm
Location: Tku

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Nicholas »

Lappis wrote: Pahempi shokki aikoinaan kuin Load/ReLoad mulle oli black-albumi. Ilmestyessään ostin ja olin ihan shokissa. Niin shokissa, että kaikki Metallican levyt lähti divariin. Nehän on tosin hankittu takaisin heti puberteetista toipumisen jälkeen monessa eri formaatissa mutta näin kävi silloin ysärin alussa.
Black uppoaa nykyään varsin hyvin.
Tunne oli sama. En sentään vienyt divariin vanhoja levyjä, mutta pettymys oli suuri. Miten Metallica saattoi pettää minut näin? Balladeja, ei nopeita biisejä jne. Nuorempana sitä oli niin ehdoton. Nykyään musta levy toimii kanssa hyvin, paitsi Enter Sandmania en jaksa vieläkään.
Pagan Fears
Posts: 1448
Joined: Thu Nov 03, 2005 3:33 pm
Location: Lahti

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Pagan Fears »

Kyllä St. Angerissa on paljon enemmän munaa kuin noissa 90-luvun tuotoksissa. Ehkei mistään mestarillisista sävellyksistä voida puhua, mutta kyllä levy on tunteella ja asenteella vedetty. Levyn soundeissakaan ei ole valittamista. Todella harvoin tuota kuunneltua tulee, mutta kyllä se päihittää Blackit, Loadit ja tuon uusimman joita ei kyllä jaksa kuunnella ollenkaan.
Germaniac
Posts: 638
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:20 pm
Location: Tyranki
Contact:

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Germaniac »

Pagan Fears wrote:Kyllä St. Angerissa on paljon enemmän munaa kuin noissa 90-luvun tuotoksissa. Ehkei mistään mestarillisista sävellyksistä voida puhua, mutta kyllä levy on tunteella ja asenteella vedetty. Levyn soundeissakaan ei ole valittamista. Todella harvoin tuota kuunneltua tulee, mutta kyllä se päihittää Blackit, Loadit ja tuon uusimman joita ei kyllä jaksa kuunnella ollenkaan.
Näin on! Itse kyllä olen vakaasti sitä mieltä että rumpusovitukset on jopa Metallican uran mielenkiintoisimmat. Ehkä tämä levy on sellainen epäsuotavien olosuhteiden ja mielenvikaisuuden tuottama hullu ja ultimaattinen avant-garde teos, uniikki kummajainen jota harvat ja valitut ymmärtävät?! Itse olen nuo 4 ekaa kuunnellut aikoinaan niin monesti että harvoin itsellä eksyy soittimeen, yleensä jos Metallicaa haluan kuunnella niin kuuntelen St. Angeria, tosin joitain biisejä tulee välistä skippailtua.
teuvo

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by teuvo »

Oliko tämä jo täällä? Eihän se aiheeseen juuri mitään tuo, mutta mutta...
http://www.iltalehti.fi/viihde/20110207 ... 3_vi.shtml
"Metallica-kitaristi aalloilla
Mur, mikä rantaleijona!"
Lochness

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Lochness »

Jos tämän hetkisen Big Four listan voi laittaa niin se menee omalta osin näin:

1: Megadeth
Megadeth on vitunmoisessa nousussa kun nyt basisti palasi bändiin takaisin. Tuskan keikka oli kyllä vakuuttavaa osaamista.

2: Slayer
Mitä tähän voi muuta sanoa. Slayer on Slayer vaikka voissa paistaisi. Megadeth voittaa Slayerin kyrvänmitalla, mutta hopea ei ole häpeä.

3: Anthrax
Anthraxin nykykunnosta on hankala sanoa koska Anthrax on isosta neljästä se vähemmän tunnettu bändi, mutta omasta mielestä bändi on kohtalaisessa kunnossa.

4: Metallica
Metallica oli joskus SE kova bändi, mutta nyt puhutaan nykykunnosta ja Metallican viimeaikaiset turttailut ovat niitä mitä ne ovat. Nuff Said.
Sickening

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Sickening »

Täähän on Metallica-ketju Metallican tulevasta levystä kysymysmerkillä.
Sabbathman
Posts: 5639
Joined: Thu Dec 03, 2009 2:40 am
Location: Seinäjoki

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Sabbathman »

Sickening wrote:Täähän on Metallica-ketju Metallican tulevasta levystä kysymysmerkillä.
Niin on.

Eikös silti voi lukea aika mielenkiintoisen monisivuisen (ja aika tuoreen) haastattelun 11/2009...
Sickening

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Sickening »

Oho, aika hyvä haastattelu. Kiitos. Mukava huomata, että Hetfield on ihmisenä melko itsekriittinen ja.. ei mitenkään älyttömän sokea, mitä tulee omaan materiaaliin ja tommoseen. Ja soittotaitoihin. Niin kuin tossa käy ilmikin, että Hetfield (ja Ulrich) tietää, ettei Ulrich ole kovin virtuoosimainen tai edes hyvä rumpali, eikä Hetfield itse kovin hyvä laulaja.

Ettei nyt ainakaan voida puhua miehestä, joka pitää itseään maailman kovimpana laulajana tai bändinsä rumpalia jotenkin erityisen hyvänä. Ei tarvitse vetää mitään "Te ette vaan ymmärrä Larsin piiloutunutta neroutta!!" -korttia mistään. Ulrichin kompetenssi on riittävä bändille bändin biiseihin (saa toki kyseenalaistaa), ja livenä kuitenkin kemiat toimii.

:nana:
:so:
bedlam
Posts: 57
Joined: Thu May 07, 2009 1:05 pm
Location: Oulu
Contact:

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by bedlam »

Germaniac wrote:Näin on! Itse kyllä olen vakaasti sitä mieltä että rumpusovitukset on jopa Metallican uran mielenkiintoisimmat.
No siinä mielessä ainakin, että ei kyllä itselläni tule St Angerin lisäksi toista levyä mieleen, jossa on selkeästi kaksi erilaista basariraitaa (peruskomppi ja tuplat), jotka soi päällekkäin. Mua se kyllä pikemminkin häiritsi, vaikka Änkyrän soundimaailma muuten olikin ihan jees.
Dime
Posts: 766
Joined: Fri Mar 16, 2007 1:22 pm
Location: Turku

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Dime »

Kirk Hammett hämmentää soppaa: http://www.roadrunnerrecords.com/blabbe ... mID=153734

Eli Metallica on todellakin menossa studioon keväällä, mutta levytyssessioiden olisi tarkoitus kestää kaksi (2!) viikkoa ja Hammett ei suoraan sanonut kyseessä olevan uusi levy, vaan "nauhoitusprojekti". Eli, nyt veikkauksia kehiin, mitä sieltä mahtaa tulla? EP? Soundtrack tvs? Liittyykö tämä jotenkin Big Fouriin ja tästä tuo salamyhkäisyys?
Sickening

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by Sickening »

Metallica on vähän semmonen bändi, että sieltä voi tulla mitä vain. Tai ei sillä, ettäkö EP:n julkaisu olis jotenkin täysin ennenkuulumatonta tällä alalla, mutta siis noilla kun on tapana ennen täyspitkiä tehdä kaikenlaisia välikonsertteja ja järjestää jotain ihmeellisiä kisoja, niin ei sitä ikinä tiedä, mihin kaikkeen noi ennen kokonaisen levyn äänitystä hurahtaa.

Ehkä ne tekee uuden cover-levyn. Tai jonkun Big Four -albumin. :evilmosh:
JVmursu

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by JVmursu »

Sickening wrote:Ehkä ne tekee uuden cover-levyn. Tai jonkun Big Four -albumin. :evilmosh:
Tai nämä kaksi yhdessä. Eli Big Four Covering Each Other EP, jossa jokainen neljästä coveroi jonkin kappaleen toisiltaan niin, että jokaiselta bändiltä tulee yksi biisi jonkun muun kuin itsensä esittämänä. Viidentenä biisinä voisi olla yhteiskappale, jossa kaikki laulavat ja soittavat kuorossa paremman maailman ja metalliveljeyden puolesta. ;)
demian
Posts: 58
Joined: Fri Sep 05, 2008 12:59 pm
Location: Helsinki

Re: Metallica studioon keväällä?

Post by demian »

JVmursu wrote:
Sickening wrote:Ehkä ne tekee uuden cover-levyn. Tai jonkun Big Four -albumin. :evilmosh:
Tai nämä kaksi yhdessä. Eli Big Four Covering Each Other EP, jossa jokainen neljästä coveroi jonkin kappaleen toisiltaan niin, että jokaiselta bändiltä tulee yksi biisi jonkun muun kuin itsensä esittämänä. Viidentenä biisinä voisi olla yhteiskappale, jossa kaikki laulavat ja soittavat kuorossa paremman maailman ja metalliveljeyden puolesta. ;)
Parempi niin päin että joka bändi soittaa jokaiselta toiselta bändilta biisin. Tulis 12 raitaa ja täyspitkä. Muuten nää bigfoorit ei kauheasti kiinnosta, mutta toi olis jo aika kova :)
Post Reply