Rekisteröidy    Kirjaudu sisään    Etusivu    FAQ

Etusivu » Imperiumi » Palaute

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Voisiko linkit aueta automaattisesti uuteen ikkunaan?
 Viesti Lähetetty: 08 Syys 2011, 11:23 
Olen tottunut siihen että kun muilla foorumeilla aukaisee linkin aukeaa automaattisesti uusi välilehti mutta tälälä linkki aukeaa samalle välilehdelle ja se tulee aina vahingossa suljettua kun linkin on lukenut. Sitten pitää etsiä taas oikea sivu mitä oli aiemmin lukemassa.

Miksiköhän täällä on erilainen systeemi käytössä? Ilmeisesi koettu paremmaksi?

Voiko tuota muuttaa jostain asetuksita itselle sopivaksi? Millä selaimella tuo on helpoin tehdä. Itsellä käytössä Chrome ja en näistä asetusten muuttamisesta ole oikein perillä.

Viestin otsikko: Re: Voisiko linkit aueta automaattisesti uuteen ikkunaan?
 Viesti Lähetetty: 08 Syys 2011, 11:38 
Site Admin

Paina hiiren keskimmäistä nappia.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 08 Syys 2011, 12:04 
Imperiumi Assistant

Oopperalaulaja kirjoitti:
Miksiköhän täällä on erilainen systeemi käytössä? Ilmeisesi koettu paremmaksi?
Kyllä. Käytettävyyden kannalta on parasta, että käyttäjä itse saa valita, mihin linkki aukeaa. Jos haluaa avata uuteen ikkunaan/välilehteen, käyttäjä voi itse avata sen uuteen ikkunaan/välilehteen eikä sivusto päätä mitään käyttäjän puolesta.

Yleensä control+klikkaus avaa uuteen välilehteen ja shift+klikkaus uuteen ikkunaan. Jos haluat linkin aukeavan uuteen ikkunaan, niin avaa se uuteen ikkunaan :D

Profiili  

Viesti Lähetetty: 08 Syys 2011, 13:08 
Kiitoksia hiiren keskimmäinen napi vinkistä Grinnailille.

Scandal: Eikö muilla sivuilla sitten voi valita että aukeaa samalle välilehdelle? En ole tutkinut koska en moista ominaisuutta tarvitse.

Viesti Lähetetty: 08 Syys 2011, 19:34 
Imperiumi Assistant

Scandal: Eikö muilla sivuilla sitten voi valita että aukeaa samalle välilehdelle? En ole tutkinut koska en moista ominaisuutta tarvitse.
Oletuksena linkit aukeavat samalle välilehdelle, ellei a) sivusto yritä toisin tehdä (selain saattaa pystyä, asetuksista ja lisukkeista riippuen, estämään tämän) b) käyttäjä itse halua toisin. Periaatetasolla tuon saisi sivuston asetuksista valittua, miten käy, mutta epäilen että kovinkaan monesta CMS:stä tai foorumisoftasta ei tuollaista asetusta löydy. Teoriassa kuitenkin mahdollista.

Käytettävyyden kannalta on parempi antaa käyttäjän itse valita mitä tekee (klikkaus = sama tabi, ctrl+click = uusi tabi, shift+click = uusi ikkuna) kuin pakottaa käyttäjä avaamaan uusi tabi tai ikkuna. Jos linkki aukeaa oletuksena uuteen tabiin/ikkunaan, sitä ei voi estää millään pikanäppäimellä, eli käyttäjälle ei jätetä valinnanvaraa avata linkki samassa ikkunassa/välilehdessä. (Paitsi korkeintaan jonkun sopivan selainpluginin avulla.) Kun linkki aukeaa samassa välilehdessä/ikkunassa, käyttäjälle - selaimesta ja lisukkeista riippumatta - jätetään täysi päätäntövalta mihin linkki avataan. Ja tämä on juuri sitä hyvää käytettävyyttä, antaa käyttäjän itse valita.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 29 Marras 2011, 16:41 
Chromella linkit aukeavat uuteen välilehteen keskinapilla SEKÄ samalle sivulle tuolla pääsivun puolella. Tämän voisi jo pikkuhiljaa korjata, vika on ollut tuolla niin kauan kuin olen Chromea käyttänyt.

Viesti Lähetetty: 22 Tammi 2012, 01:47 
Scandal kirjoitti:

Oletuksena linkit aukeavat samalle välilehdelle, ellei a) sivusto yritä toisin tehdä (selain saattaa pystyä, asetuksista ja lisukkeista riippuen, estämään tämän) b) käyttäjä itse halua toisin. Periaatetasolla tuon saisi sivuston asetuksista valittua, miten käy, mutta epäilen että kovinkaan monesta CMS:stä tai foorumisoftasta ei tuollaista asetusta löydy. Teoriassa kuitenkin mahdollista.

Käytettävyyden kannalta on parempi antaa käyttäjän itse valita mitä tekee (klikkaus = sama tabi, ctrl+click = uusi tabi, shift+click = uusi ikkuna) kuin pakottaa käyttäjä avaamaan uusi tabi tai ikkuna. Jos linkki aukeaa oletuksena uuteen tabiin/ikkunaan, sitä ei voi estää millään pikanäppäimellä, eli käyttäjälle ei jätetä valinnanvaraa avata linkki samassa ikkunassa/välilehdessä. (Paitsi korkeintaan jonkun sopivan selainpluginin avulla.) Kun linkki aukeaa samassa välilehdessä/ikkunassa, käyttäjälle - selaimesta ja lisukkeista riippumatta - jätetään täysi päätäntövalta mihin linkki avataan. Ja tämä on juuri sitä hyvää käytettävyyttä, antaa käyttäjän itse valita.

Olen erimieltä koska KAIKILLA MUILLA FOORUMEILLA aukeaa automaattisesti uusi ikkuna kun painaa linkkiä.

Viesti Lähetetty: 22 Tammi 2012, 08:54 
No ainakin mulla aukee uuteen välilehteen kaikki ns. ulos vievät linkit. Näitä pystyy ainakin Firefoxissa ihan ite säätään oman mielen mukaan.

Viesti Lähetetty: 22 Tammi 2012, 11:10 

Olen erimieltä koska KAIKILLA MUILLA FOORUMEILLA aukeaa automaattisesti uusi ikkuna kun painaa linkkiä.

Ja onkin hemmetin hyvä asia, että täällä ei noin tapahdu.

Profiili  

Viesti Lähetetty: 30 Touko 2013, 14:53 

Mr Rami kirjoitti:

Ja onkin hemmetin hyvä asia, että täällä ei noin tapahdu.

Jos asiaa tarkastellaan median käytön kannalta (mainosmyynti köh köh), niin aika pöljä vetohan se on että jokainen viittaus muualle tosiaan vie kirjaimellisesti muualle. Menetetään mainospennejä. Asian toisessa päässä on sitten käytettävyys pääkävijöiden puolella - eli kävijöistä varmaan aika suuri prosentuaali on samoja partoja jotka osaavat osoitteen ulkoa kuollessaankin. Viittausliikenne varmaan aika marginaalista, joten tässä valossa aika yksi ja sama hukkuuko Imperiumi taakse vai ei.

Silti, onhan tämä aika old skuulia ja perseestä että ulkopuolelle vievä linkki ei aukaise uutta välilehteä. Otsikolla varmaan tarkoitetaan uutta välilehteä, sillä eihän kukaan voi haluta uutta ikkunaa. Se se vasta ould skuulia on. Ja vammasta.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Etusivu » Imperiumi » Palaute

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Siirry:  
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com ja www.imperiumi.net