Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Tuska Metal Fest - keskustelu
Post Reply
ZZalgern0n

Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by ZZalgern0n »

Moikka,

Amerikkalainen taalla. Asun nyt Tampereella, mutta mina ja ystavani haluamme tehdä vapaaehtoistyötä Tuskassa. Onko mahdollista? Vaste englantia on paras koska minun suomea on ei se hienoa. Mutta ehka voin yrittaa suomea. Kiitokset.
metalglory
Grey Eminence
Posts: 1387
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:04 pm
Location: Turku
Contact:

Re: Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by metalglory »

Eikuvvaa. Kasilta maanantaina portille ja harava käteen.
ZZalgern0n

Re: Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by ZZalgern0n »

Mielestani ymmarran sanoja, mutta ei merkitys. Olen asunut Suomessa vain kolme kuukautta. Voitko sanoa helpompi?
yartsa

Re: Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by yartsa »

Vitsi. Et määritellyt palkkiota, joten edellinen ehdotti siivoamista juhlien jälkeen (harava=rake).
ZZalgern0n

Re: Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by ZZalgern0n »

Niin okei, haluaisimme vapaan paasyn festivaalille. Hanella on monien vuosien kokemusta festivaaleilla. Tunnemme audiotekniikkaa myos.
Koskenkorvasieni
Posts: 1133
Joined: Fri Aug 23, 2002 4:56 am
Location: Pohjois-Espoo

Re: Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by Koskenkorvasieni »

If you're serious about wanting to do volunteer work at the festival, you should contact the festival organisation, which this board has nothing to do with.
ZZalgern0n

Re: Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by ZZalgern0n »

It was linked on their main page... so that's how I wandered here. Thanks for the response :D
PsychoTapu

Re: Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by PsychoTapu »

What kind of volunteer work gives you a free pass to festival?
scorpse

Re: Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by scorpse »

^work hard, work a lot.
SICmaggot

Re: Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by SICmaggot »

PsychoTapu wrote:What kind of volunteer work gives you a free pass to festival?
I think it might be some construction and deconstruction.
Koskenkorvasieni
Posts: 1133
Joined: Fri Aug 23, 2002 4:56 am
Location: Pohjois-Espoo

Re: Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by Koskenkorvasieni »

Onko kukaan lautalainen koskaan ollut Tuskassa talkoolaisena? Kuinka raskasta hommaa esim alueen rakentaminen on, pärjääkö tällainen salilla käymätön peruskuntoinen ihminen niissä? Kelasin, josko ihan kokemuksen, uusien tuttavuuksien ja toki ilmaisen sisäänpääsynkin takia hakisi Tuskaan talkoolaiseksi, kun kesälomakin alkaa jo juhannuksesta. :)
Night
Posts: 245
Joined: Fri Feb 20, 2009 5:55 pm
Location: Riihimäki

Re: Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by Night »

Koskenkorvasieni wrote:Onko kukaan lautalainen koskaan ollut Tuskassa talkoolaisena? Kuinka raskasta hommaa esim alueen rakentaminen on, pärjääkö tällainen salilla käymätön peruskuntoinen ihminen niissä? Kelasin, josko ihan kokemuksen, uusien tuttavuuksien ja toki ilmaisen sisäänpääsynkin takia hakisi Tuskaan talkoolaiseksi, kun kesälomakin alkaa jo juhannuksesta. :)
Pärjää.


Olin pari edellistä päivää tuolla rakentelemassa päälavaa. Ei siellä ihan hirveästi katsottu minkä näköistä/kuntoista porukka oli, eikä ryhmien jaottelukaan (toinen ryhmä siis kasasi päälavaa, toinen jotain pienempää, olisiko ollut infernolava?) painottunut millään tavalla aiempaan kokemukseen, ainakaan siihen perustuen että olin itse ensikertalainen ja heti pääsi päälavan rakennushommiin.

Ei se homma itsessään kovin raskasta ole, melko köykäisiä ne lavojen osat ovat, ja jos ei itse jaksa nostaa niin siellä työskenteli monetkin talkoolaiset pareittain. Enemmänkin säät ovat kai sellainen, että jos polla ei kestä kovaa auringonpaahdetta tai sitä että kasataan vaikka kaatosateessa niin sitten voipi tulla ongelmia. Itse porukka joka oli palkattu sinne kasaamaan oli ihan loistavaa sakkia, hyvää läppää heittivät koko ajan eikä mitään (turhaa) vittuilua kuulunut jos joku munasi jotain.
Tintti
Posts: 1017
Joined: Wed Jan 29, 2003 11:18 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by Tintti »

Ei nyt (puhdasta) talkootyötä ole, mutta Metal Club Mökän kautta olen itse ollut männä vuosina monesti Tuskassa (+FME+eventsin muut tapahtumat) kasaus- ja purkupäivissä sekä lavakätenä pää- ja sivulavoilla. Mökä siis rahoittaa toimintaansa mm. näistä talkootöistä saamillaan tuloilla. Tuska-organisaation puolelta tekijöille huolehditaan ruokahuolto, vakuutukset ja ilmaislippu heltiää. Eli helvetin paljon paremmin Tuska-organisaatio huolehtii näistä asioista, kuin moni muu vapaaehtoisia käyttävä (esim. vakuutukset ovat kunnossa). Ns. yksityisiä tyyppejä on otettu kasaus- ja purkupäiviin.

Fyysisesti ei mitään kovin erikoista vaadita, sukupuoleen katsomatta onnistuu. Päivät ovat pitkiä, joten kestävyys tärkeämpää kuin se paljon vaikka penkistä nousee. Ja ei mikään ruudinkeksijäkään olla tarvitse: lähinnä vaaditaan kykyä tehdä mitä käsketään, semiskarppina pysymistä, maalaisjärkeä ja tajua kysyä jos ei ymmärrä. Vesipullo kannattaa olla omasta takaa.

Lavakätenä musiikkitekniikkaan liittyvien peruskäsitteiden ymmärtäminen on eduksi, mutta ei välttämätöntä. Päälavalla työkielenä englanti, sivulavoilla muistaakseni aina ollut suomi. Lavakäsinä on tosin ollut ainakin omana aikanani pelkästään Mökän kautta olevia sekä toisinaan päälavalla ammattilaisia. Stage managerit ovat ammattilaisia kaikilla lavoilla. Päälavalle on Mökänkin piirissä otettu vasta kokemuksen myötä, jos skarpisti on hommansa hoitanut.

Omana kokemuksinani muita kautta tulleet talkoolaiset ovat olleet ihan hyviä tyyppejä hekin ja hoitaneet hommansa asiallisesti. Yksi ongelma omina kasaus- ja purkukertoinani on ollut, että läheskään kaikki "yksityiset" ilmoittautuneet eivät kuitenkaan ole paikalle ilmestyneet.

Itse en aikapula yms. tekijöistä johtuen ole enää kahteen viime vuoteen näihin hommiin osallistunut, joten voi siis olla osittain vanhentunuttakin tietoa.

Mainittakoon sivumainoksena, että Mökän jäsenyys on ilmaista eikä vaadi edellytyksenä teekkaritaustaa. Tosin tämän vuoden osalta alkaa jo Tuskaroudausta ajatellen aika myöhäistä olemaan, kun paikat on täytetty.
Koskenkorvasieni
Posts: 1133
Joined: Fri Aug 23, 2002 4:56 am
Location: Pohjois-Espoo

Re: Vapaaehtoistyötä festivaalin?

Post by Koskenkorvasieni »

Joo, Team Oliivinvihreässähän tuolla tuli oltua ja rakennettua kalja-aluetta, vippiteltaa ja molempien isojen lavojen invaramppeja. Ihan hauska kokemus oli, saatanpa tehdä saman tempun ensivuonnakin lipun hankkiakseni, kun nuo hinnat senkun nousee.
Post Reply