Pre-Tuska: Nightwish, Amorphis & Epica 26.6.

Tuska Metal Fest - keskustelu
Anonymous

Post by Anonymous »

Oikein lämpimät kiitokset setlististä Akiman. Eipä nyt mitään maata kaatavaa näyttänyt tulleen. Omalta osaltani poistin keikan missaamisesta johtuvaa pientä pettymystä sillä että katselin Sidneyn keikan dvd:nä kaljatölkki kädessä.
idi amin
Posts: 156
Joined: Sat Dec 24, 2005 8:11 pm
Location: Vanda

Post by idi amin »

Vähänkö oli sateenvarjoja portilla roikkumassa...

Mukava ilta. Nightwish oli odotetun kaltainen, rento mutta kuitenkin skarppi. Oceanbornilta olisin kuullut mieluusti jotain.

Suosikkibändini Amorphiksen settilistaan olen kyllästynyt jo, setti kaipaisi radikaalia uudistamista jotta oma mielenkiinto keikkoihin säilyisi. Ehkä kolmannen albumin jälkeen sitten. Siis Joutsenen kolmannen! Castawayt ja widowssit syrjään jo...
Spunkmeyer
Posts: 1436
Joined: Mon Nov 17, 2003 7:59 pm
Location: Helsinki

Post by Spunkmeyer »

Dodii, tuli nähtyä Natuvissyset ekaa kertaa sitten 2004. Livepuolella ei kyllä ollut mitään kummallista parannusta vanhaan, mihinkäs sitä pääsee kun musiikki on niin levyvetoista.
Uudet biisit toimivat hyvin. Vanhat biisit oli entistä parempia Aneten laulamana, erityismaininta Dark Chest of Wondersille. Myös välispiikeissä oli hypätti kiitos-linjalta aika psykedeelisiin maisemiin. Vaihtelua tämäkin 8)
Dead to the World olikin sitten ainoa ylläriksi laskettava biisi. Jes. Ja bändi soitti tosiaan 90 minuuttia vaikka tällä keikalla oli rahkeita kahteen tuntiin. Eipähän tarvitse nähdä bändiä ennen seuraavaa levyä. Ellei sitten jotain spesiaalikeikkaa olisi luvassa. Hahhah.
Heinrich von Totschlag
Posts: 736
Joined: Sun Jul 27, 2003 8:13 pm
Location: Hauptstadt Höllesinki

Post by Heinrich von Totschlag »

idi amin wrote:Suosikkibändini Amorphiksen settilistaan olen kyllästynyt jo, setti kaipaisi radikaalia uudistamista jotta oma mielenkiinto keikkoihin säilyisi. Ehkä kolmannen albumin jälkeen sitten. Siis Joutsenen kolmannen! Castawayt ja widowssit syrjään jo...
Kyllähän noilla alkuvuoden Tavastian- ja Noturin-vedoilla oli hyvinkin radikaalisti muunneltu settilista. Siellä vedettiin muun muassa Vulgar Necrolatrya, Better Unbornia ja My Kanteletta.

Varman päälle soitettavat festarivedot ovat sitten toinen juttu. Ne ovat tätä greatest hits -meininkiä.
-k-

Post by -k- »

Epica osui ja upposi. Pelkästään Simone Simmons oli riittävä syy lähteä pre-Tuskaa ihmettelemään.

Sopivasti Epica sai apuja ylhäältäkin, ukkonen oli loistava lisä äänimaailmaan.
shinara666

Post by shinara666 »

M!Xu wrote:Tuomas Holopaisen temppu, eli kohta jossa hän "viilsi kurkkunsa auki" ja samalla hetkellä pyroista ruiskahti pitkät verenpunaiset serpenttiinit, oli kyllä aivan sikamaisen hieno.
Mikä lie taiteilijamainen angsti iskenyt!
SuperJesus

Post by SuperJesus »

Meira wrote:Ja otetaan nyt Epican settilistakin:

The Obsessive Devotion
Sancta Terra
Cry for the Moon
Chasing the Dragon
Never Enough
Consign To Oblivion

(Tuntuu tosin siltä että yksi biisi uupuu?)

Epica ja NW potkivat molemmat täysillä, eikä Amorphisksestakaan jäänyt paha mieli. Epicassa oli toki sellaista uutuudenviehätystä, että muutamaan kerran vuoden sisään nähty NW ei pysty enää tavoittamaan. Onneksi NW settilistassa oli tapahtunut muutoksia, WIHAAn pudottamista kuitenkin harkitsisin Whoever Brings the Night olisi passeli siihen tilalle varsinkin kun kiipparisti tuntui tällä kertaa olevan kovin flirttaavalla tuulella. ;)
Kyllä Epican setti oli tuossa. Valitettavan lyhyt, bändi olisi ilman muuta saatava klubikeikalle vaikka Nosturiin.
Nöyryyttäjä

Amorphis setti kaisaniemessä

Post by Nöyryyttäjä »

Plokkasko kukaan Amojen settiä eilen Kaisaniemessä?

Sain itse nämä kaivettua:

The Castaway
Alone
Silent Waters
The Smoke
House Of Sleep
Kaartinen
Imperiumi Crew
Posts: 182
Joined: Fri Aug 23, 2002 6:44 am
Location: KVL city!
Contact:

Post by Kaartinen »

Oli kyllä joo aika hapankorppunaamaista jengiä eilen keikalla. Itsellekin tuli joku tantta selittämään, että "voitko siirtyä 10 senttiä oikealle, tästä ei muuten näy." Eihän siinä mitään, mutta viiden minsan päästä selän taakse puski jo pari päätä pidempää hujoppia. Mahtoi olla mammalla hommaa pyydellessä kaikkia siirtymään, että näkisi keikan.

Huvittaa vaan tämä numeroituihin paikkoihin tottunut jengi festarikeikoilla :) Melkoinen kulttuurishokki, no doubt.
anthares
Posts: 339
Joined: Fri Aug 23, 2002 6:34 am
Location: Helsinki
Contact:

Post by anthares »

Itkuhan siinä tuli silmään kun bändi alkoi tykittämään. Vanhoja ralleja olisin toivonut minäkin. mutta hyvin pyyhki tämäkin. Paitsi että vihaan Nemoa ja I wish i had a angelia! :x
Foen

Post by Foen »

Epican keikka kyl meni aika ohi kaatosateen takia. Mutta sen verran pisit silmään, että eipä tuo Simmons kovin häävi ollut lavalla, mutta mies laulaja veti asenteella, tosin välillä häiritsevän korkealta. En ole levyltä kuunnellu bändiä, joten ehkä ne kuuluivat biisiin?

Amorphis sen sijaan veti perus vahvan keikan, ja oli Joutsenen hiukset taas kasvanu viime näkemästä. :) Mutta täytyy sanoa, että Amporhpis toimisi paremmin pienemmillä lavoilla.

Nighwish sen sijaan veti kyllä yhden parhaista keikoista mitä olen itse nähnyt, tosin en ole näitä maailmanluokan bändejä juurikaan päässyt todistamaan. Etenkin oma suosikkin The Poet And The Pendulum toimi loistavasti kaikkinen pyroineen. Olsonia vierastin vähän alkuun, mutta kokonaisuutena veti osansa yllättävän luonnollisesti. Hietala ja Vuorinen sen sijaan olivat omat pellet itsensä... ei voi ku nauraa noille miekkosille. :) Kyllä pisti Nightwish riman korkealle virallisen Tuskan esiniintyille!
JVmursu

Post by JVmursu »

shinara666 wrote:
M!Xu wrote:Tuomas Holopaisen temppu, eli kohta jossa hän "viilsi kurkkunsa auki" ja samalla hetkellä pyroista ruiskahti pitkät verenpunaiset serpenttiinit, oli kyllä aivan sikamaisen hieno.
Mikä lie taiteilijamainen angsti iskenyt!
Tuo on vissiin ollut vakiotemppu läpi koko kiertueen, ainakin Jäähallissa uudenvuodenpäivänä tekivät samoin. Hieno efekti silti ja hyvin toimi myös ulkotiloissa. Upea keikka Nightwishilta muutenkin, kuten odottaa saattoi. Dead To The World ja While Your Lips Are Still Red olivat kivoja ylläreitä. Vanha kunnon Slaying The Dreamer potki kanssa kovaa. Oli myös hyvä kuulla Aneten versiot biiseistä The Siren ja Sleeping Sun. SS oli hyvin ajoitettu juuri auringonlaskun tienoille. Anette oli taas kerran loistava ja ainoastaan SS:n kertosäkeessä kaipasin hieman Tarjan ääntä. Kokonaisuutena neiti A vie kuitenkin voiton. Marcon ja Empun kehumiset allekirjoitan myös. Ainoastaan se jäi harmittamaan, että Wishmaster ja Oceanborn -levyt olivat jääneet setissä paitsioon.

Amorphis oli kova ja Tomi Joutsen on laulajana mielettömän vakuuttava. Virheettömästi ja tyylillä tulivat örinät ja puhtaat laulut. Vaikka kokonaisuutena NW:n keikka oli paras niin Joutsen kyllä veti päivän parhaat laulusuoritukset.

Epica ei koskettanut minua juurikaan. Jotenkin hyvin keskinkertaista ja aiemmin kuullunoloista tavaraa, jossa oli aika väkinäisesti koitettu yhdistää örinää ja oopperalaulua. Kauniista laulajasta tietysti ropisee ulkomusiikillisuuspisteitä. 8)
Stanner

Post by Stanner »

Itse olin kovin yllättynyt kuinka hyvin Amorphiksen Tomi veti vokaalit. Jossain kohtaa alkoi vähän väsähtämään eikä enää onnistunut täysin, mutta varsinkin ensimmäisten biisien aikana ihmettelin kuinka hyvin se onnistui vetämään ne verrattuna siihen mitä olen kuullut albumeilta. Vanhat biisitkin kuulosti hyviltä.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun näin amorphiksen livenä sen jälkeen kun Tomi liittyi jengiin. Lavaesiintyminen oli aika tumput suorana seisomista ja soittamista Tomia lukuunottamatta. Mutta toisaalta, enpä tiedä tarviiko siellä aina sen enempää tehdäkään.

Nightwish oli perushyvä. Anette ja Marco ei ihan täydellisesti onnistunut laulajana. Lauloi nuotin vierestä vähän väliä. Tarja veti minusta paremmin. Nightwishinkin olin viimeksi nähnyt livenä Tarja-aikana.
Akiman
Posts: 493
Joined: Fri May 02, 2003 5:48 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Akiman »

WildFire
Imperiumi Crew
Posts: 980
Joined: Thu Nov 03, 2005 7:40 am
Location: Ylöjärvi

Re: Amorphis setti kaisaniemessä

Post by WildFire »

Nöyryyttäjä wrote:Plokkasko kukaan Amojen settiä eilen Kaisaniemessä?

The Castaway
Alone
Silent Waters
The Smoke
House Of Sleep
Leaves Scar
Towards and Against
Against Widows
On Rich and Poor
Silent Waters
Alone
The Smoke
Into Hiding
Perkele (The God of Fire)
The Castaway
House of Sleep

Järjestys heittää häränpyllyä, ja joku biisi saattaa puuttua, mutta tuonne päin kuitenkin.

Epica: Hemmetin kova. Harmittavan lyhyt setti vain.
Amorphis: Hienot rastat. Eclipsen biisit miellyttivät eniten.
Nightwish: Settiin oli sentään saatu muutosta talven keikkojen jälkeen, kun Ever Dream, Wishmaster ja Sacrament of Wilderness oli heivattu pois, ja tilalle otettu WYLASR, Sleeping Sun ja Slaying the Dreamer. Kyllähän bändi nykyään lunastaa paikkansa Suomen suosituinpana orkesterina lavallakin. Niin ja on se The Poet and the Pendulum vaan livenäkin kova.

Hienoa oli myös, että kaikilla esiintyjillä oli miellyttävät soundit, selkeät, ja sopivalla äänenvoimakkuudella. Muutenkin tuntui asialliesti järjestetyltä tapahtumalta, ehkä sitten ensi vuonna itse Tuskaankin.
Meira
Posts: 42
Joined: Mon Oct 31, 2005 2:16 pm
Location: Helsinki

Post by Meira »

SuperJesus wrote: Kyllä Epican setti oli tuossa. Valitettavan lyhyt, bändi olisi ilman muuta saatava klubikeikalle vaikka Nosturiin.
Itse kannatan Tavastiaa, mutta en kyllä rupea marisemaan jos tulevat Nosturiin. Kunhan tulevat. Liekö sitten jo jotain puoliksi sovittunakin kun Mark lupaili että tulevat headliner-keikkaa tekemään "pian". :D
Meira
Posts: 42
Joined: Mon Oct 31, 2005 2:16 pm
Location: Helsinki

Post by Meira »

Kuvia

Pokkarikamera + sade + heiluva kuvaaja = tunnelmallisia kuvia. Mutta kivaa oli.
JVmursu

Post by JVmursu »

Tässä kun mietin tuonne laittamaasi Amorphiksen settilistaa niin mulle jäi sellainen käsitys, että Leaves Scar oli ensimmäinen biisi ja I of Crimson Blood jäi kokonaan soittamatta. Muistaako jompi kumpi meistä väärin?
WildFire
Imperiumi Crew
Posts: 980
Joined: Thu Nov 03, 2005 7:40 am
Location: Ylöjärvi

Post by WildFire »

JVmursu wrote:
Tässä kun mietin tuonne laittamaasi Amorphiksen settilistaa niin mulle jäi sellainen käsitys, että Leaves Scar oli ensimmäinen biisi ja I of Crimson Blood jäi kokonaan soittamatta. Muistaako jompi kumpi meistä väärin?
Jep, ihan yllätti, että keikka käynnistyi Leaves Scarilla eikä I of Crimson Bloodilla niin kuin on ollut tapana Silent Watersin julkaisun jälkeen.

Tuosta Korroosion listasta puuttuu myös ainakin keikalla vedetyt On Rich and Poor sekä Perkele.
Haunted Shores

Post by Haunted Shores »

Kaartinen wrote:Oli kyllä joo aika hapankorppunaamaista jengiä eilen keikalla. Itsellekin tuli joku tantta selittämään, että "voitko siirtyä 10 senttiä oikealle, tästä ei muuten näy."
Samaa naureskelin kieltämättä muutamaan otteeseen, mutta minkäs sille mahtaa. Yleisö kun kuvastaa aika paljon bändiä itseään ja Nightwish on Kaisaniemessäkin nähdyn perusteella nykyään ihan yhtä heviä kuin Yö.

Tiedä sitten johtuuko tämä kokonaan vai osittain Anettesta, mutta aika Radio Nova-touhuksi tämä on kyllä mennyt.

Niin ja settilistasta en vain viitsi mitään kummempia mainita. Harmillista, että orkesterin ykkösliigan sävellyksistä live-settiin ei ole Tarjan lähdön jälkeen kuulunut ensimmäistäkään.
scorpse

Post by scorpse »

Varmaan ihan hyvä että Aneten kanssa vedetään uutta matskua kun se taitaa sopia vähän paremmin sen äänelle. Jostain kuulin kun Anette laulaa Nemoa niin hyiii.

Menkööt mun puolesta radionörttien touhuksi, ei haittaa (Vaikka onhan se tavallaan sääli). Tarja Turunen OLI Nightwish.
ts
Imperiumi Assistant
Posts: 1686
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:12 pm
Location: VANTAA!
Contact:

Post by ts »

Muutamia fotoja räpsittynä tuolla
Kannibaali Korppu

Post by Kannibaali Korppu »

scorpse wrote: Tarja Turunen OLI Nightwish.
Ei millään pahalla, mutta tuo ei pidä paikkaansa. Olin itsekin ensin vähän epäluuloinen tuon uuden levyn suhteen, mutta kun sitä on kuunnellut niin täytyy vaan todeta, että Tuomas Holopainen ON Nightwish.

Ja sitten vähän asian vierestä. Voisko joku keikoilla käynyt kertoa että miten tuo The Poet And The Pendulum toimii livenä? Entä soittavatko biisin kokonaisuudessaan vai onko joku lyhennelty versio?
Narquelie
Posts: 309
Joined: Sat Aug 24, 2002 8:31 pm
Location: Jyväskylä
Contact:

Post by Narquelie »

Kannibaali Korppu wrote:Ja sitten vähän asian vierestä. Voisko joku keikoilla käynyt kertoa että miten tuo The Poet And The Pendulum toimii livenä? Entä soittavatko biisin kokonaisuudessaan vai onko joku lyhennelty versio?
Toimii. Ihan kokonaisuudessaan ne sen soittaa, ainut ero levyversioon on se että Anette laulaa ne The Pacificin kuoropoikakohdat.
teuvo

Post by teuvo »

Kannibaali Korppu wrote:
scorpse wrote: Tarja Turunen OLI Nightwish.
Ei millään pahalla, mutta tuo ei pidä paikkaansa. Olin itsekin ensin vähän epäluuloinen tuon uuden levyn suhteen, mutta kun sitä on kuunnellut niin täytyy vaan todeta, että Tuomas Holopainen ON Nightwish.
Ei millään pahalla, mutta tuo ei pidä paikkaansa. Ei se ole pelkästään Tuomas.
Post Reply