ensi kertaa tuskaan...

Tuska Metal Fest - keskustelu
LRZ
Posts: 490
Joined: Sat Jan 10, 2004 7:15 pm
Location: Espoo

Post by LRZ »

^ Itse en ole koskaan Tuskassa nähnyt pienintäkään rähinää. En syystä enkä syyttä, joten turha sinne menoa on pelätä.
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Post by Ice »

Porukoille jotka huolehtii voi lisäksi painottaa, että tapahtuma on keskellä kaupungia, eikä missään metsikössä jossa puska raiskataan tai muuten teltta panetaan :D Ja soittohan loppuu aina kympin maissa, joten kotiintuloajatkin riittänee hyvin päivittäiseen mellastukseen. Tappeluja en ole nähnyt, mutta muutamaa hullua natsijärkkäriä kannattaa varoa.
Inf

Post by Inf »

Ice wrote:metsikössä jossa puska raiskataan
Tarkoittaako puskan raiskaaminen kenties kaupungin puutarhatyöntekijöiden huolella hoitaman ruusupensaan vandalisointia?
plopp

Post by plopp »

Inf wrote:
Ice wrote:metsikössä jossa puska raiskataan
Tarkoittaako puskan raiskaaminen kenties kaupungin puutarhatyöntekijöiden huolella hoitaman ruusupensaan vandalisointia?
Itsekin mietin tätä asiaa ja tulin lopputulokseen että puskan raiskaamiseen tarvitaan varmaan puukko, purkki vaseliinia, jonkin asteista akrobatiaa sekä erittäin häiriintynyt henkilö.

Itse oon kuullut ainoastaan yhdestä tappelusta Tuskassa ja silloin oli kyseessä pari tyttöä jotka tappelivat jokun kundin takia(?). Muuten ei ole ollut mitään erikoista. Tietenkin pitissä tapahtuu ja sattuu mutta niistä voi kävellä pois ja kuten kaikilla keikoilla siinä eturivissä on erittäin ahdasta.
SixPounder

Post by SixPounder »

-unski- wrote:^--- Mikä on pitti?
Yksi esimerkki pitistä : http://www.youtube.com/watch?v=v0Pf2Avusxo

Ja toinen :
http://www.youtube.com/watch?v=z1pCUrivCA8

Suomessa tosin ei onneksi ainakaan paljoa ole piteissä havaittavissa tota hardcore meininkiä, vaan homma pysyy tönimisessä ja muuten riehumisessa :).

ja sitten vähän hardcore meininkiä: http://www.youtube.com/watch?v=XQW8eb1P3dk Tuommoiseksi meno yleensä yltyy vain jos lauteilla on joku hardcore/punk/metalcore bändi.
plopp

Post by plopp »

-unski- wrote:Kiitoksia InChains tosi paljon! Tuossa oli paljon hyviä vinkkejä. Joo ja en ole todellakaan mitään kännejä vetelemässä siellä toisten juomista. :D Minkäslaista ruokaa siellä sitten myydään? Onko siellä niitä mahan kuralle vetäviä pyttipannuja? :D Juomista oon kyllä ottamassa paljonkin mukaan kun kaivarissa olin joskus vuonna miekka ja kivi (kun vielä kuuntelin jotain poppia) niin meinasin pyörtyä nestehukasta. Siitä lähtien ollut melkein aina juomista mukana kesällä. Hyvät kengät, jaahas, no kai ne on joko maiharit tai jotkin skedekengät. Kummat ois paremmat?
Suosittelen maihareita jos jalat on tottuneita niihin koska ne ovat tukevemmat ja silloin säästyy siitä että kenät on täynnä hiekkaa sun muuta mitä siel on ilma täynnä. Tosin skeittikengät hengittävät paremmin ja ovat myös huomattavasti mukavemmat ellei ole jalka tottunut kunnolla maihareihin. Itse olen pyörinyt tuskassa maihareissa vuodesta 2003 ja aina toimineet. Maihareissa on viel se hyvä puoli että ei tartte olla niin varuillaan mihin astuu, jos on jotain epämääräistä maassa niin maiharit menee helpommalla puhtaaks kun skeittikengät.

Ja ruokapuolesta, siel on niitä pyttipannuja jotka maksavat varmaan 5e+. Itse en ole koskaan ostanut mitään safkaa alueelta vaan ottanut omat eväät mukaan.
KwE
Posts: 123
Joined: Fri Jan 12, 2007 9:18 am
Location: Helsinki

Post by KwE »

Skede-/vapaa-ajankengät
KwE
Posts: 123
Joined: Fri Jan 12, 2007 9:18 am
Location: Helsinki

Post by KwE »

Kai niitä 3 on, mutta ite oon ihmetelly sitä, että kuuluuko toisilta lavoilta musiikki toisille lavoille, tyyliin jos oot katsomassa yhdellä lavalla jtn bändiä, niin kuuluuko musiikki toiselta lavalta siihen missä sinä oot?
Talos
Posts: 553
Joined: Wed Mar 26, 2003 7:03 pm
Location: Rauma/Turku

Post by Talos »

-unski- wrote:Sellaista vielä kyselisin, että kuinka monta lavaa tuolla on? Ite oon saanu sellasen käsityksen, että kolme. Ovatko kaikki ulkolavoja? Jos ei niin kuinka suuri tila sitten siellä sisällä on?
TUSKA Open Air Metal Festival. Kaikki kolme lavaa raittiissa ulkoilmassa. Päälava, ja kaksi telttalavaa.
Lustress

Post by Lustress »

Ja tytöille: sanoi ne goottikaverit mitä vain, kaikkein korkeimmat kengät ei ehkä ole paras ratkaisu, kannattaa tehdä asiassa joku kompromissi.
Höpsistä, korkeilla kengillä sitä näkee keikankin niiden 150+ -kiloisten bläkkäreiden yli! :wink:

Vielä yksi hyvä vinkki: wc-paperia kannattaa olla varuilta mukana, joskus se pääsee ikävästi niistä kopperoista lopahtamaan... Ja älkää päästäko humalaisia pariskuntia menemään samaan aikaan samaan kopperoon!!! :D

KwE: Lavoja käytetään yleensä niin, että soitantoa on joko päälavalla tai sivulavoilla. Soitanto ei kanna sivulavalta toiselle.
teuvo

Post by teuvo »

julistaja wrote:Hirveesti ei muuten kannata sitä rahaa raahata mukaan, koska kaikissa ihmisiä tulvivissa paikoissa on mukana ne roistot, jotka kääntää taskut ja muut.
Tuskasta en ole kuullut, että ketään olisi "käännetty". Reppujen kanssa on pieni ongelmapaikka anniskelualue, sen reppujen säilytyspaikka.
Skelethos

Post by Skelethos »

InChains wrote:Itse olen ollut joka kerta reissussa maihareissa tai biker bootseissa. Mutta pointtini oli, ettei kannata ottaa niitä uusimpia kenkiä, vaan ne jotka on mukavimmat ja muotoutuneet jalkoihisi.
Tuohon voisi lisätä vielä sellaisen pointin, että mahdollisimman tukevat kengät kannattaa olla, koska yleisön seassa helposti joku saattaa talloa varpaille. Jotain maiharin tyyppisiä olen käyttänyt, ja sellaisilla pärjää kyllä hyvin.
Zarok
Posts: 349
Joined: Thu May 29, 2003 8:14 pm
Location: Tampere
Contact:

Post by Zarok »

Yeudah wrote:ei missään nimessä korvatulppia siellä nautittaan musiikista ei yritetä olla kuulematta sitä
Pidä tämä mielessä kun olet vuoden-pari vanhempi ja huomaat että korvat soi loppuikäsi. Sitä vinkumista onkin tosi nautinnollista kuunnella. Ihan vihjeenä, yleensä se musiikkikin on helvetin paljon nautittavampi kokemus tulppien kanssa kun ääni ei särje korvissa.

Nimim. Joskus kakarana sama asenne, nykyään tinnituksesta kärsivä vm.85 :P
metalglory
Grey Eminence
Posts: 1387
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:04 pm
Location: Turku
Contact:

Post by metalglory »

Zarok wrote:
Yeudah wrote:ei missään nimessä korvatulppia siellä nautittaan musiikista ei yritetä olla kuulematta sitä
Pidä tämä mielessä kun olet vuoden-pari vanhempi ja huomaat että korvat soi loppuikäsi. Sitä vinkumista onkin tosi nautinnollista kuunnella. Ihan vihjeenä, yleensä se musiikkikin on helvetin paljon nautittavampi kokemus tulppien kanssa kun ääni ei särje korvissa.

Nimim. Joskus kakarana sama asenne, nykyään tinnituksesta kärsivä vm.85 :P
Ehkä olen poikkeus säännössä, sillä ikinä en ole korvatulppia keikoilla käyttänyt. En omilla, enkä yleisön joukossa. Enkä treenikämpällä. Eihän se varmaan loppupeleissä terveellistä ole jos tulee tarpeeksi kovia melupiikkejä, mutta enpä ole ikinä saanut totuttua korvatulppiin. Ja vokalistina treeneissä oma ääni on kuulostanut aivan kuin tyynyn alle vaimennettuna aka. vitun munattomalta. :)

t.nimim. "Täh? -77"
Zarok
Posts: 349
Joined: Thu May 29, 2003 8:14 pm
Location: Tampere
Contact:

Post by Zarok »

metalglory wrote: Ehkä olen poikkeus säännössä, sillä ikinä en ole korvatulppia keikoilla käyttänyt. En omilla, enkä yleisön joukossa. Enkä treenikämpällä. Eihän se varmaan loppupeleissä terveellistä ole jos tulee tarpeeksi kovia melupiikkejä, mutta enpä ole ikinä saanut totuttua korvatulppiin.
Joo, tossakin tietysti vaikuttaa monet asiat aika henkilökohtaisesti, joillain vaikuttaa herkemmin kuuloon kun toisilla. Esimerkiksi ihmiset, joilla on ahtaat korvakäytävät ei kärsi kuulovammoista yhtä helposti kun sellaiset, joilla ne on laajemmat, kaiketi toimii jo osittain korvatulppana sekin. Ja olihan ne aluksi aikamoinen totuttelukysymys itsellekkin, mutta sitten kun omaan päähän sopivat tulpat löytyi, en ole kyllä yhdelläkään keikalla ilman niitä käynyt.

Itsekkin muutaman vuoden festareita ja keikkoja kiersin tulpattomana, mutta kerran tuli sitten Ilosaarirockin metelli-klubin seurauksena lievä pysyvä sointi korviin, niin totesin että pakko on siirtyä tulpan käyttöön kun ei kuitenkaan halua tilannetta enää pahentaa. Vitun hieno veto Ilosaaren järjestäjiltä pitää se metelliklubi sellaisessa umpinaisessa betonibunkkerissa jossa kaikuu ihan saatanasti, ja melutaso on luokkaa 10 metrin säteellä lavasta ja kajareista kirjaimellisesti sattui korviin. Oli ihan helvettiä, bändit kuulosti ihan paskalta, ja kuulovammahan tuosta oli seurauksena.
metalglory wrote: Ja vokalistina treeneissä oma ääni on kuulostanut aivan kuin tyynyn alle vaimennettuna aka. vitun munattomalta. :)

t.nimim. "Täh? -77"
Joo, toi pitää kyllä paikkaansa, tulppien läpi oma ääni varsinkin kuulostaa ihan helvetin oudolta ja sitäkautta on varmaan vokalistin ominaisuudessa vähän nihkeää niitä pitää. Itse olen taas yleisössä ollessa tykännyt pitää tulppia lähinnä tuon edellämainitun särkemisen leikkaamisen takia, kaikki kuulostaa niin paljon selkeämmältä kun lähtee korvan omia melusäröjä pois. Tai näin ainakin omakohtainen fiilis. Paljon olen kyllä kuullut myös sitä koulukuntaa joiden mielestä tulppien kanssa kaikki kuulostaa ihan helvetin tunkkaiselta ja jotenkin vajaasti dempatulta, vähän niinkuin korva tyynyssä musiikkia kuuntelisi. Kai se on ihan näitä makuasioita sekin :)
Raastin

Post by Raastin »

KwE wrote:Kai niitä 3 on, mutta ite oon ihmetelly sitä, että kuuluuko toisilta lavoilta musiikki toisille lavoille, tyyliin jos oot katsomassa yhdellä lavalla jtn bändiä, niin kuuluuko musiikki toiselta lavalta siihen missä sinä oot?
No se on niin hyvin järjestetty että päälavan äxön loppuu kun molemmilla pikkulavoilla aletaan soittamaan, ja hyvällä ääniteknikolla saadaan niin että se ääni loppuu siihen mistä alkaa toisen lavan ääni :) Ja jos jotain rätätätää kuuluu toiselta lavalta nii ei pelkoa. kyllä se peittyy siihen mitä oot katsomassa :)
Janimal

Post by Janimal »

InChains wrote: Kuulovamman tunnistaa siitä, kun korvassa vinkuu. (Sehän ei ole mitään kuvitelmaa, sillä asian voi tarkistaa esim. pyytämällä kaveria kuuntelemaan korvaasi, piippauksen voi kuulla toinen ihminenkin. Sellainen piippausääni muutama päivä keiken jälkeen on siis eri asia kuin jatkuvat haamuäänet eli tinnitus.)
Onko todellakin näin? Siis miten on fysiologisesti selitettävissä, että korva muuttuu kaiuttimeksi ja missä se äänilähde sijaitsee? Ihmettelen kovasti.
Kivenkantaja

Post by Kivenkantaja »

Ottakaa huomioon että on paskoja tulppia, ja hyviä tulppia jotka vaimentaa kaikkia ääniä tasasesti. Ainakin nuo paremmat päässä sisä keikat kuulostaa paljon paremmilta, ulkona ei tulppia yleensä ole tarvinnut.
Ancalagon

Post by Ancalagon »

Janimal wrote:
InChains wrote:Sehän ei ole mitään kuvitelmaa, sillä asian voi tarkistaa esim. pyytämällä kaveria kuuntelemaan korvaasi, piippauksen voi kuulla toinen ihminenkin.
TÄH? En kyllä ole koskaan moisesta ennen kuullut.
Furcifer
Posts: 268
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:39 am
Location: Espoo

Post by Furcifer »

Apteekista saa hyviä eareja, tiedoksi niitä kaipaaville. Kustantaa vissiin 20c.

Kannattaa ottaa ns. babymalli, ellei ihan luolakorva ole. Itse en niiden ja normaaleiden välillä ole huomannut muuta eroa, kuin tulpan pituuden. Ei sitten pursota puolet tulpasta ulkona korvasta eikä tipu tiimellyksessä korvastakaan niin helposti.
Janimal

Post by Janimal »

thaav wrote:Pitää muuten paikkansa, tuosta oli joskus juttua 4D -dokkarissa, jossa oli juttua eri kuulovaurioista. Tinnitustapauksia oli tutkittu jollain tosi herkillä pikkumikeillä, ja kyllä sieltä korvasta vinkuna kuului.
Kiinnostavaa!
Sehän vaatii sitä, että korvaan jää jokin värähtelemään, eli tuottamaan ääntä. Ehkä korvatorvi voisi sitten muotonsa puolesta toimia vahvistimena, kuten gramofonin torvi.
Skelethos

Post by Skelethos »

Korvatulppien hyvyydestä ja huonoudesta: itsellä hyväksi havaitut ovat apteekin siniset "joulukuusi"-malliset kumiset, joita voi käyttää uudelleen. En tiedä tuleeko desibelejä kuinka paljon läpi, jos noita pitää päässä hieman löysemmin, eli ei aivan pohjassa asti, mutta itse joka tapauksessa tykkään juuri noista tulpista, koska niitä saa työnnettyä eri syvyyksille, ja sen mukaan volyymiin voi vähän vaikuttaa. Pidän yleensä tulppia silloinkin kun ei välttämättä ehkä tarvitsisi, ja silloin on mukavaa, ettei tarvitse vaimentaa ihan hirveästi.

Niitä kokoon lytistettäviä keltaisia jos käyttää, niin ne kyllä tukkivat korvan hyvin, mutta ehkä vaimentavat toisinaan liikaakin. Ja niitä on kerran pois otettuaan vaikea saada korviin kunnolla, ja ovatkin ohjeen mukaan kertakäyttöisiä, joten niitä melkein kannattaa olla sitten pussillinen. Sikälikin festareilla tuollaiset ensinmainitut monikäyttöiset ovat kätevät. Maksaisivatkohan jotain 5 euroa muistaakseni. Mutta kyllä sitä pärjää kunhan on edes jonkinlaiset.

Luin muuten jostain, että kuulovaurion syntymiseen vaikuttaa sekin, että vaivaako se äänentaso itseä, vai nauttiiko siitä pelkästään. No, aika luonnollista kyllä. Eli jos volyymi tuntuu omaan korvaan liian kovalta, niin sitten ehkä on syytä käyttää niitä tulppia.
metalglory
Grey Eminence
Posts: 1387
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:04 pm
Location: Turku
Contact:

Post by metalglory »

Voikohan sillä olla mitään vaikutusta, etten ole kuuroutunut vielä, että ei ole lapsena tai myöhemmälläkään iällä ollut oikeastaan ikinä mitään korvatulehduksia tai -sairauksia? Korviani ei ole puhkaistu ikinä, olen korvaneitsyt! :)
F. Hostile

Post by F. Hostile »

Kuulemma joskus joku on meinannut käydä bajamajassa sukeltamassa.
Hevi_akateemikko
Posts: 520
Joined: Sat Dec 18, 2004 11:10 pm
Location: Hell

Post by Hevi_akateemikko »

InChains wrote:Mitäs muuten ajattelette lasten tuomisesta Tuskaan? Näitäkin kuitenkin joskus näkee, ja itse kun ei vanhempi ole niin väkisinkin mietityttää, millaista muksun kanssa on festarilla ja miksi kyseinen päätös on tehty. En sano että se väärinkään olisi, mutta pähkäilytyttää allekirjoittanutta kovasti.
Haluaako 4-vuotias oikeasti olla festarilla, onko sillä kivaa? Onko lapsesta enemmän hupia vai vaivaa Tuskassa? :?:
Monta kertaa on tulut katseltua, kun pikkuinen kävelee isin ja äitin kanssa festari-alueella. Luulenpa, ettei 4 vuotta vanha lapsonen vielä välttämättä ymmärrä, mikä on kivaa, ja mikä ei. Monenmoistahan nuo tuolla näkevät, mutta onko se sitten hyväksi vai pahaksi? Sitä en tiedä... Ottavatko lapset pahoja vaikutteita siitä, mitä näkevät?

Off-topic:

Oma veljeni on 7-vuotias. Hän on tehnyt minulle hyvin selväksi, että haluaa festareille. Kuvat ovat kenties hivenen innostaneet, ehkä isoveljien esimerkki myös. Oma mielipiteeni on, että poju saa pysyä kotona. Teenkö siis väärin, jos en vie häntä provinssiin syömään hattaraa ja kuuntelemaan YUP:ta? Hankala paikka minulle sinänsä, koska kumpikin pääätös voi olla omalla tavallaan väärä. Päästänkö kakaran kokemaan unelmansa vai näytänkö hänelle huonoja esimerkkejä?
Post Reply